2013-02-19

Sakna drömmar

Idag pratade jag med en person och blev lite förvånad. Han påstod att han inte hade några drömmar och att jag skulle vara glad att jag hade drömmar, något som driver en framåt menade han. Något att se fram emot.

Han menade på att han hade gjort det han ville göra.
Ja, herrejösses, vad skulle jag göra om jag inte hade någon form av dröm, det skulle kännas väldigt konstigt att inte ha något jag vill uppnå.
Nu var planen att personen i fråga skulle jobba tills han blev 67 (han är 60 år idag) och sen vet han inte vad han ska hitta på.
Jaa, jag har nog inte insett det, inte ens tänkt på det, men jag är nog lyckligt lottad som har massor med drömmar! Nu blev jag nästan rädd att jag skulle tappa mina drömmar ju äldre jag blev. Slå tankarna om att segla till Karibien åt sidan. Tänk att lägga ner tankarna om att bli mer fri. Mina drömmar om att bli mer beläst inom filosofi. Mina drömmar om att skriva en bok som blir uppskattad.
Om vi säger att jag nu skulle leva som jag gör nu, tänk då att inte ens ha en dröm om att köra en roligare bil, om att inte vilja charma den där vackra, läckra, kloka tjejen etc.  Om att inte resa till medelhavet/röda havet och snorkla på semestern, om att inte åka till Sydafrika för att se vithajar ”live”. Tankar om att det vore häftigt att se delfiner i vilt tillstånd.. Etc.. det finns hur mycker som helst jag skulle vilja göra. Tänk va konstigt att inte vilja det. Tjaa vad säger man.

Själv tror jag att vanan och bekvämligheten slår till när man blir äldre. Kanske tycker man att världen är ”otrygg”, kanske är man rädd för att kroppen ska strula, så man åker inte på ”en farlig resa”. Man stannar hemma. Det är ett bekvämt liv med få överraskningar i hemmet?
Det finns ofta mycket att lära av äldre personer, (ja yngre också), men det är mest livserfarenheten där man kan lära sig mycket. Tittar jag i pensionärernas förråd här hemma (det är hönsnät så det går att se in), så är det väldigt tomt i dom äldres förråd. Dom har rensat bort det mesta. Det finns knapp några prylar av värde, lite gamla kläder som hänger bara. Några burkar, kanske någon gammal garderob som står kvar. Jaa typ så.
Så jag kommer till samma slutsats som vanligt, ska man gå mot sina drömmar är det hög tid att starta! You aint getting any younger!
Jaa, tänk va positivt det är med drömmar och mål, glöm inte det! Det var bara dagens observation :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar