2013-04-30

Är jag introvert?

Detta inlägg är kanske lite "off topic" MEN.. Idag tror jag att jag konstaterat att jag tillhör den tredjedel (grov uppskattning) av jordens befolkningen som är introvert. Jag testar också med lite större text.. :)

Tidigare har jag inte känt att beskrivningen av introvert stämmer så bra på mig, men jag tror det varit en felaktig beskrivning jag uppfattat. Jag har kanske sedan 16 års åldern känt att jag är annorlunda på något sätt. Inte alltid känt att jag passat in. Det här kan vara svaret jag sökt, eller ett av svaren. Det känns ju mycket bättre när man hittar andra som känner likadant.

Jag har börjat läsa Susan Cains bok:
Quiet - The Power of Introverts in a World That Can't Stop Talking
och där påpekas att det finns inte en speciell mall som innebär att krulliga är introverta utan det är mer ett flertal egenskaper som om man tänker efter kan stämma in på sin personlighet. Jag har tidigare gjort tester där jag bliviit klassad som introvert, men jag inte känt att jag är såååå osocial som mina föredommar sa. Jag har med andra ord ignorerat resultatet. Arrogans med andra ord.

En introvert tycker om att kunna fokusera på en sak i taget. Visst kan jag jobba med "många bollar i luften", men jag jobbar ganska ineffektivt trots att jag tror jag är snabb. Jag glömmer ofta bort vad som är gjort och inte gjort, när jag måste hoppa mellan projekt till höger och vänster. Vilket i princip gör att jag gör samma arbete två gånger.

Introverta kan ofta hålla sig i bakgrunden och forska och klura i sin hörna. För att senare träffa andra i grupp och diskutera. Normalt föredrar introverta att jobba ensamma istället för i grupp. Att bara sitta och spåna i en grupp känns ofta ganska ogenomtänkt (vilket är lite av en standard i dagens arbetsliv). En introvert är ingen stor risktagare. Många introverta är också känsliga människor.

Introverta kan gilla partyn och att umgås vid fester, men efter ett tag känner dom/vi ofta att dom hellre gå vill hem.
Precis så är jag, även om det såklart finns undantag och man hittar intressanta samtal! Introverta föredrag samtal en och en istället för i grupp. Ibland kan jag föredra en bra bok istället för att gå på någon fest (där jag inte orkar slåss om det verbala utrymmet, det är också ett kännetecken för att vara introvert.

Extroverta föredrar att prata istället för att lyssna, gillar inte att vara ensamma osv. Jag har många gånger fått frågan av det motsatta könet varför jag gör en viss sak ensam. Tex semester. Troligvis har jag då mött en extrovert personlighet som inte alls gillar att göra saker själv.

Det går att vara en blyg extrovert, något jag själv inte trodde innan jag dök på Susan Cains kunskap. Så tro inte att alla behöver vara blyg för att vara introvert (som jag trodde). Visst kan jag vara lite blyg, men jag tror inte folk skulle säga att det drag i min personlighet.

Generell karaktäristik hos en introvert person:


  • Föredrar person- till person konversationer framför gruppaktiviteter
  • Gillar att vara ensam
  • Känner sig dränerad efter att ha varit med mycket folk eller för mycket stimulering
  • Ogillar kallprat


Tycker du som jag att detta är intressant så rekommenderar jag att börja titta på Susan Cain:s TED Talk. Även hennes bok verkar bra! (Jag har nyss börjat läst)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar