2014-02-08

Laga träningsshortsen själv?

Låt mig berätta..:
Något gick snett vid tvättningen av dessa relativt nyinhandlade shorts.. På något sätt hade snörningen trasslat till sig och fastnat och liksom "tvinnat" upp sig i frasor. Se första bilden. Något behövdes göra. Frågan var bara vad.

DAGS FÖR LITE DIY (Do It Yourself)! YES!

Som synes lite trasslit. Beyond repair.
Hämtade då ner mitt "stasch" av olika "snören", tågvirke, eller som dom coola säger Paracordlinor. Gick igenom detta..  


.. och hittade skosnören som jag beställt vid något
tillfälle.. Skulle det fungera? Mjaaa.. Ne.. för långa och lite synd att klippa sönder.. såå... jag tyckte det var bättre att använda en riktig fallskärmslina istället, 7trådig paracord.. se nästa bild...

Här har jag tagit fram sylådan, klippt bort den gamla snörningen och nu börjat sy fast denna vita paracordlina. Som jag måttade ut längden på jämfört med det gamla snöret. Syr många styngn på samma ställe för att fästa det.


Ooo Volla KLART! Blev rätt bra tycker jag. Paracorden är en nylonlina (den har 7 stycken linor inuti sig) som många använder för att göra repkonst i olika former. Så den flexar lite och är perfekt att knyta. Den används också till fallskärmar för att den håller så bra och är relativt lätt och kan stretcha.


Så nu fungerar shortsen igen!! :-)

2 kommentarer:

  1. Q säjer: Ja visst blir man nöjd när man kan laga nåt så det får fortsatt liv! :) Behöver man smälta ändarna på paracordlinor eller håller de från att remsas upp ändå?

    SvaraRadera
  2. Ja, det känns kul när man lyckas laga något. Gillar därför enkla konstruktioner där oftast "less is more" i längden :)
    -Jo man måste smälta ändarna när man klippt av dom. Brukar ta en tändare.

    SvaraRadera