2013-06-20

Tankar om enkelt hotellrum, Ayia Napa

Jag har precis återkommit från en resa till Cypern. Läs om mina små betraktelser nedan..
Detta sas vara den finaste stranden i Europa, Nissi Beach. Mjaa, det säger de flesta om sina stränder. Men fin var den.

Jag har alltid tidigare sagt att jag tycker det är så sterilt och tråkigt att bo på hotell. På svenska hotell går det inte ens att flytta vissa möbler då dom ofta sitter fast. Jag har tyckt att det finns liksom inget att göra på hotellrummet, inga projekt att ta tag, dom vardagliga sysslorna som man har massor av hemma finns inte. Inte ens städa behöver man göra liksom.


Hotellrum hos Pavlinia, Ayia Napa, Cypern 2013
Enkelt Basic Hotellrum hos Pavlinia, Ayia Napa, Cypern 2013

Men jag har bytt åsikt.. Sedan jag började intressera mig mer för minimalism så uppskattar jag enkla hotellrum alltmer (även om det är lite drygt att anpassa sig till när städaren kommer osv).
Hur kommer det sig att jag funderar på dett?
-          Jo, jag hade nyligen en veckas semester på Cypern, Ayia Napa. Hotellrummet var enklast tänkbara, men det fanns i alla fall kök (gasspis). Ingen TV tack och lov.
Jag hittade en riktigt billig sista minuten till Hotell Pavlinia. Och jag åkte själv för att få tid att fokusera, främst ville jag få tid att fundera, läsa, skriva och bara ha det underbart skönt i värmen. Visst tycker en och annan att man är konstig som åker själv, men det är oftast inget problem att träffa människor för det. Det blir vad man gör det till.
Jag hade med mig två resväskor och en ryggsäck. Systemkamera, mobil, dator, och tre böcker förutom kläder, cyklop och ett par extra sandaler. Det var allt jag behövde!! Man inser hur lite man faktiskt behöver och det är befriande! Jag hade inte en tråkig stund, snarare hann jag inte med allt jag ville göra. En underbar skön vecka helt enkelt.
Så vad vill jag då säga.
-          Jo, jag inser att jag är på rätt väg, minimalism och frivillig enkelhet är min väg att kunna fokusera mera. Det känns fortfarande helrätt. Jag fortsätter att rensa och sälja av saker.
På vägen hem från Arlanda, när jag satt i Swebus-bussen och funderade på allt jag upplevt så kom jag på mig själv önskande att få komma hem till en lika enkelt och minimalistiskt hem. Nu är verkligheten inte så, men jag såg visionen och det var det viktiga. Så jag har annonserat lite elektronikprylar och ett skinnställ på Tradera. Jag fick också sålt min amatörradio, så det går sakta framåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar