2014-02-28

Dokumentär: Future my love

Tänkte jag skulle tipsa om en sevärd, intressant och djup film av Maja Borg:

"Future my love"

Bilden från: http://www.futuremylove.com/
Här syns Jacque Fresco, snart 98 år. (född 1916). En väldigt spännande människa att lyssna på! Oerhörd livserfarenhet.

Denna dokumentär undersöker en alternativ utveckling för mänskligheten och ger många nya tankar. På många sätt får den mig som människa att skämmas. Filmen visar upp hur vi uppfostras till en kultur som består (i grund och botten) av maximerande egennytta (och konsumtion). Jag erkänner lätt att jag är en del av detta.. Girigheten ser vi överallt, önskan efter mer.

Kan vi då bygga ett mer hållbart samhälle? Klart vi kan! Hur det ska göras är dock öppet för debatt. Det är nog inte så enkelt som många tror. Vi ska nog också beakta att dagens system också fört med sig många bra saker, allt är inte svart eller vitt.

Kanske är det ett för stort steg att ta med tanke på vår biologi och våra djuriska instinkter, ego mm. Vår vilja till frihet och få bestämma själv etcetera.  Vem vet, men spännande tankar är det. Kanske är det som de sägs i filmen, att vi måste bli tvingade till det. Min känsla är att det brukar vara så med stora förändringar.


Några som är med i filmen är grundarna av "The Venus Project".
Nämligen Roxanne Meadows och Dr. Jacque Fresco.

Fresco är en Socialingenjör, industridesigner, formgivare, uppfinnare mm som har spridit sina tankar om hur världen kan slippa krig, fattigdom, brottslighet och miljöförstöring via en övergång till en resursbaserad ekonomi. Fresco ser allting i ständig förändring och möjighet till förbättring. Utopia menar han, når vi aldrig, utan det är ständig utveckling som gäller.

Maja: - "Hur kan världens länder enas om en ny inriktning?"
Jacque: - De kommer inte att enas, vad som krävs är en global ekonomisk kollaps.

[Nu gjorde centralbanker och regeringar (statliga garantier mm) världen runt allt dom kunde för att förhindra just  ekonomisk kollaps  2008. Dvs.. man räddade (to big to fail) banker och till och med försäkringsbolag till höger och vänster. 
Näääär nästa kris kommer vet väl knappast ingen. Men.. vi kan väl nästan räkna med att stater och centralbanker återigen lär göra allt dom kan för att blåsa upp en pysande bubbla... kosta vad det kosta vill. ] 

Själv upptäckte jag "The venus project" i finanskrisens spår 2008. Jag minns att jag tyckte det hela var intressant, men sen blev det överröstat av andra intryck (läs brus) och det var inte förrän denna film påminde mig igen.

Jacque berättar också i filmen att det blir svårt att identifiera sig med andra när man går ifrån den allmänna stigen (lämnar "stammen") eller ror efter en annan trumslagares takt.

JacqueFresco:
”- I am afraid of normal people. 
- I understand all that, that´s why I say I can’t get much done in this type culture, because I have very few people I can identify with. The minute youre utter the first free word... “What do you mean we don’t have free will?” 
That is a price you pay for going of the beaten path.

Det finns många spännade tankar i den här filmen, bland annat om mobila hem som enkelt kan flyttas med typ en helikopter. Lättare att flytta hela sitt hem när man får ett nytt jobb eller liknande. Mindre pendling, mindre tärande på jordens resurser. ENKLARE.

En bok vid namn "Looking Forward" nämns i filmen också. Jag har tyvärr inte hunnit läsa den än, men den finns här för den nyfikne: http://www.thevenusproject.com/images/stories/Looking-Forward-v2.pdf
(Skriven: KENNETH S. KEYES, JR. and JACQUE FRESCO)

Dokumentären är inlindad i någon (för mig) svårförstådd historia filmad med Super 8-film, den ger ett filosofiskt djup som jag gillar. Skön komponerad musik av Per Störby (albumet "Vesper") gör den inte sämre. Jag hoppas du tar dig tid och se den!

Har du några tankar kring dess innehåll?


4 kommentarer:

  1. Filmen verkar jätteintressant, helt i min smak! :) Ska absolut se den när mina ögon och huvudet orkar. (Har tröttat ut mig med så mycket skärmtid denna vecka att jag blivit snurrig i flera dagar!)

    /Eva

    SvaraRadera
  2. Va kul att du också verkar gilla den! :)
    Ojdå en snurrig Eva, hmm.. Låter förnuftigt att se filmen när näthinnorna (försöker slänga mig med andra ord än ögonen) och hjärncellerna är lite mer utvilade! Tror det är helt rätt tänkt (faktiskt).

    Jag har också pressat min hjärna med massa intryck från böcker och nätet denna vecka, joo.(sjuk). Det kan bli lite mycket ibland. Stenåldershjärnan i mig är inte riktigt van (än). Vi får hoppas att solen snart visar sitt varma ljusa "ansikte" så man blir mer lockad att vara utomhus. :-) Det är liksom inte riktigt samma sak att knapra d-vitamin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg filmen i söndags. Mycket bra, det var som att det var något vettigt i nästan allt som sades. Men den där parallella kärlekshistorien med den där tjejen och vad den hade för plats i filmen förstod jag inte riktigt. Nåja, det skapade något slags stämning i alla fall. Tänkte på filmen Stalker av Tarkovskij. Delvis skapar den en liknande känsla. För mig symboliserar den 70-tal, vet inte riktigt varför.

      Eva

      Radera
    2. Ja, jag gillade den också. Skönt att det inte bara är jag som inte förstod den där parallella kärlekshistorien.:) Kanske klarnar det om man ser den fler gånger. Ja, på något sätt tillförde den historien filmen mer djup och stämning.
      Stalker låter intressant, får jag försöka kolla in.

      Kul att det verkar vara en svensk produktion också.

      Radera