2013-12-15

Film: The Book of Eli


Tänkte jag skulle tipsa om en film :)
The Book of Eli (från 2010)
Gillar filmen just pågrund av dess respekt för kunskaper i en bok
Mila Kunis spelar också en roll i filmen, The book of Eli.
Bilden lånad från: http://sartorialme.blogspot.se/2010/09/thursday-style-icon-book-of-eli.html
Regiserad av Albert Hughes och Allen Hughes 

Detta är en film som utspelar sig efter någon apokalyptisk händelse någon gång i framtiden (troligen en atombomb). Denzel Washington spelar huvudpersonen (Eli) som bär på något mycket speciellt. Nämligen en bok som kan hjälpa mänskligheten. Det verkar som att Eli bär på den enda boken i ämnet som överlevt. Eli är en vandrare som fått en uppenbarelse att vandra västerut med sin bok. Det hela utspelar i ett i litet av ett Mad Max samhälle där vatten är en bristvara och folk försöker överleva bäst dom kan. Det är alltså en del våld och action i filmen, bara så att du vet.

Den bok som Eli bär på är något som är mycket eftertraktansvärt för en person som kan läsa. Att kunna läsa är något som bara de äldre som var med vid apokalyptiska händelsen kan. Eli var en av dom som överlevde ”Blixten” som tog död på mycket av planetens liv. I grunden handlar filmen om att bokens innehåll är något av det mest eftersträvansvärda man kan hitta.

Jag gillar filmen just för att den visar den kunskap som kan finnas i en bok. Jag gillar hur filmen visar det eftersträvande i att kunna läsa. Precis som kusinbarnen i sina yngre år också ville lära sig läsa när jag satt med en bok i händerna (dom ville kunna göra samma sak som mig). Respekten för utbildning. Jag gillar filmens respekt i att man anses vara upplyst om man kan läsa (och ta del av böcker), något som vi alla tar för givet idag.
Så vad kan du förvänta dig av filmen? Kortfattat: Bokens innehåll är speciellt eftersökt av en människa (han heter lustigt nog Carnegie, ni vet samma namn som Andrew som instiftade massa bibliotek i Amerika) med en stor del ”hejdukar” och han är beredd att göra det mesta för att hitta boken! Filmen är lite trögstartad men tar sig sen och blir sevärd.

Vilken bok det är? Gissa! Se filmen :)


5 kommentarer:

  1. Så då var jag ju tvungen att googla lite:)...jag gissade att det var bibeln och det gissade jag rätt i. Det utlovade våldet gör att jag tyvärr drar öronen åt mej, men jag ser att du har upptäckt en annan vinkel på filmen än vad recensenterna har gjort, och det var intressant att höra...men jag har inte sett filmen, så jag har själv ingen uppfattning... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Q var det som skrev ovanstående...glömde :)

      Radera
  2. Ja, det stämmer! :)
    Bibeln är det som Carnegie vill använda för att hålla människorna hos staden i "schack" (och sedan kunna kontrollera än fler städer i framtiden). Det kanske behövds lite av bibelns budskap, solidaritet, medkänsla, medmänsklighet och vilja att hjälpa din granne mm i staden där Carnegie höll tid? Begränsa människan jakt efter egennytta kanske?
    Ja, det är ett intressant tema. Man undrar om filmens undermedvetna är att peka på något som t.ex. en religion och dess sätt att hålla samman folk? Ungefär som territoriella gränser utgör land och polarisering mot andra länder?

    Känns som att filmen bygger på en bok av något slag. Ska se om man kan hitta den och läsa :)

    SvaraRadera
  3. Säj till om du hittar den boken isåfall..!/Q

    SvaraRadera
  4. Jag har sökt lite efter boken nu Q. Men kom upp kort. Tyvärr. Det finns en bok som heter just "the book of Eli", men den handlar om något annat.

    Det verkar alltså ha skrivits ett speciellt manus för just filmen av Gary Whitta.

    Källa: http://gointothestory.blcklst.com/2010/01/written-interview-gary-whitta-book-of.html

    SvaraRadera