2013-12-16

Vecka 49-50: In & Ut

Känns alltid kul när man kan skriva ett "Veckans rensning", små steg åt rätt håll :).

Mjoo.. Tycker det går lite framåt i alla fall! Några saker in och några framförallt "onödiga" prylar ut.

In

2 par träningsshorts, beställt på Internet, jag kan tydligen inte få för många sådana. Träningskläder tar ju ganska liten plats och slits rätt fort ursäktar jag mig med. Men faktiskt! Eftersom dom tvättas ofta så slits dom en hel del, plus att klädkvaliten verkar sämre nu än var det var för säg 10 år sedan. Ok, vissa polyester funktionströjor håller väldigt bra ska väl också sägas.

Ut

  • Programmering i Assembler (bok), såld till kollega för 50 dineros (saknar bild på den).

  • KPC3, sålt på Tradera. Skickat paketet, får se om köparen blir nöjd? Känns som det kan komma bakslag på den här köparen :) Se tidigare post. Det här var det allra sista jag hade kvar av amatörradiointresset (som därmed är terminerat) YES! Det går åt rätt håll! Sakta men säkert.

Kantronics Packet Communicator, sålt på Tradera för 420 kr frakt. Signalinken såld tidigare.


  • 6st bronsmedaljer på vinnare av 1973 års nobelpris. Sålda på Tradera för 150 kr plus frakt.

Inte illa att bli avbilda på en medalj va? Tror dock inte dagens nobelvinnare blir det..?
Denna medaljserie köpte jag vid ett svagt tillfälle på Tradera för ett par år sedan. Sen har dom bara legat (och skräpat). Nu sålde jag dom på Tradera igen till ett lägre pris än vad jag köpte dom för. Resultatet är bara bortkastad tid. Misstag lär man sig förhoppningsvis av. Eller?

4 kommentarer:

  1. Här åkte VHS:en ut för ett par dagar sedan (en elektronisk fossiiil ja veet), den användes enbart för den braiga klockans skull..:)....sen åkte två datagrejer ut, modem & en härva sladdar som var till övers...
    Ibland, i perioder, har jag funderat på att sortera ut bilen och åka buss istället, men det kommer nog inte att hända för det stupar på att jag då mister mycket frihet och självständighet (transportera mat hem och sopor&utsorterade grejer bort) , bilsemestrar, samt att jag har två körkortstörstande tonåringar,( varav en hemmavarande) som behöver övningsköras med titt som tätt......så utan bil, näe den blir nog kvar, vill int va utan den..
    Kläder ja...ibland får jag känslan av att damkläder är av sämre kvalitet än herrkläder, samma sak med barnkläder (pojk/flick) på den tiden...kläder är det dock inget större hallå kring i min värld - en randig tröja och ett par jeans och bekväma skor framförallt, sen är det klart! :) /Q

    SvaraRadera
  2. Sedär, bra jobbat! :) Ja, mycket elektronikjunk blir det. Jag la nyligen ut en gammal Nokia 6230i på Tradera, men elektroniken har verkligen minskat i mitt liv. Minimalismen är en bra ledstång för mig :)

    Bilar är ju ofta ett samtalsämne i vissa kretsar och kanske något som den prylintresserade lätt fastnar för. Been there, done that.
    Jo, bilen känns svår att göra sig av med, trots att det blir allt dyrare att köra den. Jag har ju två stycken nu, varav en bara står i garaget. Bilar har varit något jag varit intresserad av tidigare. (numera är det mest prioritering av plats A till B transport) . Även om bilen tar en del tid i anspråk så ger den en viss frihet och bekvämlighet som jag tycker mig ha råd att unna sig med. Båda bilarna är dock av minimalistiskt snitt och ”gamla och lättmeckade” och miljövänliga, så enkla och driftsäkra dom kan bli med andra ord. Jag försöker alltså stå över statusjakten vad gäller bilar, även om jag har mina stunder då jag kan bli svag för snygga lädersäten och en ”sportig” look. :) Därav minimalist-ledstången.

    Jag har många vanföreställningar gällande bilar. Min första bil köpte jag när jag var 16 år (Volvo 142 med körförbud för 500 kr) och har haft bil ända sedan jag tog körkort och jag har tidigare tyckt att människor som saknar bil är lite ”tråkiga” och ofta tekniskt okunniga (på mekaniska maskiner). Mmm, känns lite konstigt att jag haft den åsikten, men den är på väg att vända. Fortfarande anses det dock konstigt i min umgängeskrets om man inte har bil och därmed väljer att gå lite av en annan väg än dom flesta.
    Tror att jag kommer ha kvar bil även om det räcker med bara en.
    Jag har alltid gillat att ”fixa själv” och gillat att förstå hur saker fungerar. Att mecka med olika fordon genom åren har fyllt lite av ett terapeutiskt syfte för mig. God Jul på dig Q!

    SvaraRadera
  3. Q skriver! Sådär nu var det sagt, för jag glömde såklart IGEN att signera en kommentar, ordningsmänniskan i mej får spunk!.... :(
    Nåväl, till saken..
    Har alltid valt mina bilar utifrån att det ska vara en basmodell utan onödigt grejs och lullull, miljövänliga, vettig driftskostnad och framför allt pålitliga...den jag har nu är rätt ny och den har jag tänkt ha jättelänge..
    Kan tycka att bilar och vad det än är kan vara snygga, möbler, hus, inredningar, kläder eller allt möjligt annat kan vara snygga, men jag känner att jag behöver inte äga grejerna för det alla gånger.....det räcker med att de existerar...kom att tänka på att det bästa jag har köpt i år är nog en ny gräsklippare...oh den är sagolik min Klippo, och jag får hoppas den håller i evigheters evighet...
    Höll på att kolla upp vad jag har lagt kosing på under 2013 och tror att jag håller mina visioner om att använda pengarna på reparationer, underhåll av hus/saker, upplevelser, hälsa, resor rätt bra (har väl säkert glömt nån kategori...) och enligt mina egna värderingar...återstår att fundera på vad jag ska utveckla mera inför nästa år...inte bara ifråga om ekonomi, utan om allt, förstås. Nej nu spårade jag visst iväg...kan vara dags för middag kanske.../ Q

    SvaraRadera
  4. Vi håller tummarna för den där gräsklipparen! Låter som ett kap! :) Fick mig att fundera på det bästa som jag köpt i år? Kommer upp "blank" för stunden. Bra eller dåligt, who knows? Träningskläder kanske? Om "nya" bilen var ett bra köp visar sig.

    Jag ska också ta och fundera igenom mitt år som varit och stolpa upp lite planer/mål inför nästa år. Reflektera heter det visst! Det finns i mitt fall väldigt mycket mentalt att utveckla! Tack för påminnelsen.. ska göra en lista i helgen.

    Ska nog också fundera lite på vad eventuella inkomster ska läggas på nästa år. Hoppas kunna göra lite gott i alla fall.

    SvaraRadera