2013-01-05

Funderingar kring elektronikprojekt



Tänkte jag skulle rada upp några elektronikprojekt som jag tycker är intressanta (och som relaterar till målet om att leva fritt).
Låt mig först säga: Jag fumlar runt efter att försöka hitta ”lyset” så att säga. Kraftgenering har jag blivit mer och mer intresserad av på sistone (och inser att det är en väldigt viktig komponent i ett bekvämt liv.) Därav nedanstående funderingar.

11.  Skapa en desulfator, en egendesignad som bara kopplas in till ett batteri som i övrigt är frånkopplat från annan elutrustning. Dvs. ta bor sulftering (som framförallat byggs om då ett batteri står urladdat) hos blybatterier (aldrig fel). Jag har kommit rätt lång här och ska bara göra kretskort (när jag hittar tiden…). Visst finns det CTEK variant att köpa, men recond i den den är för ”snäll” kan jag tycka. (max 15,8 volt). Jag vill ha mer resultat och behöver inte vara så snäll med volten då jag vet vad jag gör (tror jag i alla fall. Det är en sak att verkligen tro sig veta. Det är inte säkert att det är samma sak som sanningen..)


2. En fältkontroller för att styra ström och spänning i en alternator (en trefas generator med fältlindningar som sätts igång separat (applicerar spänning till fältlindningen). (vanliga hos vanliga bilgeneratorer). Alltså kunna reglera både spänning och ström till en generator. Den behövs för att ladda blybatterierna på humanaste sätt, framförallt deep cycle batterier som kanske laddas ur upp till 50 procent ibland..
För den som är mer intresserad kan man läsa denna artikel:
https://homepower.com/sites/default/files/uploads/webextras/mark8.pdf 
 
Eller.. så köper ”man” (jag) en färdig kontroller typ Balmar MC-612 som har en ”amp manager” där det går att ställa in strömmen. Inget meckande! Det finns även temperaturkontroll av batteri och generator vilket är ett plus. Allt färdigt och klart, vet dock inte vad den kostar i Sverige..
Här finns en intressant diskussion om alternatorer  (jag vet inte vad heter på svenska, vi verkar kalla det mesta för generatorer som ju egentligen i grunden betyder att det är en dcmotor som generator, dvs kommutator mm) som används som 24 volt och här omnämns bl.a. Balmar MC612 regulatorn:
(jag har tolkat det som att det är R.B Gayle som skrivit det s.k. "vita pappret", klart läsvärt)
Det är alltså så att den vanliga voltregulatorn duger inte till om du har större djupurladdare batterier, då strömmen blir för stor att ladda med (inte hälsosamt för battierna). Till och med generatorn kan gå sönder vid för stor last. Du behöver även alltså kontrollera strömmen.

Övriga intressanta länkar:

33. Hubdynamo (för laddning eller allmän vindgenerator (cykelhjul som vindsnurra)
T.ex. dessa generatorer som sitter i ett framhjul på cykeln. T ex Shimano. Dessa försöker ge konstant ström och skickar ut en alternerande ström, visst låter det lustigt. Dom brukar stå något i stil med 6 volt och 3 watt. Mm elektronik är inte lätt och det är väl därför jag gillar det. Jag har märkt att jag gillar saker som jag tycker är svårt..
Tydligen ska det gå att kräma ur dessa alternatorer lite mer. Jag tror dom använder sig av någon slags permanentmagneter i dessa alternatorer (ej säker, men tror jag läst det). Det är inte en Lundell alternator i alla fall.

Grundläggande att börja med:

Här nedan är några länkar jag funnit intressanta:

http://www.bikeforums.net/archive/index.php/t-452921.html


Övrigt kul (som jag tittat på):
En wattmeter som inte kostar skortan..  Och sen att modifiera den för ”remote shunt” enligt Jeremy Harris: Läsvärt!
http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=21976#p320027
Tyvärr är wattmetern hos Dx slut, men den kommer förhoppningsvis in igen.
Jag skulle tro att det är denna som Jeremy har byggt om. Temporary sold out

2.6" LCD Power Analyzer Watt Meter Checker (SKU: 66064)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar