2013-02-06

Fördelar vs Nackdelar med prylar

Jag kan lätt erkänna att jag totalt ändrat inriktning. Jag har testat det mesta som ”låter kul” i prylväg. Bil, segelbåt, husvagn, motorcyklar, moppar, elcykel, cyklar (racers och mtb) vindsurfing, slalom, längdskidåkning, inlines, snorkling, vattenskidor, gummibåt, båtmotorer, isjakt (isabella), amatörradio,scanners/polisradio, datorer / dataspel, billjud/stereoprylar, bygga egna högtalare (ja inte elementen, men lådorna). Repkonst, elektronikkonstruktion.
Efter att jag dom senare åren utvecklat ett intresse för att läsa mycket böcker har jag fått helt nya insikter (framförallt gillar jag biografier eller visdomsböcker som handlar om möjligheter och personlig utveckling / självhjälp. Jag har förändrats, ja kanske till och med utvecklats. Jag vill ändra mitt liv.. Jag ser en annan framtid är jag gjorde för 10 år sedan.
Jag är nog ganska vilsen, försöker hitta min väg här i livet och ju äldre jag blir, desto mer säker blir på jag på vad jag vill. Jag har insett att det finns så mycket livserfarenhet hos dom äldre och försöker verkligen hitta vad som passar mig.
Jag kan lätt erkänna att jag tidigare tyckt att människor utan intressen har varit ”tråkiga”. Jag tänker kanske främst på människor som jobbar, kommer hem och sätter sig framför tv:n. Vad gör dom med sina liv? Alla är inte lika, det är inget fel i det levnadssättet. En sak är dock säker. En person som har ett intresse går det alltid att fråga lite hur det går med ditt och datt så att säga. Fick du någon fisk i helgen. Hitttade du någon svamp, Fick du en fin dag på sjön igår etc.. Jaa U get tha picture.. så att säga.

Fördelar med att äga lite (väldigt lite) prylar
Min största driftkraft är frihet. Lätt/are att flytta, bara dra.
Färre saker som tjuven kan ta.
Mindre saker som kan strula, vilket ger mer tid till annat.
Slipper lägga massa tid på att serva prylar.
Mer tid över
Lättare att fokusera
Det går inte att ha ”100” intressen, förenkla, prioritera, må bra, mindre borden, mindre stress. Jag hinner ändå inte med det jag vill göra.


Nackdelar, (givetvis är det inte bara positivt med mindre prylar. Det är alltid fördelar mot nackdelar, val som behöver göras).
Vissa områden i ens liv får sämre kvalité. Ex ljudanläggningen låter inte lika bra.
Mindre att göra, om man nu tycker det är en nackdel. Ingen motorcykel som behöver bytas olja på, ingen mcbesiktning behövs göras.
Svårare att reparera / laga saker, eftersom ”bra att ha saker saknas”. Det blir ofta köpa nytt istället. Dvs oftare lite dyrare då verktyg och reservdelar saknas. (tips är därför att köpa kvalité när du väl bestämt dig för att någon pryl är nödvändig)
Prylintressen blir omständigare, ex om du saknar slalomskidor och dina vänner/nära vill åka skidor så måste du hyra i backen, det blir omständigare så att säga. Å andra sidan kanske detta är några dagar per år bara. I mitt fall har jag köpt några skidor som typ används någon gång per år. Resten av tiden står dom och ”skräpar”. Jag får avstå från längdskidor och andra aktiviteter som kräver prylar helt enkelt. Ta en promenad istället, enklare. Jag har aktivt valt att avsluta mitt vindsurfingintresse vilket gett mycket mer plats och frihet. Jag får hyra om jag promt vill köra.


Sen får man helt enkelt väga för och nackdelarna gentemot ens prioriteringar. Vad vill jag egentligen? Vad får mig att trivas med livet och må bra? Vad utvecklar mig? Vilka möjligheter och utmaningar vill jag ha framöver?

Någonstans har i alla fall jag börjat funderat i dessa banor. Och ju mer jag funderar, desto bättre känns det att jag gör rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar