2014-07-29

Reflektioner om hänsyn till andra

Vädret har på sistone varit soligt, varmt och i mitt tycke skönt. Lägenheten blir dock varm och dagarna spenderas i undertecknads fall på någon strand i närheten. Jag gillar strandhäng om vartannat med ett svalkande dopp kombinerat mednågra armtag i att få till tekniken och andningen vid simningssättet crawl. En strand är i sig ganska enkel, kanske därför jag gillar dom. Folk är ofta nyktra dessutom, skönt.

Ofta är det svårt att inte överhöra ett och annat samtal. Det kan vara förtroliga samtal väninnor emellan om att man varit otrogen, och inte kunde hjälpa det (två gånger). "Att det dryga med att vara tillmannans med någon är att man inte kan nappa på andras inviter", nyfiket skulle hon vilja testa osv. Allt medan den andra vänninan menar på att hennes egen relation inte ”leder någonstans”, och att hennes kille inte kunde svara på den frågan, vart det leder alltså. Samtalen hos tjejerna involverar ofta känslor medans killarnas samtal ofta handlar om fotboll, bilar eller liknande.
I något enstaka fall kan det handla om att personen fått någon idé som han skickat till Google, men även samtal om vart man varit på semestern är vanligt.

Sen har vi det här mindre trevliga med att vissa ungdomar på stranden dränka oss vill... med deras ”braiga” musik. Eller sparkandes av fotboll två meter ifrån och man bara väntar på att få en boll i huvudet  (oftast killar).. Jag var likadan i mina yngre år (så jag ska egentligen inte kasta sten i glashus), tyckte jag hade en så bra musiksmak och att människor säkerligen uppskattade mitt spelandet av musik. Allra värst var man såklart när man ställe upp bakluckan på bilen och pumpade ut någon bra musik (riktigt högt), (tills bilen knappt startade av batteritorsk) hahah.  Idag not so much.

Idag har jag alltså lite svårt att uppskatta människor som sätter på sin mobil i högtalarfunktion (max ljudnivå), eller än värre släpat med sig en ”bergsprängare” som ska sprida sitt ljud över landskapet. Ibland på flera håll samtidigt så att man liksom interfereas av olika frekvenser i en kakofonia av dåligt samspel.. Spelar ingen roll vad det är för musik. Till och med i "tysta rum" på biblioteket eller högskolan ska ungdomarna sitta med hörlurar som hörs igenom.. Respekten för tystnad i dagens samhälle är så låg, så låg. Det gäller att synas och höras verkar det som.. Hörs man inte finns man inte? Folk måste visa att dom är där, hörs och slamrar om så bara vid tillbärandet av besticken till matbordet. Slamra dit dom på plats, högljutt så vi vet att du är där.

"Det är viktigare att känna gudarnas verk i naturen än kungars avskyvärda illgärningar.” Från boken Seneca, människosläktets lärare. Av Bo Lindberg (s114)

Varför inte njuta av naturens ljud? Eller sätta i hörlurar och lyssna på lagom nivå, så vi andra slipper lyssna? Överstimulansen kan tyckas total i vårt samhälle. Den där rädslan för tystnaden och tomhetskänslan.

Nåja..Var vill jag komma? Jo om man ska bo enklare, kanske bo tillsammans med andra, dela på kostnader, bo i gemenskap etc. så måste man nog lära sig ta hänsyn till andra. Visst en del kanske trivs i en ljudmiljö i form av en ständig "bombmatta".. Andra som undertecknad föredrar tystnad och hänsyn. Att inte slamra, att inte låta i onödan osv.

“ It is a civilization of noise, smoke, smells, and crowds--of people content to live
amidst the throbbing of its machines; the smoke and smells of its factories; the crowds
and the discomforts of the cities of which it proudly boasts.
 The places in which the people work are noisy. The factories are filled with the
recurring, though not the rhythmic, noises of machines and the crash and clatter
incidental to their operation. The offices, too, are noisy with the rat-tat-tat of
typewriters, the ringing of telephones, the grinding of adding machines. The streets on
which the people move about, and around which they work and play, resound with the
unending clatter of traffic--the roar of motors, the squeaks of brakes, the shrieks of
sirens, and the banging of street cars. And even the homes in which they are supposed
to rest are noisy because they are not only packed close together but built tier on tier
so that the pianos, phonographs, and radios in them blare incongruously above, below,
and on all sides of them. 
 The people of this factory-dominated civilization accept its noisiness. For noise is
the audible evidence of their prowess; the inescapable accompaniment of their
civilization's progress. The greater the noise, the greater the civilization.” - THIS UGLY
CIVILIZATION, by RALPH BORSODI (1929)
(chapter 1)


Jag uppskattar verkligen tystnad/naturljud och lågmäldhet, dessa ter sig snart vara utrotningshotade...

Även om jag också gillar musik (speciellt på träningspassen) och ofta lyssnar på podcast är för mig innebörden av minimalism även mindre onödigt ljud!

Kan minimalismen även appliceras på andra områden än materiellt?

14 kommentarer:

  1. Väldigt tänkvärt det du skriver här. Tystnad, vår mest underskattade tillgång. Jag instämmer fullständigt i det du skriver. Jag tycker man blir trött av för mycket ljud, det tar energi. Framförallt ljud som inte är självvalda (som t ex musik).

    Personligen är jag irriterad på ljud som inte går att påverka. Jag blev väldigt medveten om detta när jag valde att flytta till staden. När man bor på landet går det att ta på tystnaden. Bara man kliver av bussen - tänk dig att inget hörs, utom fågelsång, trädens sus, kanske en enstaka bil passerar men sedan blir det tyst igen. Jag uppskattade den tystnaden något oerhört. Så vilsamt. Har du hört ljudet när vinden blåser i aspträdets blad? Något av det vackraste ljud jag vet.

    I staden höll jag först på att bli galen av alla ljud som hela tiden fanns där. Framförallt trafikbuller. Går aldrig att bara lyssna på en fågels sång, utan allt måste ackompanjeras av buller. Håller sakta på att vänja mig nu, men i början kändes det som att jag hade ett getingbo i huvudet bara jag gick ut.

    Det verkar som att många människor gör vad som helst för att slippa tystnaden. Hör många som har tv eller radio på hela kvällarna för att de inte klarar tystnaden. Själv har jag nästan alltid tyst, däremellan lite musik som jag väljer själv. Tystnaden är ett behov, framförallt som jag jobbar i kontorslandskap, med återigen en massa ljud som man inte kan påverka. Blir så trött av alla ljud.

    För övrigt tycker jag att du ska hälla en hink kallvatten på de där tjejerna på stranden. ;-)

    H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ljud som man inte har kontroll över blir lätt dryga. Allt från någon granne som spelar musik till barn som skriker högt och gällt (och allt däremellan). Och sen är det som du säger, är det lätt man får nog av allt oväsen och för övrigt andra intryck också. Jag kan bli lika trött av för mycket visuella intryck också.
      Det är ganska intressant hur ljud och då kanske framförallt musik har en stor påverka på våra känslor.
      Om jag ska promenera vill helst gå i skogen där det är mest naturljud. Även om jag lyssnar på något i mediaspelaren, så vill jag ha tyst runt omkring. :)

      jag har nog aldrig bott sådär riktigt tyst. Låter härligt! Alltid varit någon form av ljud i ens omgivningar. Kan tänka mig att det är riktig skönt och man verkligen lär sig uppskatta tystnaden. Förstår att det tog lite tid att vänja dig vid stadsljuden.
      Mitt favoritnaturljud är nog vatten, vågor som sköljer. Blir lugn och harmonisk av det av någon anledning. Jag brukar uppskatta de övriga naturljuden också, även om det kan ta lite tid att först vänja sig vid fiskmåsar skrikande etc. Låg en gång och försökte sova öppet på en strand på Gotland, men vaknade av fiskmåsar som skråade, cirklandes ovanför mig, närmare och närmare vågade dom sig. Dom trodde väl jag va död hahah. När jag väl visade livstecken gav dom sig av, hahah. (och sen kom regnet = inte så kul)

      När jag övernattat i bilen på något avskilt ställe, brukar man få njuta av naturljud, och man hör verkligen fåglarnas rop på morgonen, ja det är även mysigt när det regnar och liksom plånkar på taket. Då sover man gott. Men på roadtrippen jag tog nu i somras och då jag parkerat på en grusplan… Då hände det sig så att vid två olika tillfällen (olika nätter) så dyker det upp bilar som ställer helljusen på min bil, mitt i natten, typ 01.21, när man sussar gott.. Dessa bilar fick sedan för sig att dom skulle sladda runt på gruset precis bredvid bilen. Minst sagt irriterande och sen svårt att somna om. Ungdomar med Volvo 740 och bakhjulsdrift har många gånger stört sömnen.. Hänsyn vet dom tyvärr inte vad det är.. Men förhoppningsvis hade dom kul åtminstone, alltid något.

      Gillar också tystnaden hemma, i alla fall när jag behöver tänka och koncentrera mig. Lyssnar gärna på någon podcast om man städar eller diskar. Att däremot tänka och lyssna brukar vara svårt. Är alltså dålig på att försöka göra två saker samtidigt. Förstår helt vad du menar med att lönearbeta i kontorslandskap.. Gillar det inte och har nu eget rum. Har tidigare suttit i landskap och man kunde höra alla samtal, man visste kanske mer vad som pågick, men det blev inte så mycket producerat, hahah. Så svårt att koncentrera mig om det inte är tyst. Har ganska svårt att fokusera, så minsta lilla annat som väcker min nyfikenhet får mig att tappa tråden. I öppna landskap har folk också lätt att ständigt komma och fråga saker och därmed få en att tappa fokus etc. En stängd dörr hjälper lite i alla fall. :)

      Splasch! Oj, hink med kallvatten, låter aggressivt, undrar vad dom sagt då.., får ta det under betänksamhet. :) (vad svarar man på det liksom, hahah).

      Radera
  2. Du skriver att du blir trött av för mycket visuella intryck. Hur menar du då, kan du ge ett exempel?

    Att musik kan påverka ens känslor är något jag kommit underfund med helt nyligen. Jag har det som kriterium för utrensning nu, bland mina cd. Jag har en del vemodig musik. Tänk att det skulle ta så många år innan jag blev medveten om detta.
    Vad gillar du för musik?

    Jag gillar också ljudet av vågor. Gillar även att se ut över stora vatten. Man känner sin litenhet då, får perspektiv på tillvaron.
    Ljudet av regn är mysigt, ja! Och inte bara ljudet, utan också att vara i regnet. När det regnar riktigt mycket brukar jag sätta på mig regnstället och gummistövlarna och gå ut och ta en långpromenad. Att andas in den friska luften som blir när det regnar är underbart. Känner mig som en ny människa efteråt.

    Du är rätt rolig Per-Gunnar! (Kallas du så eller bara PG?) Du skriver
    " Att däremot tänka och lyssna brukar vara svårt. Är alltså dålig på att försöka göra två saker samtidigt".
    Jag tror bestämt att du är väldigt bra på att tala om vad du inte är bra på. Har jag rätt?? Vill du höra en hemlis? Jag är inte heller bra på att göra två saker samtidigt! Inte ens fast jag är tjej! När jag sitter i mitt kontorslandskap sätter jag ofta ploppar i öronen och lyssnar på musik. Men om jag behöver tänka (mer än normalt alltså) då måste jag stänga av musiken. Ibland står jag och jobbar, men om jag måste tänka mer än normalt så fixar jag inte det heller, då måste jag sätta mig ner så går det bättre med tänkandet.

    Jag avundas dig ditt egna rum! Jag måste få fråga en sak. Du skriver att du har stängd dörr. Hur ser dina kollegor på att du stänger dörren? Eller stänger alla som har egna rum sina dörrar? Jag hade eget rum tidigare, då hade mina extroverta arbetskamrater väldiga problem....de trodde nämligen att jag var sur när jag stängde in mig. I själva verket behövde jag, som du, fullständig tystnad för att kunna fokusera.

    H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, visuella intryck. Kanske var dåligt beskrivet, det är väl hela hjärnan som blir trött av alla intryck kanske. Det sker väl inte i första taget, men man blir påverkad liksom, reklam, konversera, läsa, tänka, ja du hajar. Jag kan alltså bli trött om jag läser en väldans mycket och matar hjärnan med för mycket information. Märks att man inte är gjord för dagens stimulanssamhälle. Är du med på vad jag menar?

      Jag vet också att jag kunde bli trött i hjärnan av dataspel, typ ”shoot em up” spel. Där är det mycket visuella intryck som kräver hög koncentration (springa, skjuta, hoppa, kolla runt osv). Jag spelar inte sådant längre sen många år, är ju lite waste of time enligt min nu ödmjuka åsikt.

      Musik, ja, jag har ju redan rensat bort alla mina cd:s. 300-400 st sådär. Inte en enda cd finns kvar. Sjukt va?!
      Vad jag gillar? Kan lyssna på det mesta som jag tycker är bra, allt från klassiskt till hårdrock. Senast var det lite filmmusik från James Horner, och Jussi Björling mm. Kan lyssna på det mesta faktiskt. Tycker det finns väldigt mycket bra musik. Vad gillar du då?

      Bra beskrivet, det är något visst med vatten alltså. Kanske man känner harmoni i vattnets närvaro för att det symboliserar liv på något sätt, alltså vårt stora behov av just vatten. Jag dricker nästan bara vatten förutom kaffe och mjölk mm.
      Jasså, du gillar att vara ute och spatsera i regnet också. Heheh, ja man kanske skulle prova att gå ut och gå när det regnar (inget jag brukar göra iof). Jag brukar passa på och jobba med mina små projekt när det regnar. Brukar ju gärna försöka passa på och vara ute när solen väl skiner.

      Kallas allt från Per till Per-Gunnar och PG. Pelle har också hänt. Tjejnamn på H finns det ju en hel del, så jag tänker inte gissa vad du heter. Kanske inte alls ens är förknippat med ditt namn? Fröken Hemlig kanske? :)
      Ja, du har rätt. I alla fall när jag skriver här.. jag försöker liksom låta lite ödmjuk och medveten om mina brister, hahah. Tror för övrigt det är ganska bra att vara medveten om sina brister.

      Ska jag tala om en sak, jag har faktiskt märkt att ni tjejer inte heller är så värst bra på att göra två saker samtidigt! ;) Fast ni är bättre än oss killar i alla fall! Vi är ju bedrövliga på på att använda hjärnan till två saker samtidigt. I vår värld finns inte multitasking utan det är singletasking som gäller! :) Att vi kan gå och prata samtidigt beror på att kroppen går på “automatik”. Tur man inte behöver styra och kontrollera den i minsta detalj. Jag menar, skönt att andningen fungerar oavsett!
      Hahah. Jasså det skiljer sig om man ska tänka mellan när man står och sitter? Har faktiskt inte tänkt på det. Jag min slöhög sitter ju för det mesta, även fast jag har möjlighet att stå och jobba.

      Stängd dörr? Det går bra, tror ingen ser snett på mig för det. Dom vet att jag behöver koncentrera mig ibland. Vissa andra stänger också dörren när dom behöver få saker gjort, ringer osv.
      Det är en svår balansgång det där med att vara hjälpsam, trevlig och social. Jag hade tidigare ett jobb som jag blev tvungen att sluta på för det ringde i telefonen eller knackade på dörren stup i ett. Fick liksom ingen tid att jobba. Trots att jag koda bort telefonen osv. Då var jag yngre och ville vara mer till lags liksom. Men man måste sätta upp gränser tror jag, annars blir det för mycket.

      Jaha, trodde dom att du var sur. Hmm, kanske du var lite otydlig med varför du stängde dörren eller? Vi har till och med skyltar som det typ Do not disturb som vi kan klista på dörren. Fast dom skyltarna skiter ju ofta folk i ändå.. :)
      När jag jobbat där det varit öppet landskap har jag sagt att jag inte kan koncentrera mig, så har fått åkt hem och jobba och så. Folk har haft rätt stor förståelse för det, men det blir lätt att man jobbar mer än man borde då, för man tycker att man borde hunnit längre etc.

      Radera
  3. Jag är just hemkommen från Friskis utegympa. Det hela slutade i spöregn. Min lycka är fullkomlig! Det var faktiskt du som inspirerade mig att börja på utegympan. Jag har alltid varit en ensammotionär, men så läste jag om dina positiva upplevelser av gruppträning, och tänkte jag skulle pröva....jag föll direkt, har sedan varit en flitig besökare hela sommaren. Nu blir det träningskort! Tänk att den här tanten är förändringsbenägen minsann...Tack för inspirationen PG!

    Nu förstår jag hur du menar med visuella intryck. Dataspel förstår jag måste vara jobbigt...själv har jag aldrig provat.

    Jag tycker det är sunt att du har rensat bort dina CD! Och jättebra jobbat med bokhyllan Per-Gunnar!

    Musik. Jag lyssnar gärna på rogivande instrumental musik. Gillar Abba. Gillar lugna vackra stycken av klassisk musik (t ex Chopins nocturner, Clair de Lune av Debussy, Erik Saties Gymnopedie nr 1). Min favorit är skivan "Alina" av Arvo Pärt. På youtube finns t.ex. "Spiegel im spiegel" från den skivan om du vill lyssna, oerhört enkel musik, två instrument, några få toner, men åh så vackert. Jag lyckades en gång transformera en katt från stadiet Hysteriskt Vild till att lägga sig ner och somna alldeles bredvid cd-spelaren, genom att spela Alina. Själv har jag använt den för att bota huvudvärk. Medicinsk musik, ny genre! Tänk om läkarna kunde skriva ut recept på musik i stället för lugnande medel..."Ett stycke Arvo Pärt tre gånger dagligen. Det sista stycket bör intas i samband med sänggåendet för bästa effekt." Eller om man är deppig, lite Sanna Nielsen eller Benny Anderssons orkester i stället för lyckopiller. Nu håller jag visst på att spåra ur helt och hållet...

    H:et ja, det kan man ju undra vad det står för.....hm...Fröken Hemlig var sött, fint hittat av dig! Du har ju också ett H i ditt namn...? Är det möjligen du som är Herr Hemlig?

    Jag blir riktigt orolig när jag läser det du skriver om mäns oförmåga till multitasking.
    Så ni klarar i alla fall av att gå och prata. (Själv klarar jag inte av att köra bil och prata men det är ju en helt annan sak.) Nu förstår jag bättre varför man ofta hör talas om män som går in i lyktstolpar, förmodligen har det uppstått något fel i automatiken, kanske svårt att gå och svänga samtidigt? Med den fördjupade insikt du ger mig måste jag erkänna att jag inte riktigt förstår - hur kunde ni beviljas tillträde till den här planeten, egentligen? Kunde ni inte ha stannat på Mars?

    Från skämt till djupaste allvar: Det du skriver om balansgången mellan hjälpsam, trevlig, social - det låter nästan som det är mig du beskriver, för precis så där har ju jag det också. Jag blir konstant avbruten av andra som behöver hjälp, folk frågar "Stör jag?" men väntar inte på svar när de börjar sina redogörelser, mitt arbete får alltid läggas åt sidan. Skulle kunna skriva mycket om detta. Gränsen mellan att vara hjälpsam och att låta sig utnyttjas av andra är hårfin, och jag fixar den inte. Så du har lärt dig att sätta upp gränser. Låter som jag har en del att lära av dig. Jag skulle kanske kunna få lite privatlektioner?

    Att de trodde jag var sur... Ja, jag var mycket otydlig, helt rätt. Utgick väl från att de kunde läsa mina tankar. Du verkar vara bättre på att säga ifrån, och tala om vad du behöver.

    Vänliga hälsningar från Fröken Hemlig
    (tyvärr är Fröken Diskussionslysten för tillfället försvunnen, så jag tog i stället hjälp av Fröken Humorspridaren....kan för övrigt berätta att fröken Integritetsrädd är tillfälligt sjukskriven pga utmattning.)

    SvaraRadera
  4. Ja, men eller hur! Det är ju kul med gruppträning. Tro mig jag var skeptisk till Friskis också. Tog mig många år innan jag skaffade kort där. Många försökte övertyga mig om dess förträfflighet. När jag väl testade blev jag förvånad att jag tyckte gruppträning var så kul. Jag har funderat varför jag gillar det. Kanske är det just känslan av att göra något tillsammans utan att behöva höra en massa politiska åsikter? Och skit samma om man gör bort sig och inte kan följa med på avancerade rörelsemönster i början. Det är lika för alla.
    Det är jätteskönt att hittat ett träningssätt som inte känns motigt att gå till! Nu ser jag istället fram emot träning! Perfekt! Win-win liksom.

    Tack, samlar kraft för att fortsätta med rensningen, bit för bit.. sakta går det framåt. Skulle nog hjälpa att vara tvingad att flytta till mindre eller något som ger motivation. Svårt att kasta om man inte ”måste”. Är du klar med rensningen eller?
    Jag lyssnade på Chopins trudilut du rekommendera och även Alina och gillade. Får ta och lyssna på de andra vid tillfälle. Abba gillar jag också!
    Om du lyckades transformera en katt till lugn var det nog även för att du utstråla lugn. :) Calm and assertive som Cesar Milan brukar säga.
    Musik som botar huvudvärk låter inte fel. Om jag får huvudvärk (vilket är sällan) så är det för att jag inte rört mig tillräckligt.
    Ja, lyckopiller klarar vi oss utan, eller hur! Har aldrig testat och avser aldrig göra. Jag äter förövrigt aldrig något piller.. Kroppen fixar att läka det mesta, fantastisk är den! Hade förut en granne som inte kunde leva utan lyckopiller mm.. och ändå var hon så nerslagen och deppig, bara bekymmer... Men pillrena (eller psykofarmika som hon sa) gick hårt åt hennes tänder. Det var i alla fall vad hon sa.
    Mitt H är efter min biologiska far, han heter Harald. Tänkte att det kunde få vara med, lite som Leif GW Persson.:) Lite unikt sådär. Jah, kanske lite fånigt :)
    Heheh. Ja, du bör med all rätt bli orolig för vår (mäns) oförmåga :)

    Män som går och pratar är bedrövliga på att ta in något annat. Sällan dom hör en ringklockan av bakomvarande cyklist. Att gå in i stolpar har även hänt undertecknad. Jag menar vem placera en bom just där?! Idioter skulle jag vilja säga! ;)

    Är inte heller någon superkonversatör om man kör i stadstrafik (och hjärnan behöver ta in mer info än på en rak motorväg), kan jag meddela. Ungefär som att konversera samtidigt som man läser en tidning.. aahaaaa, jaah, ok.. konstigt. Umm. Menlöst att prata med karl när han läser en tidning.
    Angående att bli störd. Ja tyvärr är väl det enda som fungerar (för vissa) är att vara vrång. Inte ge dom uppmärksamhet på direkten, se upptagen ut, säga att man har jobb upp över öronen och måste få färdigt det här osv. Snälla,. Inte nu, superstressad. Vara en dryg vrång j..kel. I övrigt har jag dåligt med tips. Att vara vrång känns inte som ett superråd liksom. :) Den har du redan räknat ut.
    “Proffsen” som däremot använder sig av olika ”trix” kan det vara svårare att värja sig mot... Där har jag inget tips, mer än att låsa in sig, eller åka iväg.
    Låter som du är lite för snäll, även om det såklart är en god egenskap så kanske du blir överutnyttjad av ”tagarna”..? En balans är väl att företag, ge och ta.
    Jag hade kanske svårt att säga nej i yngre år, men inte idag. Behöver inte allas gillande, det räcker med dom jag tycker om. Mår också bättre då tror jag. Stress mår man inge bra av.

    Mvh Herr H

    SvaraRadera
  5. Jaså du var också skeptisk till Friskis. Har du tränat länge där? Jag kan tala om varför jag gillar gruppträningen! Musik man blir glad av, roliga rörelser som man känner tar, får se mycket folk men inget behov av kallprat, och sedan en ledare som pushar på och får en att ge järnet. Jag har varit på ett av Friskis danspass i kväll. Jag blir glad bara jag tittar på deras träningsschema, det är som ett smörgåsbord av olika aktiviteter som bara väntar på att erövras. Har du provat på olika aktiviteter?Jag tycker det verkar vara en trevlig atmosfär på Friskis. Känns som ett ställe där man vågar göra bort sig, du har ju helt rätt i att det är lite svårt att följa med i början.

    Om jag är klar med rensningen...hm... Det jag håller på och rensar nu är enstaka böcker, skivor, alltså småsaker. Jag tror aldrig man blir helt klar, men jag har inget överflöd av saker. Så på så sätt är jag tämligen nöjd.

    Nu tänker jag ställa en måhända lite ifrågasättande fråga till dig. Har du egentligen så mycket mer du kan göra dig av med? Du skulle inte kunna tänka dig att försöka vara nöjd nu? Hoppas du inte blev arg, ville bara ifrågasätta lite. När jag sett de mängder saker som du har rensat ut, kan jag inte förstå hur du har fått plats med allt. Du måste vara en expert på effektiv förvaring!

    Vad kul att du gillade musiken!

    Jajemen vi klarar oss galant utan lyckopiller! Jag äter inte heller piller, inga kemikalier i min kropp. Jag har också en stark tilltro till kroppens självläkande kraft. Jag är renlevnadsmänniska ut i fingertopparna, alltid varit. Jag tror på att ta hand om sin kropp - ge den bra mat, god sömn, ett hälsosamt livstempo, rörelse och motion och däremellan vila. Kroppen tackar en genom att hålla sig frisk. Sedan tror jag mycket på att lyssna på sin kropp, den är intelligent, kroppen talar om när något inte är bra. Mediciner och allt sånt dövar kroppens intelligens, tillför man sånt tror jag kroppen slutar hålla en frisk, den tänker nog att man inte litar på dess förmåga längre. Hälsa ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

    Vad synd med din f d granne. Jag tror många människor har en väldigt stor tilltro till mediciner, och även till överheter, som läkare etc. Jag tror på att söka information från många källor, tänka själv, fatta eget beslut. Blir något galet sedan har man ingen annan än sig själv att klandra.

    Så nu vet jag vad ditt H betyder! (Men inte du mitt, jag är hemskt ledsen, har med det publika att göra. Känner mig som en svikare...)

    Tack för ditt vrång-tips! Jag har försökt tillämpa det de senaste dagarna... Det har ju faktiskt fungerat lite grann, det ligger något i det du säger.
    Du skriver: "Behöver inte allas gillande, det räcker med dom jag tycker om." Det köper jag fullt ut! I det ligger ju lite grann att välja vem man ställer upp för, eller hur?

    Fröken H




    SvaraRadera
  6. DEL1
    Jag minns inte riktigt när jag började på Friskis, men gissar på en så där drygt 3 år sedan. Tror jag avverkat 3 helårskort och ett halvårskort (starten). Jag började på Friskis gym, men testade sedan gruppass och tyckte de var mer skoj! Jag har nog förövrigt alltid hållt igång lite grann med någon form av träning. Alexander Bard sa i något program att han tycker man blir dum av att träna, men de håller jag inte med om. :)

    Ja, i början testade jag runt på de olika passen rätt friskt. Som du säger, det finns mycket kul att välja på! Efter ett tag hittade man lite favoriter. Tycker det finns mycket skoj, men nu har jag kanske stagnerat lite i testandet. Brukar bli dom pass jag trivs bäst på, kör mest cirkelfys, skivstång och Yoga och ibland något extrainsatt pass med någon utomstående, typ ruffie, zumba osv. Kompletterar med lite gym ibland.
    Jasså det blev ett danspass? Låter kul, har testat ett och annaat pass. Dom där latinska danserna är charmiga :).
    Ja, på Friskis känns det som att alla välkomna, det finns alla slags människor där. Jag tror att en del av den goda stämningen är för att alla är där frivilligt. Alla vill vara där liksom, dom är inte tvingade för att försörja sig eller liknande, människor ser fram emot träning etc. I den här stan ska dom öppna ett tredje Friskis nu, så det blir kul att testa det stället!

    Håller med, man blir nog aldrig riktigt klar. Rensningen är som en liten vakt som håller mig i örat. Det är svårt att få tillåtelse att köpa nya saker när man kämpar med rensningen. Det är ju bra, kan jag tycka, som en liten väktare på en ens axel. Jag har i och med minimalismtänket blivit otroligt ifrågasättande till införskaffande av nytt ”material”. Förr köpte jag om det var en ”bra deal”.. (ganska ogenomtänkta saker om man ska vara ärlig mot sig själv).

    Har jag mer att göra mig av med?

    Yepp! :) Finns en hel del prylar kvar som ska utsättas för hård granskning, att rensas och gås igenom. Som jag kanske skrivit om tidigare är jag lite rädd att ”rensningen” bara är någon form av sysselsättning, lite av ett intresse liksom. Jag tror och hoppas att det inte är så, men tiden får utvisa.
    Jag förbluffas över hur lite man egentligen behöver. Förr tyckte jag hotellrum var tråkiga (saknade prylar antar jag), men idag tycker jag hotellrum är avskalat bekväma. Jag måste säga att det känns bra med rensningen än så länge. Känns helrätt att bli med lättare ”ryggsäck”, även om det kan kännas jobbigt att kasta värdefulla saker. Ifrågasätt på du :), blir inte arg i första taget.
    Minns när jag mer eller mindre ”började” rensningen. Då kändes det överväldigande och mer eller mindre omöjligt, som ett oöverstigligt berg. Men små steg för steg så…Tidigare sprang jag rätt mycket på auktioner och enligt Tradera har jag väl gjort en sisådär uppåt 600 olika köp där… Det mesta av den skiten har jag gjort mig av med nu. Förr resonerade jag ungefär som att ”lagerutrymme” är ”dött kapital”, det bör utnyttjas, heheh, javet låter rätt fånigt va? Utnyttjas för att ställa någon pryl där liksom. ”Ja, om man ändå betalar för utrymmet bör det väl användas?!”.. :) Ja herregud som man resonera! Du verkar varit mer bevandrad med förnuft från början. Verkar som du gör relativt bra och genomtänkta beslut, ja förutom blåsinstrumentet dårå ;)? (tänker på att du inte kan träna för att du stör grannarna)

    Forts. följer..

    SvaraRadera
    Svar
    1. DEL2

      Nej, jag kan tyvärr inte vara nöjd ännu. Mer måste bort! :) Va skönt det måste kännas att vara att inte ha ett överflöd av saker, att vara ”tämligen nöjd”. Jag vill inte ha något som används för sällan. Ju mindre prylar jag behöver, ju mindre/enklare går det att bo. Jag ser alltså stora fördelar med att bli med mindre ryggsäck. Livet blir enklare, och mer fokus kan ges till det som prioriteras. Mindre tid behöver läggas på att jaga pengar etc. Mer tid kan läggas på sånt som man tror är ens egentliga syfte. Mer tid att göra sådant som är viktigt och som man tycker om. Man blir mer lättrörlig etc. Klart det finns nackdelar också, men jag lockas av fördelarna.


      Sedär, vi verkar väldigt lika vad gäller synen på att hälsa och stoppa syntetiska kemikalier i kroppen. Va skönt att höra! Känner mig lite ensam ibland vad gäller tron på kroppens utomordentliga förmåga att läka sig själv, och jag är därmed lite skeptisk till sjukvårdens ”snabbfixar”. Många springer till sjukan stup i ett och hoppas på något mirakelmedel. Folk tar ett piller för att lösa ett problem, men nya problem uppstår ungefär. Jag tror också på att ta hand om kroppen. Utan en medgörlig kropp står man sig rätt slätt. Att vara friskt är det enda som är viktigt egentligen. Jag försöker att inte käka så mycket processad mat. Äter relativt nyttigt (jämför med många andra), men skulle såklart kunna bli betydligt bättre. Jag menar ibland vill man ju äta sånt som man tycker är lite gott ibland också. :) Läste någonstans där dom påstod att 60 procent av alla sjukdomar är självförvållat där en ohälsosam livsstil är grundorsaken. Det om något visar hur svårt människan har för att förändra sitt beteende.
      Ja, kroppen är fantastisk, den är som du säger bra på att tala om när något är fel eller måste ändras.

      Ja, den grannen hade det inte lätt. Hennes ekonomi verkade körd i botten, utlämnad till socialens försorg vad gällde lagning av tänderna!. Hon åkte till sjukhuset var och varannan vecka i hopp om någon lösning på sina problem. Hon sa att hon aldrig fick någon hjälp där. Hon följde inte heller läkarens råd när hon brutit foten så hon blev sned i foten/benet etc.. The list goes on and on... Man blev så påverkad av hennes lidande, hon började ofta gråta i trappen när vi möttes.. Verkade som inte heller hennes vuxna barn orkade höra på hennes bekymmer (för hon såg verkligen bara bekymmer och elände, aldrig något positivt).. sorgligt alltsammans.

      Vi tänker precis lika! :) Jag har inte heller någon tilltro till ”överheter” eller personer med titlar. Vissa frågor är ju väldigt komplexa och vad som är bäst lösning står ibland i stjärnorna att finna. Att tro att en läkare eller civilingenjör, civilekonom, raketforskare (eller whatever) skulle forskat i ett ovanligt problem och därmed ha lösningen är långsökt, och ibland mindre troligt. Förstå mig rätt. Jag har otrolig respekt för kunskap, men det är få som verkligen får tid att fördjupa sig. Att en läkare eller annan person på någon kvart ska kunna göra rätt diagnos måste också vara väldigt svårt!
      Sen har vi ju dessutom en hel läkemedelsindustri som försöker tjäna pengar på vår okunskap/ignorans.. Är kanske ute på djupt vatten, har ju ingen aning vad du lönearbetar med, heheh.. Men hur som helst att ifrågasätta är nog hälsosamt! :)

      Haha, har du tillämpat mitt ”vrång-tips”? coolt. Och det fungerar en aning, va bra! :)
      Ja, jag önskar jag kunde gilla och ”älska” alla, men jag har tyvärr inte kommit dit än (i min utveckling). Så, tillsvidare är det dom som jag tycker har ett bra sätt (förtjänar det) som får min uppskattning och mitt gillande. ”Tagar/berikar”-mentalitet har jag nämligen lite svårt för. Folk som överutnyttjar osv. Jag har skrivit ett inlägg där jag tar upp detta som jag inte publicerat än. Har inte riktigt ”vågat” släppa det än. Men tror jag ska släppa ”meningen med livet” inlägget snart. :)

      Har inte du någon blogg fröken H?

      Vänligen PG

      Radera
  7. Alexander Bards uttalande..hm...kan han ha menat om man bara inriktar sig på träning? Jag tänker lite grann att både kroppen och hjärnan behöver stimulans. Om man bara inriktar sig på kroppen men glömmer bort att ta hand om hjärnan, kan det vara så han menade? Jag har för övrigt varit på spinning nu, det var nog det jobbigaste jag varit med om, men mycket bra när det gäller att få upp flåset. Det är nog spinningen man ska inrikta sig på när man behöver få ur sig aggressioner m m.

    Din rädsla att rensningen bara är ett intresse. Jag har lite svårt att förstå att du kan tänka så, jag har ju läst dina inlägg och tycker att det är väldigt genomtänkt det du gör. Du är i en ny fas i ditt liv! (Det är för övrigt jag också, men på ett helt annat sätt.)
    Det är bra att du säger att du inte blir arg i första taget. Jag har insett att en av svårigheterna med att skriva till en person man inte känner, är att man aldrig vet hur den personen reagerar på det man skriver. Det finns inget kroppsspråk att läsa av som när man möter en människa i verkliga livet. Det kan vara rätt frustrerande. Man vet aldrig när man träder in på djupt vatten.

    När jag läser om alla köp du gjort på Tradera förstår jag att du måste ha genomgått en ofantlig förändring. Själv har jag aldrig ens varit in på Tradera. Så du tycker att jag gör bra beslut..hm..undra vad du tänker på då? När det gäller blåsinstrumentet, ska du veta att det du skrev till mig nu provocerade mig så till den grad att jag genast tog fram mitt instrument och satte igång med att spela! Jag tackar! Det är faktiskt bara en granne som störs, han ropade NEJ! högt flera gånger vid ett tillfälle när jag spelade. Mina andra grannar har inget problem med det, tvärsemot, de är för att jag spelar. Problemet ligger väl egentligen hos mig, att jag i denna del är för rädd att störa andra människor. Jag spelar väldigt korta stunder, så det handlar definitivt inte om att trakassera grannarna med mitt instrument.

    Jag känner mig också ensam när det gäller tron på kroppens förmåga! Försöker ibland inspirera arbetskamrater, men blir nog mest sedd som en underlig kuf. "Vadå, menar du att man ska gå och ha ont i huvudet när man kan ta bort det?" Minns du för något år sedan när svininfluensan var i antågande, vilken hysteri det blev. Det var som skräckpropaganda, man fick intrycket att man skulle gå en säker död till mötes om man inte tog den obligatoriska sprutan. För mig var det en självklarhet att hoppa över den, jag höll mig ändå kärnfrisk. Tänk alla de människor som gick på budskapet, några av dem får bära sin narkolepsi resten av livet. Tog du sprutan?

    Att begränsa intaget av processad mat är helt rätt. Jag tänker oerhört mycket på vad jag stoppar i mig, lagar i princip alltid mat från grunden, då vet man vad den innehåller. Har du läst "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson? Om inte, gör det! Den öppnade mina ögon, och gör att jag idag ser mycket av det som ligger i kyl- och frysdiskarna i affären som rena kemikalier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får ta det lite i etapper.. 2 delar denna gång.

      Jah, jag tror det var ungefär så Alexander menade. Att folk lägger alldeles för mycket tid på att träna kroppen och för lite på det mentala utvecklandet. Och det kan jag ju kanske hålla med om.
      Jag tror för övrigt att det blir lättare för huvudet att ta till sig lärdom om det får utstå lite motion då och då. Tror till och med att det finns forskning som visar detta.

      Så du har varit på spinning nu? Kul! Ja, det är lätt att dras med i hårt tempo om det är bra musik! Och svettig blir man, minst sagt! Jag körde spinning mer förr, vill inte skaffa clipsskor (onödigt), och nu har jag av vana fastnat i mina rutiner. Men jag har inget emot det.:) Har hittat mina favoritpass nu. Är det aggressioner jag vill bli av med funkar cirkelfys eller skivstång bäst för mig.

      Angående rensningen. Tack för stödet! Ja jag tror också att jag är i en ny fas sedan några år och ja, jag har väl tagit det lite sakta. Försöker få in vanan liksom. Sysselsättning och intressen kan vara bedrägliga, dom kan komma åter. Tidigare vanor uppstå etc. Men om man har en stark vägledningsfilosofi som håller en på spåret tror jag det kommer gå bra. Jag tror jag har det nu!

      Så du är också i en ny fas i livet, fast på ett annat sätt? Du har ändrat på ditt liv då antar jag? Jag anar, men vill inte gissa. Lust att berätta?
      Jag har inte varit i närheten av att bli arg av något du skriver. Inte ens irriterad, du är så taktfull så och det uppskattar jag! Jag kan ha ”issues” om folk försöker ändra på mig, pådyvla mig saker eller på annat sätt inte accepterar hur jag är. Umm. Det finns för-och nackdelar med att inte se kroppsspråk. Antar ju att introverta/hsp-folk är duktiga på att känna av vibbar. Det är på gott ont liksom. Näh, man vet aldrig när man är på djupt vatten, haha. Uhhuh, läskigt om det dessutom finns vithajar där i djupet. Smack så är man uppäten liksom, som en säl. Vithajar har jag respekt för ska du veta, var mycket rädd för dom förr. :) Det gäller att utmana sina rädslor om man vill bli av med dom! De tror jag i allla fall, kanske du är av en annan åsikt?

