2014-05-03

Rensningen fortsätter: Kian till skroten

Att köra Kian till skroten är något som legat och knagt ett bra tag nu. Inte kan man väl skrota en fungerande bil? För en prylsamlare är det ett jobbigt beslut! Nåväl.. Nu är det gjort i alla fall.

Ska man bli minimalist måste man lämna "bra att ha" grejer bakom sig. Det går inte att vara minimalist och samtidigt ha kvar en massa "just in case" prylar?
- Nej, för mig går det i alla fall inte.

Dom där "bra att ha" prylarna kan mycket väl komma till användning i någon form av kris, men låt oss hoppas att det inte kommer någon kris.

I nästan ett års tid har jag ägt två bilar fast behovet bara varit en bil. Nu må båda bilarna vara av minimalistisk art, men det är ändå inte godkänt!

Låt mig berätta, jag är egentligen rätt bilintresserad. Javet, svårt att tro med tanke på bilval, va? Tro det eller ej, men ända sedan jag kan minnas har jag gillat bilar. Minns så väl att när jag så äntligen hade tagit körkort var det en fröjd att åka runt i ett motordrivet fordon. Det var som ett litet minihem. Vilken lyx och frihet det var! Mina kompisar var vid den tiden var också väldigt bilintresserade och vår knytpunkt var väl egentligen bilintresset. Vi åkte runt och hade kul i bilarna. Genom åren har det blivit ett flertal bilar av olika sort. Kian är den bil som jag har ägt överlägset längst. Det blev över 6,5 år trogen tjänst! Bilen har varit i stort sett bekymmersfri (öhm.. vi överser med perioden när den hostade, bakbromsen kärvade, och perioden när en vakuumslang lossnat), precis så som jag vill ha en bil. Den inhandlades i Sthlm för 18 papp, och hade då gått endast 4000 mil.. Det var en senil tant som hade haft bilen fick jag höra av säljaren. Jag kunde se i besiktningspapprena att det saknas bilbesiktning för ett antal år, tanten verkade ha struntat i att besikta bilen..  Enklast kanske? Kopplingen var dålig redan vid inköpstillfället, men med lugn körning så har den hållt.

Mina krav för en bil numera är att den ska vara enkel och pålitlig. Ju mindre som kan krångla desto bättre! Jag föredrar 4cylindriga bilar jämfört mot 3-cylindriga. För mycket obalanser i en 3-cylindrig motor enligt min smak (ej lika hållbar).
Toyotan som blir ersättaren har inte ens elektriska fönsterhissar, utan man får veva för hand. Inget servo, ingen luftkonditionering, inga onödiga lyxerier. Den är också rejält rostskyddad, något som är viktigt i Sveriges saltslask. På Kian hade båda sidornas elektriska fönsterhissat pajat. Det ska bli intressant att se om Toyan är lika pålitlig som Kian. Time will tell! :)

En del gillar att köpa en ny bil var tredje år.. Med frivillig enkelhet som ledord väljer jag en annan strategi!


Den turkosa Kian (årsmodell -00) till vänster och "ersättaren" en 3 år äldre Toyota  (-97) till höger. Japp, jag har alltså köpt en ännu äldre bil som ska ersätta Kian. Båda bilarna har vid det här tillfället gått ungefär lika långt (7370 mil). Jag föredrar att köpa lågmilade bilar. Toyotan är vida känd för sin pålitlighet.

Naturligtvis var det lunchstängt när jag kom fram till Hedbergs bilskrot.. Sheize!! Fick åka tillbaka ytterligare en gång! Jag hade med mig inlines så jag kunde transporta mig hem från bildemonteringen. Behöver jag säga att det kändes tråkigt att ta farväl av en god "stålhäst".

Det är svårt att köra bil med inlines på..
Lugn bara med pekfingret, parkerade bara om bilen.. hade faktiskt andra skor för att köra.

Skönt att slippa besikta två bilar! Jag sparar också lite pengar genom att jag kunnat säga upp en parkeringsplats!

Regel som jag följer: Köper jag en sak måste en annan likvärdig pryl ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar