2014-08-02

Besiktning av minimalistiska bilen

Besiktade bilen igår. Hade turen och få en mycket bra och kunnig besiktningsman. Har haft samma kille förr när jag besiktade den tidigare bilen. En kille med ursprung från Iran. Alltid kul att prata bilar med honom! Han hade även jobbat på Toyota. Han berömde hur otroligt stabilt gamla Corollor fungerar (88-89). "Allt bara fungerar, till skillnad mot andra lika gamla bilar". Även dessa Starlets visste han var otroligt pålitliga och krångelfria.

Om han visste att det satt samma motor och växellåda i Starleten som i 1,3 liters Corollan tvivlar jag på (fast något strypt, och med mindre vikt och med mindre hästkrafter blir det mindre slitage alltjämt). Starleten är med sin enkelhet alltså bättre än Corollorna.. (är min point, höhöh)
Det var en perfekt andrabil sa han. Och självklart gick den igenom besiktningen utan anmärkning, precis som förra året. Besiktningsmannen tog fram kniven och skrapade på bromsrören bak...  dom verkar inte lita på mina ord att den är rostfri (under rostskyddsmassan).. Nu blir det till att rostskydda där igen.
Ska jag gnälla på något är det just detta med att kolla rost. Förra bilen (Kian) hackade bilprovningen sönder tröskellådorna på så den började rosta än mer där. Dom använder sig av en spetsig klubba som dom liksom smackar in i golv och tröskellådor. Testar bärighet osv. Tyvärr gör dessa små hack att rosten trivs väldigt bra.

Det är för övrigt inget fel att åka i denna bil som förstabil (endabil)! Och jag gillar att den är minimalistiskt ut i fingerspetsarna! Och det går visst att åka motorväg med den! Bara sätta i öronproppar så känns det som man åker en lyxig BMW. :). Eller varför inte ett intercom set ungefär som i ett flygplan (om man nu behöver växla några ord).. däh eh billigare brukar jag säga.
Närråh, så högljudd är den faktiskt inte! Och man kan åka på femmans växel redan i 55 km. Aldrig haft en bil som man kunnat växla så tidigt till femman.
Så enkel bil den kan bli!. Inget servo, ingen AC, ingen ABS. Inget onödigt bjäfs! Handvrida sidorutor etc och ändå en modern konstruktion som ger minimalt med strul! Den här bilen kommer jag ha minst 5 år. Räknar med ett problemfritt ägande! Såg förövrigt en Starlet på blocket nu som gått drygt 37 000 mil..Still going strong. Generator har jag sett en del fått byta runt 25k, och att dörrhandtagen gått sönder. Uvljuset som tar död på plasthandtagen och sen kombination med is på vintern?

Jag har alltid varit svag för snygga fälgar, men har lyckats hålla köptarmen under kontroll hittills. Läckra fälgar är ju egentligen ganska onödigt eller hur? Snyggt, ja. men överflödigt.

En gång i tiden trodde jag att en dyr lyxbil håller mycket längre. Då förstod jag inte att desto fler delar och prylar, desto mer som det kan bli fel på. Det ter sig alltså tvärtom.


“The more parts there are in a design, the more things can go wrong.” – Jay Shafer, The Small House Book, sidan 93.


Övrig info. Besiktningsmannen hade två bilar: En Toyota Yaris Verso 2 (som andrabil) och en Mitsubishi Lancer som förstabil. Han gillade också japansk krångelfrihet och hur bilarna var konstruerade.

Lätt  minimalistisk bil, "miljövänlig" Toyota Starlet -97, 900 kg och ändå fulltankad. Tog mig lång tid att lokalisera ett så fint exemplar som denna, rostskyddsbehandlad och lågmil.

Besiktningsprotokoll. Ingen anmärkning såklart. Det är ju en Toyota från när dom var som bäst! Helt tillverkad i Japan. Möjligen tändsystem är från Bosch etc.
Besiktningsprotokoll. Ingen anmärkning såklart! Det är ju en Toyota från när dom var som bäst! Helt tillverkad i Japan. Möjligen tändsystem är från Bosch etc. 



Efter att varit så duttig och tagit sig igenom bilbesiktningen med bravur fick Toyan sig en handtvätt! Väl förtjänt! :)

På längre sikt är nog målet att kanske kunna klara sig utan bil. Trots allt är det en ägodel som i viss mån låser fast en. Jag har ju nämligen lite svårt att flytta när jag nu äntligen fått garage.


Enkelt vs Komplicera... Låt oss jämföra med några kollegors nyare bilar:



Toyota Prius, urdraget batteri. (Glömt innerbelysning på under några dagar).


Öppna förardörren manuellt med nyckel, annars om startbatteriet är ok öppnar den bara man tar i handtaget. Finns inget mekaniskt låst på någon av de andra dörrarna enligt kollegan.
Nästa steg: Öppna motorhuven. Ta en batteriladdare och koppla på pluspolen och chassiet (minus). Ha en laddare som klarar ett urladdat batteri, inte alla som klarar det). Sen när batteriet laddat på lite så går det att öppna bagageluckan (också elektriskt). Och där koppla på startkablar. Och du kan äntligen få igång bilen.


Volkswagen Golf, en annan kollega berättar att hans bil saknar nyckelhål. Finns inga mekaniska lås alltså. Bara fjärrkontroll och elektriska lås. Frågan vi alla ställde var: Går det att öppna bildörrarna utifall startbatteriet dragit ur?
Bakluckan verkar vara elektriskt styrd. Går troligen inte att ta sig in den vägen heller. Hur ska du då komma åt och poppa upp motorhuvuven så du kan ladda batteriet eller använda startkablar? Han skulle hem och läsa manualen..

Enkel Toyota Starlet: Öppna dörren med mekaniskt lås, poppa upp huven och koppla på startkablarna. Jag är också övertygad om att den går att rulla igång också. Eftersom den är så lätt så kan jag till och med utan hjälp putta igång bilen om det är plant. Möjligen kan detta vara svårt utifall elektroniken kräver lite ström för att styra motorn. (Har inte kunnat testa att rulla igång bilen med dött batteri ännu).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar