2014-09-06

Bo stort vs bo smått (fönsterputsning)

Dagens reflektion..

Häromdagen gav jag mig på fönsterputsning. Japp, jag gör det själv. Det är inte svårt eller komplicerat bara tidskrävande. Har alltid tvättat fönstrena själv och även gjort till andra i yngre år med nöjda "klienter".:) Idag är jag inte lika exalterad att tvätta andras fönster då tiden fått mer värde.
Förut använde jag Winborgs ättikssprit blandat med varmt vatten, men har på senare år märkt att det går lika bra med YES diskmedel, det är mildare för händerna dessutom.

Eftersom jag bor ganska smått (enligt andras norm, inte enligt min egen) så finns det i den lägenhet som jag bor totalt 4 st. fönster, thats it. Que pasa liksom.

Man kan ju tycka att det borde gå fort att svepa av dessa fönster, men icke sa nicke. Det tar sin lilla tid om man är noggrann som undertecknad (och det var några år sedan dom sist tvättades). Göra rent runt fönstren, olika karmar, göra rent bakom element, fönsterventil, fönsterbrädor mm. Jag gjorde ett fönster igår kväll och ett nu på tidigt på morgonen. Det tar säkert 1,5 timme per fönster. Ja, jag stressar inte! ;) Lyssnar på en bra ljudbok av David Deida så det får ta sin tid så kan jag reflektera över innehållet.

Ja, en van fönsterputsare behöver kanske bara 5 minuter per fönster, men dom gör ju å andra sidan inte lika rent runt omkring (ursäktar mig lite). Tro mig.. däh bliir brau kvaliéee på däh ja gör.


Okey, vad är poängen med följande inlägg? Fönster tycker vi är trevlig right? De släpper in det härliga dagsljuset som vi behöver för att må bra. Det är trevligt med utsikt och man kan se vad som händer utanför husknuten och allt det där, det förnekar jag inte. Så bor man stort så blir det såklart en väldans massa fönster. Och att ha rena fönster gör en hel del för ens välbefinnande (faktiskt). Och att behöva se skitiga fönster och flugor som ligger mellan fönsterkarmar ligger som ett ok (som i bromsok) över axlarna att det "borde" fixas.

Om det för mig tar emot att tvätta 4 st. fönster vad ska det då inte göra om man bor lika stort som följande kåkar.. Ahh just de. Are you getting what I´m saying here? Ramlar polleten ner?


Hur stort och överflödigt behöver man bo? Blir det inte bara jobbigt att sköta om allt?
Spekulationsdags: Hur stort behöver man bo? Hus på Ringvägen, Saltsjöbaden, foto av undertecknad från i somras. Detta hus antar jag är på minst 3-400 kvm. Kanske bor det en jättestor familj med 10 barn och kanske bor även familjens föräldrarna här? Fast jag tvivlar va..? Snarare en familj på 4-5 personer skulle jag gissa.
Förmodligen har dom råd att leja bort fönsterputsning, städning och husskötsel eller så är dom skuldsatta upp över öronen och får sköta allting själva, who knows. Personligen är det inget som lockar mig med ett sådant här stort och (i mina ögon) överflödigt boende.

Gammeldags stort hus på Ringvägen, Saltsjöbaden
Räknar vi fönstrena bara på en sida av detta hus så är det dubbelt så många jämfört med undertecknads boende. Puh säger jag bara. Detta hus ligger också på Ringvägen i Saltsjöbaden. Korten tagna i juli 2014.


Vanligt varmvatten och Yes Diskmedel applicerat med en svamp. Disktrasa för att torka av den mesta sk**en med. Man behöver inte göra det mer komplicerat än så. Syns på gräsmattans gulaktiga uttorkning att sommaren 2014 varit solig och härlig! Fönsterskrapa och trasa finns överallt att köpa. #DIY
Passar på och gör rent runt elementet också. Fäller fram det så det går lättare att komma åt.

Före: Massa flygfän som barrikaderat sig mellan fönsterkarmarna (och kolat vippen). Nu ska dom bort!

Efter rengöring: Voila! Flugsatarna borta och dom har nu förhoppningsvis funnit sin väg mot nirvana! Rent och snygg, Yes! Ja, 3-glasfönster gjorde att man slapp höra järnvägen. Bra grejer även som isolering på vintern.


Suktar du efter ett stort boende?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar