2013-12-12

Böket med att sälja på tex Tradera..

Jag tänkte mest skriva detta inlägg för att själv kunna gå tillbaka och minnas allt "bök" med att sälja saker till okända människor på Internet. Vissa affärer går väldigt smidigt, vissa människor ska "krångla" betydligt mera. Nedanstående är ett litet sådant exempel. :)

Okey, till saken! Jag hade nämligen en traderaauktion som gick ut igår (ett radiomodem, från ett avslutat intresse). Roligt nog så visade det sig att några var intresserade och en vinnare med Tradera alias ELKÅ vann auktionen till priset av 420 kr. Tradera tar sedan 10 procent av detta i avgift.

Jag skickade ett vinnarmail tidigt imorse och hoppades kunna hinna skicka iväg paketet innan helgen. Nu ser det inte ut att så bli fallet..

För vinnaren av auktionen vill tydligen försöka "pruta" lite på fraktkostnaden. Trots att jag tyckte jag var tydlig med villkoren för auktionen. 90 kronors frakt vill jag ha. Inte helt orimligt kan jag tycka. 

En avhämtning är såå mycket smidigare än att behöva skicka med ett paketombud (som i detta fall). 

Vad det innebär att skicka med paketombud för mig? 
- Jo, för att nämna något. Jag ska hitta en lämplig förpackning/låda, packa, tejpa, skriva ut fraktsedel, åka med bil till Hemköp (bensinkostnader om inte annat) och lämna in paketet, skicka mail att köparen kan följa paketet osv. Frakten hos schenker kanske går på ca 70-90 kr, OCH om det blir något över så tar jag det för allt besvär..

Tjaa, man kan lätt säga att det säkert går åt en timme av min tid att skicka paketet (minst). Och om du inte visste det så är tid rätt mycket värt i min värld (trots att jag lägger ner tid på att skriva detta inlägg, hahah).

Jag tänkte dela med mig lite av mailkonversation och Traderaförsäljning. Kanske håller du med vinnaren av auktionen? Läs själv och begrunda om jag varit otydlig...



Traderadealaren: "Var bussig och räkna om fraktkostnaden och återkom."
Vinnaren har en mycket trevlig ton i sitt brev och ger till en början ett mkt gott intryck. Sedan kommer prutningsförsöket på några kronor.. och mitt förtroende för karln faller i sank.

Är jag för otydligt om att fraktkostnaden blir 90 kronor?
Är jag tillräckligt tydlig med att frakten är på 90 kronor, eller behöver jag skriva det några gånger till?

Jag vet att jag borde stå över sånt här trams. Mitt stora ego är nu i full fart och konspirerar om att vänta med att svara på eposten, och sen om 5 arbetsdagar, sätta ett negativt omdöme och starta om auktionen och blockera ELKÅ från att bjuda på auktionen igen.


Säljer du något över Internet och brukar det gå bra?

2 kommentarer:

  1. Har nog sålt en bil, en snöslunga och en jordfräs genom åren tror jag, och då via Blocket...erfarenheterna därifrån lärde mig att jag var för snäll, för jag lät mig gå med på att pruta....så nån försäljartalang har jag då inte......sen har jag skänkt massa till Myrorna o Röda korset bara för att slippa allt besvär och spara tid./Q

    SvaraRadera
  2. En försäljartalang får "kunden" att känna sig nöjd så du gjorde nog ett bra jobb! Det är väl nästan kutym att det ska prutas på Blocket annonser :). Jag är rädd för att jag också tillhör den skaran som vill pruta lite om det går. Folk vill gärna känna att dom lyckas pruta en liten slant så ”prutningen” brukar jag lägga till priset redan från början. Det gör att en del tycker mina priser är dyra (men då slipper jag massa samtal, heheh), kanske inte så bra försäljare heller.. Jag har märkt att det gäller att vänta ut köparna. Förr eller senare dyker det upp någon som är tillräckligt desperat för att betala det man vill (minus lite prutning) ha.

    Däremot tycker jag inte något prutning ska förekomma på auktioner.


    Ja myrorna är bra att skänka kläder till, finns en klädesbehållare på återbruket som får lite kläder då och då.

    SvaraRadera