      Ja, du ser, du är förståndigare än mig. Smart att inte besöka Tradera! Du verkar tänka efter före du handlar liksom. Du verkar inte ramlat dit i prylträsket och dess falska lockelser. I övrigt vet jag inte så mycket om din beslutsförmåga, men du ger ett klokt intryck. Märks att du läst mycket böcker, sånt gör en klok tror jag. Gör man bra val blir ju livet lättare.

      :) Hoppas du tog mitt provocerande som ett skämt, det var menat lite så. Jag har en bild av att du släpar runt på ett stort blåsinstrument som liksom ger vinddrag när du sätter igång. Men jag har ju ingen aning, har bara gjort mig en bild. :) Kanske du är som Thoreau och bara spelar på en liten flöjt av något slag. Who knows, you know.:)

      Haha, det låter som jag! Jag brukar skrika ”lägg av!” när grannen härjar som mest med sin elgitarr. Länge sen nu faktiskt.
      Haha, du spelar korta stunder, lagom så dom hinner somna om sen ger du på dom igen, smart. ;) Wear em out liksom, hohoh.
      Näråå,, skoja ba. Lite kul att retas. Vem vet, kanske är ett känsligt ämne för dig..? Jag är övertygad att det låter såå vackert och grannarna uppskattar det hela.

      Radera
    2. Del2

      Då är vi två!
      Jadå, jag minns så väl svininfluensan, för det var ju ett massivt grupptryck från alla håll och kanter på att man ”skulle ta sitt ansvar” och ”gå och vaccinera” sig! ”Du måste ta sprutan!” ”Var inte självvisk, Tänk på alla andra!”, “Det kan bli som en epedemi som sprider sig om du inte tar sprutan!”... Ja, det var verkligen skräckpropaganda!

      Självklart var jag min vana trogen skeptisk till allt detta, precis som du. Stand my ground liksom.
      Jag stod alltså ändå på mig trots att jag nästan blev mobbad för mitt beslut. Skippade sprutan och sen var det några på jobbet som naturligtvis åkte på svininfluensan och givetvis åkte även jag på någon influensa (precis när svininfluensan gick som en löpeld). Jag antar att det var svininfluensan, men åkte aldrig till sjukhus för att kolla upp.
      Jag kan bara säga att om det var svininfluensan (vilket oddsen var höga för att det var) var det mycket ”vargen kommer” skrik, för den där influensan överlevde jag med bravur! Vad var det där om egentligen liksom? Den enda skillnaden mot en vanlig influensa var att luftrören blev mer rossliga och jag fick hosta ur mig mer “slem”. Okey, jag kan förstå att en och annan gamling hade problem, men det var verkligen överdrivet i övrigt.

      Förövrigt upplevde jag influensan mildare än en sådan där som går hårt på lederna (om du någonsin haft en sådan?). Dom där ledinfluenserna kan ju vara rätt är jobbiga alltså. :)
      Och vem har nu bäst immunförsvar mot nästa ”epidemi”, jag eller vaccinationsivrarna?
      Inte för att man ska jämföra, men…. Jo jag såklart,! Hah!
      Skönt att höra att du också vägra, man va alltså inte ensam i sin skepsis!

      Kanske jag tar något medel om det verkligen är något som hotar och faktiskt är fler än några stycken som stryker med, man ska aldrig säga aldrig. Det får bli en bedömning från fall till fall.

      Förövrigt är jag inte helt pillerfri som jag sa, glömde berätta att jag brukar äta D-vitamin på vinterhalvåret, tror på det.

      Neh, jag inte läst den boken. Jag tackar för tipset! Ska se om den går att låna! Antar att det är en sådan där bok som får en att tänka till.
      Jag tror maten är en stor bov i mycket av de olika hälsoproblemen folk har nu för tiden. Jag borde nog käka ännu bättre än vad jag gör. Tror det blir viktigare ju äldre man blir.

      Du får mer svar en annan dag, ha det bra nu! :)

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur man redigerar och ta bort vissa stycken. Bara radera hela inlägget. Vill du att jag ska göra det?

      Håller helt med dig angående kompetens och resultat, klokt uttryckt.
      Ens egna ”resultat” är ju i någon form ett bevis på detta (om man ska vara ärlig mot en själv, ett provokativ utspel kanske du tycker, och inte håller med?).
      Jaha, så vi sitter i samma sjö, men jag är inte ute på djupt vatten? Okey, hmm.. Vad kan det innebära då? Får jag klura vidare på! :) Jag är inte speciellt bra på att lösa gåtor eller rebusar, may I say.
      Förövrigt har du mitt medgivande. :)

      Jag trodde nog inte att du hade en blogg, men ville ändå fråga. Du skriver ju väldigt bra, så du har nog skrivvana av något slag. Så mycket har jag räknat ut. #Investigator

      Neh, vill undvika de. Biverkningar se Fass? Har du börjat slänga dig med franska i meningarna nu också? Du kör din variant i stället för engelska bara? Begriper ingenting, heheh.

      Ja, vi har alla våra ”issues”. Jag är rädd för massor, eller mitt känsloliv är. Eller kanske snarare egot. Jag/egot kämpar med rädslan för förändring som de flesta. Och det känns kul att ha mycket att jobba på! Yes! :-)
      Som synes... jag inte är alls är så våghalsig av mig… alltså som jag i ett och annat inlägg försöker ge ton av. ”Utmana mig själv” pratet osv. Kanske det ligger något i det du säger..
      Jag är inte rädd för vänskap. Välkomnar det! Men kanske är lite orolig för förväntningar, osv..

      Men ja jag är en försiktig general. ”Privata” relationer som du så fint säger är nog inte min starkaste sida, där kan jag känna mig sårbar och skör. Känslolivet kan gå i berg och dalbana etc. Och så vill jag ju inte såra andra heller.. Känslor är det svårt att styra över, kanske lite läskigt, tycker du inte?
      Trevlig helg på rej! PG

      Radera