2013-02-07

Livsregler, livets visdom

 Att få del av andra människors visdom..
Idag tog jag en sväng bland mina kollegor och frågade om dom har några livsregler som dom försöker leva efter. Ni vet sånt här som man lär sig i livet. Misstag man gjort, lärdomar längs med livets väg. Klokhet helt enkelt.



Jag tycker jag fick väldigt bra råd av de fyra personer jag frågade:


Person 1:
"Om du ska göra någonting, så gör det ordentligt, gör det färdigt".
"Gör färdigt det du påbörjat riktigt bra, och påbörja inget nytt förrän du är helt färdig". "Gör färdigt det sista, spika fast listerna." Detta har jag lärt mig nu. Tidigare började jag med en massa olika saker som aldrig blev färdiga och som sedan 'borde' göras. Det ligger liksom över en att man borde göra ditt och datt. Inbillade 'Måsten', som egentligen inte är något måste."

Person 2:
"Var lite spontan, planera inte för mycket"
Den bästa resan vi gjorde var när vi hade det lite tungt ekonomiskt och vi bestämde oss ändå för att ta en spontan resa med bilen genom Europa. Det var den bästa resa jag var gjort!

Person 3:
"Dö inte nyfiken"
"Om du vill göra något, gör det. Ta tag i det direkt, skjut inte upp det. Du ska inte ångra att du inte gjort en viss sak när du dör."


Person 4:
"Gör dig av med skulder"
"Jag har haft skulder, men när jag äntligen betalat tillbaka var det som ett ok som lätta. Du är inte skyldig någon något längre."

"Materiella ting har ganska låg prioritet, jag skaffar t.ex. inte en dyr bil för att det ska se bra ut. Jag gjorde det när jag var yngre och drogs med i prestigen, men jag har insett att det spelar ingen roll. Det är bara ett kort sug som går över. Jag åker i en bra bil, som är i gott skick istället."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar