2014-07-21

Minimalist stereo

Vad är den enklaste typ av stereo man ha egentligen?

Ganska intressant hur man förändras. Från att för många år sedan, dvs i mitt "förra liv" haft en stereo som kunde spela ner grannarnas saker på väggarna till att nu bara ha några simpla datorhögtalare.. Ganska stor resa. Jag skyllde såklart på grannen när speglarna hade rasat ner hos underliggande granne.. "Ja, makalöst högt han spela igår".. "Det bara vibrera överallt"..

Nåväl..

Så här ser min minimalistiska stereo ut nu för tiden! Kolla va söt och pluttinuttig den är! Ett skämt skulle mitt tidigare jag tyckt!! Men grannarna gillar den!

Kan de bli enklare och ändå så mångsidigt? En mobil kopplad till ett par datorhögtalare. Ingenting man har fester till dock. Basen är obefintlig. :)
Attans.. Hmmm, syns det att jag gömt laddare mm bakom skrivaren? Ser inte speciellt minimalistiskt ut huh?

Har laddat ner Joanna Penns podcast om skrivande. Jätteintressant att lyssna på om man gillar böcker! Joanna bjussar generöst på sina intressanta intervjuer. Skrev om det här.




4 kommentarer:

  1. Betydligt mer minimalistiskt ja att bara ha små datorhögtalare men som du skrev är basen obefintlig. Det är orsaken till att jag fortfarande har kvar min gamla stereo - tro't eller ej - från 1989! Det var nog första med inbyggd CD. Den fungerar inte längre men i övrigt intakt och bättre bas än nya minihögtalare. Är en sådan där som inte bryr mig om ny teknik utan kör det gamla tills det pajar. Min laptop är nu 8 år, är inne på bara tredje mobiltelefonen efter två identiska Nokia 3310. Har nu Nokia C2. Chockad? I köksfönstret står min klanderfria kassettradio från 1984 (faktiskt snygg!) som gör mig lite kulturell varje morgon när jag lyssnar på P1. ;)

    Nå vilken musik kom/kommer ur högtalarna nu och när grannens speglar föll ned? Med tanke på detta huliganbeteende ;) så kan man ju undra... På sommaren lyssnar jag gärna på Kent och 80-talmusik.

    (Ska du inte iväg på din road trip snart? Är ju spännande att följa sådan eventuell rapportering.)

    Eva

    SvaraRadera
  2. (Kastar mig in och svarar på detta, fast jag borde svara på annat först.)

    Stereo från -89 som still going strong och en kulturell välgärning gör du som har kvar ”bergsprängaren” från -84. Det hedrar dig! Det mesta från min tidigare Stereo var från -90talet. Det var en tid då jag höll jag på och byggde mina egna högtalare (hade även idéer om att skapa ett eget högtalarmärke), skulle tävla i billjud mm. Ja massa j****a idéer. Öste ner massvis med pengar på det här med High Fidelity (hifi). Som du kanske räknat ut var jag väldigt intresserad av det här med maffiigt ljud. Kräsen ska du veta! Nackdelen är väl att hörseln tagit aningens stryk av allt dunka dunka tror jag. (Plus, minus)

    Dom håller bra dom här gamla elektronikprylarna! Min styvfarsa har kvar sin stereo från 70-talet kompletterat med någon liten cdstereo (som trilskas då och då).
    Jag är också konservativ (jämfört med andra). Känner att det kommit med åren. Kör också relativt länge med prylarna, men köper ofta bra grejer (kvalité) när jag väl köper.

    Har också gillat Nokias kvalitetstelefoner... Tills Stefen Elop tog över ledarskapet på Nokia (och körde företaget över ettestupet, nu är ju Nokiatelefonerna sålda till Microsoft som du säkert känner till).. Nokia 3310 känner jag till, den fick jag som jobbtelefon i början av 2000-talet. Men föredrog vid den tiden menysystemet som var på min privata Nokia 6150. Fick googla C2:an, men nu vet jag.
    Idag skulle jag ha svårt att ha en mobil utan bra möjligheter för att spela mp3filer (podcast).
    Det är lite imponerande att du kan köra på en åtta år gammal laptop, du tränar förstås ditt tålamod? :) (kan ju inte vara blixtsnabb gissar jag). Då jag sitter så mycket vid datorn och pular så måste den vara relativt snabb annars får jag toppjuck.
    Vad gällde att spela ner grannens speglar. Alltså, det var faktiskt inte meningen, men jag vill minnas att det var för att grannen ovanför hade sin tv på högsta nivån. Och för att då liksom visa att det är ganska lyhört så hände det att jag satte i basskivan 305 ”How low can you go” alternativt ”Techmaster” (om jag minns rätt). Alltså extrema skivor med massa bas som fick fönster och badrumsspeglar (och det mesta) att skallra friskt. Hade nästan en hel vägg av högtalare när det var som värst, hahah! Jag ville alltså att grannen skulle förstå att han skulle sänka sin tv. Ja typ. :) Och japp, grannen sänkte ofta sitt ljud när någon basskiva sattes på! Funka alltså! :) #goodstuff
    Vad gäller roadtrip, så har jag varit iväg en sväng redan! Inläggen som kommit sista tiden var schemalagda sedan tidigare. Automatik you know. Har haft det riktigt bra (och enkelt)! Till Stockholms skärgård bla. Finns material att lägga upp därifrån, och det kommer väl när jag får mer tid. Men vill inte sitta och pula så mycket med det på semestern. Sorry, det blir inte live. Tar en massa tid och fixa med bilder och sånt. Kan vara bra terapiarbete när vintern gör sig gällande. :)
    Vad gäller musik gillar jag också Kent. Är en total allätare vad gäller musik. Kan även lyssna på klassiskt eller Jussi Björling, men nu lyssnar jag mest på podcast (nerladdade från Internet) måste jag säga. Är inte så kul att spela musik i små datorhögtalare. Plus, minus you know.

    SvaraRadera
  3. :D
    Du har då en tendens att i första hand se det positiva. Har väl aldrig hört att jag skulle göra en kulturgärning eller "träna mitt tålamod" när jag använder gammal teknik. Snarare har folk undrat varför jag är så snål att jag inte uppdaterar mig oftare... Laptopen är inte direkt långsam för min hjälpsamme ingenjörsbekant som uppdaterar den ett par gånger om året har rensat den för några år sedan, ja tömde den på allt och installerade Linux. Efter det så blev den "som ny" nästan. Han undrade sist dock om det inte var dags att köpa nya högtalare, ny dator och en Iphone. Och det säger en kille som själv inte uppdaterar sig så ofta på teknikfronten (rent privat) men han tyckte att jag började bli envis. Hans öron är hyperkänsliga för dåligt ljud så då ifrågasattes även min idé kring att mina 80-talshögtalare duger... Hans omdöme i dessa frågor litar jag på så snart kanske det är dags för något nytt. Men han ska å andra sidan hålla tyst egentligen om ökad konsumtion för han är en äkta minimalist sedan länge. Han har aldrig haft ett eget boende, har aldrig ägt möbler efter han flyttade hemifrån, bor inneboende eller med tillfällig flickvän utomlands i olika länder beroende på var han tar jobbuppdrag. Du kan ju gissa hur mycket pengar han sparat på denna livsstil med de inkomster man kan ha utomlands med en ingenjörsutbildning. Han använder fortfarande sin snart 10 år gamla laptop privat men har andra för sitt företag. Han kan ju dra av nästan hela sitt leverne på skatten vad jag förstått. Ibland har jag undrat om han har en hemlig ekonomiblogg om sitt minimalistiska och sparsamma liv men tja har inte lyckats luska ut det. Lite hemlig är han allt. Men anar ugglor i mossen vad gäller stora planer med företaget. Lite Bill Gates över honom...

    Intressant att du ville tävla i billjud...den här killen jobbar med sådant just nu på uppdrag av Bang Olufsen. Allt han gjort hittills verkar ha haft med ljud att göra. Ja nu blev det mycket om denne för dig helt okända person men har ofta tänkt på att ni inte direkt liknar varandra kanske men har liknande intressen vad gäller arbete. Att vara egenföretagare är för honom en självklarhet, att slava för andra blev han snabbt trött på och tror att ni har liknande upplevelser av vanligt lönearbete.

    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl bra om man kan se det positiva. :)

      Det låter som en jättebra lösning att hotta upp en äldre dator, att köra Linux alltså. Alla uppdateringar Microsoft skickar ut slöar ju tyvärr ner datorn en del.

      Angående det här med snålhet vs sparsam vs ekonomisk vs "unna sig" finns det normalt mycket åsikter om ja. Det finns ju många snålbloggar "därute". En del är riktigt extrema (och lever minimalistiskt (för snålhetens skull, inget annat verkar det som)). Vet inte om du läser dom, men jag gör det inte. Har sett alltför många "snåljåpar" jobba mer eller mindre ihjäl sig, inte direkt unna sig något, dö med en massa pengar "på banken" och drömmar om att leva gott sedan någon gång i framtiden. Dåligt disponerade liv enligt mitt tycke och det enda dom blir ihågkomna för är att dom var snåla, åt havregrynsgröt, etc. Gäller nog att hitta en sund balans och att ha ett syfte med det hela. Denna balans är nog olika för många. Huvudsaken är väl att man är nöjd med sitt liv. Att disponera sitt liv och sina spelbrickor kan dock te sig svårt i en föränderlig värld.

      Ja är man intresserad av ljud och ljudkvalité är det lätt att man blir känslig. Som med alla intressen man fördjupar sig i antar jag. Jag har också varit "känslig". Jag har tack och lov tappat denna känslighet i och med att ljudintresset dalat, till att tillslut blivit helt nerlagt. Nu är jag rätt nöjd med min lilla pytttestereo. Just Bang Olufsen vet jag har snygga designprylar, men när jag var ljudintresserad tycker jag det fanns bättre ljud för pengarna. Kanske dom har ryckt upp sig sedan dess, har noll koll numera.

      Numera är det mer innhållet som är det viktiga, inte hur det låter (förutom om jag själv skulle producera något). För övrigt vill jag ha bra "verktyg" när jag vill få något gjort.

      Intressant bekant du har där! Låter väldigt mimimalistiskt ja. Gäller väl att ha många bekanta han kan utnyttja boende hos antar jag (i väntan på att hitta boende). Säkert en spännande och utmanande livstil. Vill minnas att jag läst om en kille på Flashback som skrev att han alltid hyrde möblerat, kanske det var denna kille.. Han verkade flytta runt med jämna mellanrum. Detta i någon minimalisttråd. Tyckte det han skrev var väldigt intressant i alla fall. Kommer tyvärr inte ihåg hans Alias.

      Låter som vi har liknande upplevelser angående lönearbete ja.

      Radera