2013-12-11

Skillnad mellan män och kvinnors minimalism?

Häromveckan lyssnade jag på en podcast av Untitled Minimalism med Robert Wall. Det var en av mina favoritbloggare (inom minimalism) som var med, nämligen Joshua Becker från Becoming Minimalist. Avsnitt: #7 – Seeds Of Minimalism with Joshua Becker
Kan tipsa om att det finns många fler intressanta avsnitt att lyssna på!!

Åter till den röda tråden (som jag inte ens startat). Med risk för att hamna i någon slags genusdebatt (hjälp) så diskuterades det om det var någon skillnad mellan män och kvinnors minimalism. I programmet sa bland annat Joshua att han upplevde att tjejer vill ha det lite mer ”hemtrevligt” (åtminstone hans fru/flickvän). Joshua hade någon tes om att männen kanske har lättare att rensa bort tex även fotografier eller annat som gör det ”hemtrevligt”? Joshua brukade dock sansa sig i rensningen när hans fru ville behålla något, och höll oftast med om att det ökade trivselkänslan att ha kvar vissa saker. Jag fick dock intrycket att Joshua hade nog rensat bort en del av frugans prylar om han fick möjlighet. Det kan vara svårt att se "attachment" som tillhör andra.

Om jag själv ska tycka något så är min känsla att kvinnor/tjejer är mer intresserad av heminredning än vad killar är. Jag generaliserar såklart. Jag tror det säljs betydligt fler "heminredningstidningar" till det kvinnliga könet helt enkelt. Min upplevelse är att någon form av mysigt näste kanske är viktigare för tjejer än killar, rätt eller fel? Jag kan dock tycka att det är inte alls är något fel med lite ”mysighet”. Men tittar jag hemma hos mig så har ”mysigheten” fått stryka lite på foten (jag vill ju bli mer lättrörlig i grunden). Å andra sidan är ju fördelen att det mindre plotter nu än tidigare.
Min känsla är dock att det kanske finns fler män som samlar på saker, som alltså har något sjukligt beteende av att samla på ett visst intresseområde. Jag själv har ju tillhört denna grupp (och gör väl kanske än med alltför många cyklar, "ongoing project så att säga"). Jag har dock inget som helst belägg för mina empiriska undersökningar :)

Tittar man runt lite på nätet så får man nästan intryck att det är fler tjejer (fler tjejer som bloggar kanske?) eller åtminstone minst lika många tjejer som är intresserade av minimalism som killar.

Är det någon skillnad på män och kvinnors minimalism? Upplever du någon skillnad?


Eller är det bara socialt påtryckna fördomar som gör att man upplever någon skillnad?

4 kommentarer:

  1. Eftersom jag inte känner någon tjej med minimalism som intresse och inriktning har jag svårt att uttala mig om det. Dock tror jag att det är som du säger att kvinnor i allmänhet har ett större intresse för heminredning. Ävenledes tror jag att det finns fler kvinnor som bloggar än män. Jag undrar om det gjorts någon undersökning om det.

    SvaraRadera
  2. Jag känner inte heller någon tjej ”på riktigt” som är inne på ”minimalismspåret”. Det har snarare varit åt andra hållet, shopping för hela slanten, vissa mer än andra.

    Jag känner en kille som beter sig lite åt minimalistiska hållet (fast är nog omedvetande åt minimalisthållet). Han är inne mer på att lägga pengar på upplevelser istället för prylar (och däremellan leva ganska enkelt), något jag också går mer mot, även om jag också är ute mer efter det fokus som minimalism bidrar med.

    Sen känner man förstås folk som hellre ”sparar” än ”slösar”, men dessa räknar jag inte som minimalister.

    SvaraRadera
  3. ( Jaha, här var man tydligen enda fruntimret!:)) Frågar man min morsa så är jag asket som inte har några mattor på golven...kommer tjocka släkten hit så går det inte en gång utan att de påpekar "vad tomt du har"...."du har ju inget porslin" etc........själv fattar jag som vanligt ingenting eftersom jag själv anser att jag inte behöver ett dugg mer materiellt...........jag är nog ingen klar minimalist, men klart inspirerad....tror som er andra att kvinnor gillar heminredning mer......gillar själv 50 talsstilen.......men den riktiga hemtrevligheten räcker det med ett stycke stearinljus och två spinnande katter för att uppnå, åsså lite brölukt på de :) Förresten, jag ska ta och nämna de böcker jag har blivit mest inspirerad av "Lev enklare-ideer för en hållbar livsstil" av Gisela Linde, samt "Rik på riktigt" av Fredrik Warberg och Jörgen Larsson.........flera år sen de kom, men jag gillar dem än. Apropå att män snöar in på vissa områden, jo det har jag sett en del av ...min pappa hade mycket båtar och verktyg och allmänt jox .....som sen skulle säljas och på annat sätt avvaras när han dog alltför tidigt.....så livet har också lärt mig en hel del om prylars verkliga värde=noll, och har påverkat mig väldigt mycket angående min egen livsstil........../Q

    SvaraRadera
  4. Hihih, jaa att bjuda hem släkten är inte något man gör i första taget. Tror inte riktigt dom riktigt har förståelse för min nya ”aspirerande minimalism” och "leva enkelt" löftet :). Har inte verkat så hittills, hahah. Det börjar på vissa flanker bli ganska spartansk härhemma nu (och släkten har inte sett när det var som värst (med prylar alltså, skämdes ännu mera då) så dom har liksom inte min historia).

    Jag har ju också rensat ut tallrikar, stolar/soffa och annat också, så det går numera inte att ha så många personer på besök samtidigt heller:). Usch jag är lite rädd för deras fördömande kommentarer. Skulle tro att dom börjar tro att jag ”lost it”, hahah.

    Tackar för tipsen om böckerna! Jag tror dock att jag faktiskt har läst lite av dessa böcker. Jag har dock ej läst färdigt dom. Och då skriver jag inget om dem på någon blogg heller. "Rik på riktigt" klarade sig tyvärr bara ca 50 sidor. Tyckte dom var bra, men liiitee för mycket allmänt pladder som utfyllnad. Kul dock att du blev inspirerad av dem! :)

    Eftersom det finns sååå många böcker jag vill läsa så är jag tvungen att "skära ursinningt" i mitt urval av böcker som inte riktigt fångat mig då ca 50 sidor gått .





    Verktyg är jag fortfarande lite svag för. Men jag har ju också märkt att ju färre prylar man har som behöver lagas, desto mindre kommer verktygen till användning! Big suprise för mig där.
    Låter som du lärt dig något av livets essentiella! Bra där!

    SvaraRadera