2013-02-13

Boktips: How I Found Freedom in an Unfree World



Nu har jag läst färdigt boken jag läst den senaste veckan (och skrivit lite små inlägg om)!  
How I Found Freedom in an Unfree World 
 - A Handbook for Personal Liberty
av Harry Browne. Den här boken gav mig en hel del nya tankar! Boken nämndes i ett kommentarsfält hos Bob Wells eminenta blogg, och jag blev genast nyfiken. Boken är rak på och den känns väldigt ärlig. Att alltid tala sanning är en av ”grejerna” som Harry förespråkar och det känns (han kallar det absolut ärlig, inga vita lögner, inga lögner över huvud taget). Genuint ärlig, inte något politiskt korrekt prat som bara känns krystat och tillrättalagt.

Harry Browne: How I Found FREEDOM in an UNFREE WORLD   - A Handbook for Personal Liberty
How I Found FREEDOM in an UNFREE WORLD

 - A Handbook for Personal Liberty


 
Först går Harry igenom 13 st. fällor som det är lätt att hamna i.


  • 1 The Identity Traps
  • 2 The Intellectual and Emotional Traps
  • 3 The Morality Trap
  • 4 The Unselfishness Trap
  • 5 The Group Trap
  • 6 The Government Traps
  • 7 The Despair Trap
  • 8 The Rights Trap
  • 9 The Utopia Trap
  • 10 The Burning-Issue Trap
  • 11 The Previous Investment Trap
  • 12 The Box Trap
  • 13 The Certainty Trap


Jag känner igen mig att falla i dessa s.k. fällor väldigt ofta. Och då är man inte fri. Harry Browne resonerar rationellt igenom varje fälla och hur du kan undvika dessa.
Sen går han vidare igenom hur han blivit bland annat gjort sig fri från staten, från dåliga relationer, friare från svartsjuka, affärsproblem, familjeproblem, fri från den s.k. trampkvarnen (hamsterhjulet), fri från olika anspråk osv. Göra dig fri från ansvarsförbindelser mm. Det finns såklart massor av Harrys åsikter om ditt och datt, men på det hela taget var det för mig väldigt intressant läsning. Du som läsare bör vara beredd på att Harry Browne är en klassisk libertarian och även ställt upp i presidentvalet 1996 och 2000. Och har du inte ett öppet sinne så kanske du inte tar dig igenom ”politiken”. Den här boken skrev dock betydligt tidigare än presidentvalen, närmare bestämt 1973. Boken, den känns lika aktuell idag. Jag upplever boken som lättläst och den kommer få dig att tänka till eftersom det finns en hel del tankar som sticker ut från det vanliga ”tugget”.
Boken avslutar väldigt motiverade med ”A Fresh Start” (Start from Zero tekniken). En nystart helt enkelt. Något som du får läsa om själv, men jag känner att jag i alla fall på väg åt det hållet. Första steget är att göra mig fri från prylar. Jag blir väldigt inspirerad av boken och kommer hädanefter läsa mer av Harry Browne. Spontant känner jag att jag blir väldigt imponerad av Brownes rationella tänkande, det är logiskt resonerande helt enkelt. Ej det känslomässiga tänkande som annars brukar färga ens tillvaro.
Om du har tankar åt hållet att leva enklare, mindre komplicerat, och med framförallt med mer frihet är den här boken ett måste att läsa! Och om du är redo kommer boken troligen förändra ditt liv.

Boken får 5 poäng av 5 möjliga. Gott betyg alltså! Boken får så högt betyg på grund av att den utvecklade mitt tankesätt. Jag utvecklades helt enkelt (vill jag inbilla mig). Det är inte många böcker jag ger en femma, men här hittade jag en. (glad för det).

Har du någon bra bok du vill tipsa om?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar