2014-02-27

Video: Isaccson om Steve Jobs

Steve Jobs är en person som i viss mån inspirerar mig. Jag har aldrig ägt en Apple produkt, men det är mest för att jag inkörd på andra produkter. Efter att ha läst biografin om honom fick jag en helt annan bild av honom än den jag tidigare hade. Steve vekar ha varit en duktig övertygare samtidigt som han kunde bete sig riktigt taskigt ibland. Steve hade stora krav på enkelhet, fokus och perfektion. Steve hade verkligen en passion för att skapa bra produkter (som han kunde vara stolt över). Han var lite av en rebell och trodde starkt på sin intuition. Han inspirerades av konstnärer, av minimalism, av österländsk religion (buddism), zenmeditation samt olika frukt och grönsaksdieter. Han blev väldigt inspirerad efter sin tid i Indien (något år om jag fattat rätt).
I somras läste jag biografin om Steve Jobs, just för att många verkligen rekommenderade denna bok. Det är en rätt tjock bok, men jag tog mig tid att läsa den från pärm till pärm. Boken är riktigt rolig i sin beskrivning av framfarten hos Jobs och Wozniak. (i alla för mig som följt databranschen under många år). Vem har då intervjuat och skrivit boken? Jo Walter Isaacson som även skrivit biografier om Einstein och Benjamin Franklin.


Är man lite nyfiken på att få en känsla av vad boken handlar om berättar här Walter lite mer ingående om Steve Jobs.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar