2013-02-08

Slänga tidningar (story om uppstart av ny tidning)

Rensningen fortsätter...

Jag gick igenom ett skåp och hittade tidningar från tiden då jag var med och startade en vindsurfingtidning. Lite bakgrund: Efter lite inpiration från Surfzones forum så bestämde jag, Per Svanberg och Hanna Valenta att år 2001-2002 starta en vindsurfingtidning. Per Svanberg hade lite pengar från medlemsavgifter till brädseglarförbundet (som behövdes för tryckkostnaden) och Hanna Valenta stod för huvudarbetet med att sammanställa tidningen, hon gjorde ett hästjobb. Jag själv stod för webbplattformen dit allt material laddades upp. Vi satt alla 3 och jobbade på "distans" därför behövdes ett ställe där skribenter kunde lägga upp sina resereportage eller andra artiklar. Jag själv skrev några resereportage som aldrig han komma med i tidningen (dom var antagligen för dåliga, hahah).
 Eftersom jag vid den tiden jobbade med Lotus Notes / Domino så "snickrade" jag ihop en dominodatabas där alla som medarbetare i tidningen fick var sitt inloggningsid, (om jag minns rätt). Det blev en väldans mängd med material, då många länge hade efterlängtat en ny svensk vindsurfingtidning. Denna webapplikation sattes sedan på en av företagets Resco utvecklingsservrar (utan min chefs vetskap). När han sedan fick veta detta visste han inte riktigt hur han skulle agera.. "t var ju egentligen inte ok", typ. Han fick för sig att våran utvecklingsserver skulle bli hackad elller något åt det hållet. Worst Case scenariet som de flesta målar upp. Givetvis hände inget sådant.

Nåja. Vi tre som grundade tidningen möttes på en seglingsmässa ("Allt för sjön" i Älvsjö tror jag det var) i Stockholm där vi snackade ihop oss och bestämde oss för att köra. Vi hade aldrig möts tidigare. Bara snackat med varandra på surfzones webforum. Men jag fick genast gott förtroende för Per Svanberg och Hanna Valenta.

Det hela fungerade bra och det blev några bra nummer. Närmare bestämt så trycktes 3 st nummer. Dessa nummer såldes på olika surftävlingar runt om i Sverige och jag tror även att alla som var medlemmar i brädseglarförbundet fick varsitt nummer. Jag tror det trycktes upp ca 1000 tidningar till varje nummer, och jag tror vi hittade ett rätt billigt tryckeri i Finland.

I första numret stod jag med som medarbetare, jag hade gjort en reklambild till ett företag som ville annonsera. Allt arbete med databasen (webbplattformen) och all annan diskussion gjordes ideellt, Inte heller Hanna eller Per fick något för mödan (så vitt jag vet). Jag tror ingen annan tjänade några pengar heller. Men grejen var inte att tjäna pengar, utan mer att det var kul och att det faktiskt gick att skapa en tidning!

Men.. det finns tyvärr ett men.. När jag i andra och tredje nummer inte fick stå med som medarbetare längre så tyckte jag inte att det var lika kul längre. Mitt lilla ego tog illa till sig och jag blev lite put och meddelade att dom fick fixa en egen webbplattform (vilket på den tiden inte var lika lätt som idag). Så sen blev det inga fler nummer. Tidningens andra grundare hoppade av och det blev ingen mer tidning.

Någon tid senare var det någon ville fortsätta med en vindsurfingtidning (men inte trycka tidningen) och som bara skapade egna pdfer och skrev ett tag, men jag tror det dog sen. Det blev i alla fall ingen mer tryckt tidning. Kvalitén sjönk också vill jag minnas.

Men tillbaka till rensningen: Jag bestämde mig i alla fall för att kasta tidningarna. Även om det ger mig minnen måste jag gå vidare. Det går inte att spara på allt. Jag tog dock några foton för att jag ska ha som bevis :)

Nedan lite bilder

Tidningen Vindsurfing, totalt 3 nummer släppta
Tidningen Vindsurfing, totalt 3 nummer släppta, år 2002

Härligt att se sitt namn som medarbetare, Pher Ågren
Härligt att se sitt namn som medarbetare, Pher Ågren

Tidningar: uppstart av en ny tidning inom vindsurfing.
Tidningar: uppstart av en ny tidning inom vindsurfing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar