2013-02-09

Mina största prylintressen just nu..

Alltså de intressen som tar mest utrymme i anspråk:

Elektronik (det som jag pluggade till civilingenjör inom, just för att jag alltid dragits till saker jag tycker är svårt och utmanande)
Vad innebär då ett Elektronikintresse?
-Jo att förstå hur elektronik fungerar och kunna laga saker och konstruera saker som jag inte hittar ute i marknaden.

Men behövs detta intresse om jag inte har så mycket prylar att underhålla? Svaret måste ju bli att eftersom jag inte försörjer mig på detta så behövs denna kunskap allt mindre ju mindre ju färre elektroniska prylar jag har. Det är ju inte så att jag kommer tappa all kunskap bara för att jag blir med mindre prylar heller. Det kommer bara bli bara svårare att felsöka och hitta fel när utrustning för detta saknas.

Cykelintresset
Jag har cyklar som kommer räcka hela mitt liv ut. Jag gillar verkligen att cykla, speciellt en vacker sommardag. Det är ett perfekt transportmedel på kortare sträckor. Miljövänligt dessutom. Jag har genom åren samlat på mig Riktiga äldre kvalitetscyklar med komponenter som håller för många mil. Det enda jag behöver köpa är cykeldäck då dessa torkar sönder efter några år. Rättfärdigar då detta att jag ska ta upp en massa utrymme för att spara på dessa cyklar?
Eftersom min längtan efter mer frihet är så stark sååå.. Mitt svar måste bli nej.
Kanske blir jag dessutom bestulen på cyklarna, för att inte tala om hur fastlåst jag i viss mån blir av att lagra dessa cyklar. Jag vill ju inte dra på mig en lagringskostnad på säg en tusenlapp i månaden för cyklarna. Då blir det billigare att köpa en ny cykel varje gång en cykel behöver bytas. Att hyra utrymme för prylar vore att gå åt helt fel håll!
Så om jag vill bli mer fri, mer lättrörlig ser jag bara följande alternativ:
Ställ ut cyklarna i ett cykelställ någonstans. Hoppas dom står kvar när du väl behöver dom och att dom inte rostat sönder. Cyklarna kommer dock ta en del stryk av väder och vinder.
Sälja, nje, jag kommer inte få pengar jag faktiskt tycker dom är värda. Så det alternativet känns inte bra. Dessutom tar det ofta tid att sälja saker. Tid är redan bristvara i mitt liv och det känns fel att lägga för mycket tid på att sälja.
Kasta: Då kan jag lika gärna ställa ut dom i något cykelställe någonstans / eller ge bort till någon som uppskattar en bra cykel! Det är inget alternativ att kasta kan jag tycka.
Frihet och prylar går inte ihop. Jag ska fundera ett tag till hur jag ska göra angående dessa intressen, men det lutar åt att jag måste avveckla dom. Precis som jag efter mycket om och men valde att avveckla vindsurfingintresset. Börja om med ett rent lakan, helt enkelt.

Som Harry Browne säger i sin bok om frihet:

"In every case, the question is: With what you have now, what is the best way to use
that to get the most in the future? What you’ve paid to get to where you are now is
irrelevant; those resources are gone and can’t be retrieved, no matter what you do. //sedan fortsätter han någon mening senare //
I knew a woman who paid $150 for a 15-lesson course. After sitting through the first three lessons, bored stiff, she decided it was a mistake. I suggested she spend her Wednesday evenings in a more profitable way (such as with me).
“I can’t do that,” she said. “I have a $150 tied up in it; I have to see it through.”She was saying, in effect, “Since I’ve already wasted my money on this, I’m now going to waste my time, too.”
"Sakta sjunker detta in i medvetande. Jag känner så igen mig i den här kvinnans beteende.. Misstag är misstag och går oftast inte att rätta till, men du kan göra det bästa för att få ut mest av framtiden, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar