2012-05-04

Tankar kring fantasi, vilja och båtkonstruktion - Sven Yrvinds bok 'Konstruktören'

Jag har hittat en intressant bok av Sven Yrvind. Det märks att det finns mycket kloka tankar i den här boken. Jag har alltså just börjat läsa hans bok: Konstruktören - En Oceanseglares Väg -. Hittills verkar boken riktigt bra. Det är bara att erkänna, jag gillar att läsa böcker om frihet. Jag hoppas bara att jag själv går från teori till handling inom en inte alltför avlägsen framtid. :-)

Nedan följer ett utdrag, vi börjar på s16:

"Hos författare och uppfinnare måste viljan och fantasin gå en delikat balansgång. Dominerar viljan, kväver den kreativiteten. Tar fantasin överhanden får skapandet varken struktur eller verklighetsförankring. Havet har ingen fantasi. Han är liemannen som hänsynslöst mejar ner alla försök till orealistiska konstruktioner och inte accepterar några ursäkter. Men havet är en bra skola för den som söker sanningen.”

/* s26-s27 */

”Täta luckor och ett ventilationssystem, som inte släpper in vatten ens när båten ligger uppochner, håller boendeutrymmet torrt. Ett tjockt starkt isolerat kompositskrov skyddar båt och besättning. Osänkbarhet garanteras av en lätt sandwichkärna som har flytkraft och stabiliteten är baserad inte på barlast utan på last med flytförmåga. Den lätta tjocka sandwichkärnan håller besättningen varm. Fönster tjänstgör som kondensatorplattor. Det håller fuktigheten inom rimliga nivåer. Låsbara fack och nät över kojer gör att last och besättning ligger kvar vid kapsejsningar. Masten får sin styrka genom att vara flexibelt stagad, kort och spridarlös. Däck och överbyggnad är utformade så att deras flytkraft i alla kantringslägen ger en självrätande båt. Tack vare dessa och andra idéer kan båten ge sin besättning en inre miljö med homeostas. Med båtar byggda efter sådana principer kan man färdas säkrare och i större komfort över stormiga hav. Nya destinationer kan nås

Mina båtar är problemlösningar.”


Jag ser fram emot att läsa vidare! Har du någon bok du varmt rekommenderar? Jag är alltid nyfiken på att hitta något läsvärt! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar