2014-06-29

1 år av enkelt levene löfte har gått, que pasa?

För ungefär ett år sedan bestämde jag mig för att hoppa på "enkel levene löftet" som jag hittade på Sonya Kanelstrand's blog. Jag skrev förövrigt om det här.

Sist jag var inne och kollade var det nästan 3000 personer som skrivit på löftet..

I juli förra året gjorde jag denna "bräda".

Det har gått ganska bra, livet är enklare nu än för några år sedan. Jag har varit ganska duktig på att göra mig av med onödiga prylar även om det är en bit kvar att gå. Jag har fått mer tid över. Slipper lägga massa tid att sköta om överflödiga prylar. Bättre ekonomi. Jag har fått ett mer ökat fokus på vad jag vill åstadkomma. Jag har fått mer tid att jobba med mig själv. (Jaa, mycket självfokus här... )

Ett sådant här löfte hjälper mig att hålla mig på banan (ledstång) och inte falla dit för tillfälliga frestelser (som ständigt dyker upp då och då).

För cirka ett år sedan satte jag som mål att jag skulle ha gjort mig av med tillräckligt med prylar för att kunna flytta ut till en skåpbil. (javet, rätt radikal idé). Jag tänkte att det kunde innebära en del utmaningar (framförallt vintertid), men har väl bestämt mig för att lugna mig lite med den idén. :) Tänkte att det kunde vara intressant att läsa om. Det var väl lite tanken med bloggen, men nu har jag stagnerat i den "resan" kanske man kan säga (eller läs, rädd för förändring). Hur som haver.. Just nu känns det viktigare att ha möjlighet att jobba med mina projekt. Att få någonting färdigt!

100 procent enkelt levene människa? Njea..

Mer en kombo av frivillig enkelhet, minimalism och ambition.

Om man nu får loss mer tid av att välja ett enklare liv. Vad vill man då använda den tiden till? Delvis skriva blogginlägg som undertecknad? Eller kanske man vill göra som en av mina kusiner, åka och hälsa på sitt fadderbarn på Sri Lanka på semestern.

Var och en väljer.

Är syftet med att sträva efter enkelhet bara få mer tid att softa? Nej, inte för mig i alla fall, även om det vore bekvämt. Jag känner inte riktigt att min resa mot enkelhet går hand i hand med strävande efter bekvämlighet, mer tomgång, eller inaktivitet, eller "idle" som en och annan  enkelhetsbloggare skriver om. Nej, jag är ute efter mer fokus att jobba med några få ämnen.

Det enda som är klart är att allting ständigt förändras. Jag är inte riktigt samma person som för ett år sedan.

Finns det då inga nackdelar med enkelt levene löftet?
Jodå, möjligen att man känner sig lite udda i sammanhang där jakten på mer prylar och upplevelser fortfarande har stor betydelse.

Sammanfattningsvis: På det stora hela tycker jag enkelt levenelöftet varit positivt i alla fall.


Är det någon mer som tagit Enkelt Levene löftet? :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar