2014-09-20

Plocka svamp på hösten


Att gå i skogen och leta svamp är sådär underbart enkelt. I min bardom följde jag ofta med mormor och morfar för att plocka svamp i någon skog. Jag tyckte det var lite spännade och mysigt. Dels var det spännande att försöka hitta några ätbara svampar. Jag sprang fram och tillbaka med olika svampar och frågade mormor om dom var ätbara. Dessutom hade mormor alltid med sig fika som var lite av höjdpunkten efter att trampat runt i en skog någonstans. Fikat intogs ofta i deras lilla Fiat 127. Morfar var den enda som hade körkort, och ibland fick mormor påpeka att vi borde köra upp från väggrenen, för morfar såg lite dåligt. :) Rondellerna var också speciellt spännande, då morfar ibland kastade den lilla bilen aningslöst in i rondellen utan att vara alltför observant. Ja, det var ofta andra bilar tutade på oss! =) Men svampturerna var mysiga, och även turerna ut till deras kolonilott!

För tre år sen bestämde jag mig för att leta svamp igen. Jag lärde mig känna igen trattkantareller och vanliga kantareller. Dessa var de enda jag vågade plocka.

Nu i år har jag lärt mig två nya svampsorter som jag kan plocka!

Apelsinsopp, även kallad Tegelsopp, (kärt barn har många namn). Det kommer ett inlägg om den senare.

Jag har även lärt mig känna igen Stolt Fjällskivling. Den har jag inte smakat ännu, men vet hur den ser ut i alla fall. Tydligen ska själva hatten vara väldigt god.

Här lite bilder från mobilkameran (Nokia N8).

Så här ser stolt Fjällskivling ut har jag fått lära mig. Just den här tänkte jag skulle få växa till sig lite, men den var borta en vecka senare.

Underifrån. Ja visst ser den stolt ut! Lite snoffsig sådär. Ser inte alls maskbiten ut. 

Förra helgen la jag mig på en stor sten på Björnön för att lapa lite sol, och då fick jag sällskap av en liten Hackspett som pickade och bonkade. Så mysigt att titta på djuren i naturen. Jag försökte gå lite närmare för att fota, men då försvann den tyvärr.


Här är stenen där man slappar så bra.

På Björnön finns många härliga får. Dom springer runt och bäähaar mest hela tiden. Dom brukar svara när jag bäähar. :) Bebisfåren har alltid så söt och spräcklig röst. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar