2014-03-02

Prylomsorg tar en del tid alltså..

Ja som vi vet tar prylar mycket tid.. Mindre med prylar = mer tid för annat.. simple..

Tack och lov minskar tiden jag lägger på prylar... då antalet prylar håller på och minska.



Här är bara några exempel på förra veckans prylomsorg..


Exide Tudor, tror det är på 80 amperetimmar. Det var dags för laddning med Ctek M100
Ladda marinbatteriet som användes och inhandlades för "roadtrippen" (semester). Extra
batteri då bilens egna batteri inte riktigt räcker till ibland.
Ett blybatteri får sulfterade ytor då det står oladdat för länge eller volten sjunker för lågt (=förstör dess funktion). Ett blybatteri måste minst laddas var tredje månad och inte släppas under 12 volt..

Toyota Starlet vars blybatteri underhållsladdas. Jag använder en bra laddare från svenska CTEK, nämligen marinladdaren M100.
Toyotan som står avställd, även dess batteri behöver en laddning då och då för att behålla sin fräschet. Det var dags för det igen.



Kian: Jag körde sönder höger bakbroms för drygt någon vecka sedan. Jag kom hem från träningen och eftersom Kian troligen snart ska skrotas så kör jag ganska ovårdsamt med den (jag vet ganska barnsligt). Varav jag backade snappt och snärtigt bakåt, men höll på att köra in i en grannes bil så fick "ställa" mig på bromsen. Då fastnade den högra bromsen och bilen tycktes först inte gå att rubba (alltså högra bakhjulet hade totalt låst sig). What to do?. Lyckades i alla fall få bilen till dess parkeringsplats efter lite knixande fram och tillbaka (tack vare att det är så mycket lösgrus utspritt) och var ute och fixade med den förra helgen. INGE KUL VÄDER!! Men gick snabbt att konstatera att bromsklossarna hade lossnat. Beläggen ramlade ur när jag tog bort kåpan. Se frasor av bitar bredvid stämjärn :)

Bromsbackar utan belägg.. Nu är bilen fixad i alla fall och går att köra.. MEN ganska ONÖDIGT beteende av mig att köra ovårdsamt. Jag lärde mig att inte bromsa för häftigt när man backar! Learn and adapt. Ska köra försiktigare framöver.



 Japp, detta var ett litet inlägg med sensmoralen att prylar tar tid. Vill du att prylarna stjäl din tid?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar