2013-08-18

Elektricitet - en av världens bästa uppfinningar

Under veckan som varit så har det varit längre strömavbrott vid två skilda tillfällen (som jag märkt av).

Första gången var jag på Björnövägens gym när musiken, ventilationen och lyset slockna. Det fanns tack och lov några nödbelysningar så det gick att se ändå. Dom flesta fortsatte att träna och nu hördes andfåddhet och frustande betydligt bättre. Duscharna fungerade inte heller. Jag trodde vattenledningarna var trycksatta genom att vattnet finns i ett högre vattentorn, men icke. Tydligen inte.

Nödbelysning i omklädningsrum på Friskis, Björnövägen

Två dagar senare var det dags igen. Två stycken matvarubutiker var stängda när jag svängde in på deras parkeringar. Lidl och Ica Grytan. Båda vara nerstängda pga av elavbrott (se skylt).


Ica Grytan stängt pga av strömbrott. Elfel. Ingenting fungerar när elektriciteten är borta.
Ica Grytan stängt pga av strömbrott. Elfel. Ingenting fungerar när elektriciteten är borta.
I bilen märker man inte av något strömavbrott, allt fungerar som det ska (Jag lyssnade dock inte på radio, den kanske inte fungerade fult ut). Det känns som en fristad. Så länge det finns bensin att få tag på fungerar dess generator och ström finns. Man undrar hur mycket mat som inte kyldes under strömavbrottet och om dom kastade maten eller den gick att sälja vidare?

Det är lätt att glömma att nästan allt går på el nu förtiden. Tack och lov är det väldigt sällan strömavbrott, ett stabilt elnät som förfinats genom åren står för stabilitet.
Jag tror att Mälarenergi blev tvugna att starta om hela kraftverket vid tillfället när jag var på gym i måndags (2013-08-11).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar