2013-01-09

Bo ombord på en Albin Vega, bo i båt på vintern



Jens Hahnebeck en sådan människa som inspirerar mig!  

Han gör det som många av oss drömmer om. Som tex att utmana det vanliga, som utmanar normen att leva i hus. Härom veckan så sändes ett litet reportage om en person som bor på båt, fick jag höra av mina arbetskollegor. Jag blev genast nyfiken och efter litet letande på Internet så hittade jag på klippet här:

Living on a boat in winter - Sweden - Leva på en båt vintertid, Västerås färgehamn
Skärmdump från: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/tvarsnytt/trangt-men-mysigt

Living on a boat in winter - Sweden - Leva på en båt vintertid, Västerås färgehamn
 

 
Jens berättar bland annat att han sålde hus och bil och allt det vanliga som de flesta av oss samlar på oss.
Han bor nu i sin segelbåt som nu är fastfrusen vid Färgekajen i Västerås.
Han har även sin son Rasmus som är där mellan torsdag till söndag i veckorna. Sonen verkar stortrivas, mysigt som han säger. Kunna resa vart man vill nämner han bland annat, klok son. Dom har de mesta bekvämligheter man kan behöva.
 Jag tror det är en Albin Vega som dom bor i. En klassiskt båt med långköl från början på 70-80 talet.
Här är ett litet utdrag från klippet med reporter Sara:
----- ------------


Sara Ringhagen:
”Är det någonting du saknar?”
Jens Hahnebeck:
”-Nej, jag gör inte det. Jag vet att det låter konstigt, men det är inte så.
Det var himla skönt när jag väl bestämde mig att sälja. Du vet tidstjuven som jag upplever det. Som suger upp all min energi, alla mina pengar. När jag klev in i den här båten, det var så skönt att kunna släppa det. Att inte har allt det ansvar för en massa med olika saker som gör att jag blir tvungen att stressa hit och dit, för att få allt det där finansierat. Allt de där släpper jag nu. Nu har jag tid. Det innebär att om en kompis ringer mig på en onsdag eftermiddag och har problem med en båt.
>>Kan du komma och hjälpa mig?<<.


- Jaa, jag har alltid tid för alla Det är också en rikedom att kunna ställa upp för folk och att ha tiden.”
 -------- -----------

Jens ger intryck av att vara väldigt intressant. Tack Jens för att du delar med dig! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar