2013-08-18

Fokus vs Fikus (blomma)

En vacker planta. Ficus Microcarpa Gingseng. Nej, det är inget som hamna på min IN lista, eftersom jag gav bort den i samband med ett kräftkalas igår (tack och lov). På kräftkalaset försökte jag (dumt nog) förklara varför jag rensar. Att jag vill ha resultatet av verktygen 'Minimalism'. Att jag vill förbättra mitt fokus.

Det är lite lustigt att jag valde en "blomma" där det bara skiljer en bokstav i "FOKUS" vs FIKUS. Det känns nästan som ödet gjorde de valet, lustigt.

Tyvärr känns det inte som någon i närheten förstår den stig jag är inne på (förenkla, fokusera, get things done osv). Att Rensa förstår man, men inte vad "att äga bara det som man tycker är nödvändigt" innebär. Att faktiskt bara behålla det som man använder konstant. Självklart är det konstigt. Precis så resonerade jag också. "Vaddå, finns det plats så varför ska man göra sig av med något som används någon gång då och då?"

 Jag önskar ibland att jag kunde hitta fler likasinnade. Vi människor behöver stöd och vill många gånger passa in. Att känna sig olik och lite som en "outsider" är ibland jobbigt. Folk vill att du ska vara som de. Du får inte vara för annorlunda, det är lite skrämmande tror jag. Tyvärr har jag svårt att dra några djupare paralleller av detta inlägg, hahah.

Ser lite ut som ett Bonzai Träd, men är tydligen en Fikus av något slag
Ett vackert Fikus Träd?

Ficus Microcarpa Gingseng
Ficus Microcarpa Gingseng

Utan kruka


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar