2013-01-23

Simplifier Vs Complicator


Nu verkar det vara så att om man gillar ”enkelhet” så kallas man ju som bekant för en Simplifier (enligt tågtidningen Kupé).

Hmm.. *jag funderar*

Dess motpol måste ju då vara Complicator, eller spetsar jag till det för mycket? Nääeh.

Vad innebär det då att komplicera till saker. Jo du gör någonting mer svårt eller förvirrande genom att överarbeta något, du krånglar till det. Det är oftast betydligt enklare att göra någonting svårare än att göra någonting lättare (rätt rolig mening), låter det motsägelsefullt? Om du dessutom beskriver något som låter komplext så tappar du förståelse och tror kanske att du framstår som bright (smart)? Jag ser rätt många exempel på detta lite varstans. För beskriver du något så att ingen fattar så slipper man ju ofta ”kniviga” frågor, right? Det är något slags försök att döda diskussionen, genom att ta upp saker som de andra inte har koll på så att säga. Ofta börjar man slänga sig med svåra ord (som inte är så allmänt kända) etc.

MEN, och det är ett STORT MEN… En svårbegriplig sak kan oftast beskrivas på ett förenklat sätt. Göras lättbegriplig, förståelig. Oftast är det den som är mest kunnig som kan göra den här förenklade beskrivningen (med andra ord: du behöver kunskap). Organiserad kunskap.

 För att ta ett exempel. Du kan t ex ta en snutt programspråk och göra en funktion eller ett funktionsblock av koden. Ex Addition (plus, 1+1=2). Du vill inte veta hur allt sker inom datorn på låg nivå. Du vill veta att om jag skickar in två tal i den här funktionen så får jag tillbaks ett tal som räknat samman dessa tal. Du behöver inte veta exakt alla objekt som använts i koden. Du vill bara veta vad som sker, Kapish?. Du förenklar. Jag vill nästan hävda att det mesta som är komplext har byggts genom att förenkla och förtydliga funktioner. Jag vill hävda att förenkling är j-vligt bra helt enkelt.

Det är dock inte alltid en första ansats (för de flesta). När man inte riktigt vet hur man ska lösa en uppgift så är det lätt hänt att man komplicerar till det (det är ju lättast liksom). Jaa jag känner nästan att jag i och med den här texten beskriver något som är ganska lätt genom att skriva en massa blaj, you get the picture? (or do I have to paint it for yaaa?)

What it all boils down to. (Vad det hela kokar ner till) When the shit hits the fan. (när skiten hamnar (slår?) i fläkten).. såå är det så att jag vill tillhöra “simplifier” gänget och inte “complicator” gänget. Pronto?!  And I have to work for it!!
Varför?
-Joo.. Livet är mer begripligt och allting går lättare när man försöker förenkla istället för att komplicera. (men det är ofta svårare att förenkla än att komplicera, däri ligger dess utmaning) BOOM!!

Vilket gäng vill du tillhöra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar