2014-09-24

Inget missnöje, ingen vilja att förändra?

Om det inte finns något missnöje, finns inte viljan att förändra tror jag. Störst vilja att rensa har jag dom dåliga dagarna, dom som är tunga. Viljan att förändra startar inom sig själv. Vänta inte på att någon annan eller att samhället ska förändras. Många barriärer måste brytas i kedjan till varaktig förändring, allt detta är svårt. Därför tror jag en vision måste finnas av vad vi vill göra och vad vi vill åstadkomma i våra liv. Vi kan välja att gå sakta eller snabbare mot vår vision. Visionen bör vara solid och inte ändras alltför mycket dag för dag.

Eller som kloka Gandhi sa: 

“You must be the change you want to see in the world.”

“As human beings, our greatness lies not so much in being able to remake the world – that is the myth of the atomic age – as in being able to remake ourselves.”

Var förändringen du vill se i världen.

Om man som jag vill ersätta (tröst)shoppingen och "dealandet", måste något annat ta dess plats. Annars blir det svårt att ändra ett beteende. I mitt fall har jag ersatt jakten på prylar med att läsa böcker, lyssna på podcast och anteckna, och senare år även skriva på bloggen. Till viss del har jag även ersatt funderandet på att skaffa nya prylar till att fundera på vilka prylar som ska ut. Här måste någon ersättning troligen ta vid när det inte längre finns några onödiga prylar att rensa, annars är risken att något oförutsett tar denna plats.


På sätt och vis är jag tacksam att jag har ett visst missnöje, det hjälper mig mot mitt mål! Yes! =)

Det blir nästan som att hindrena i ens liv lyser upp leden man vill vandra. Hinder och utmaning blir det som sporrar till utveckling och framåtskridande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar