2014-09-05

Saker som ligger i det undermedvetna och gnager

Rensningen går väldigt trögt just nu. Det börjar bli svårt igen.
Min rensning har gått från att från början vara svår, till att bli lättare och lättare, men nu på slutet känner jag motstånd igen. Eller så har jag inte riktigt dedikerat tiden, vet inte.
Jag måste göra en plan! Skriva upp vad som ska rensas. Då blir det lättare. Jag är ganska trött på att lägga tid på rensning nu..

Vilka objekt har jag då inte använt sista året, halvåret. Jo tex.
AKG-hörlurar (låter jättebra, och eftersom jag sålt iväg stereoanläggningen så är det här mitt enda sätt att lyssna på riktigt bra ljud). Hör ni min ursäkt? Är det troligt att dom kommer till användning det närmsta halvåret? 
- Nej
Vad mer är det som ligger och gnager?
Jo, Jag har en elcykel som står i hallen. En elcykel (som knappt är använd) som behöver ett nytt batteri. Cykeln har stått ett par år nu. Och jag har verkligen funderat på om jag ska och köpa ett nytt batteri eller om jag ska dumpa skiten. Har försökt sälja, men så jäääla trögt att sälja utan batteri.

Kämpar med mitt splittrade resonemang som låter ungefär så här: 

”Ja men eller hur? Visst vore det coolt att glida fram på en elcykel?” , ”Du har ju ändå skaffat en elcykel, ska du inte använda den då?” ”Synd att den bara står där?”
Förnuftet kontrar:
”Men jösses Amanda, hur många andra cyklar har du inte?! Och du som verkligen gillar att cykla, ska du sluta cykla nu din jäääälaaa latmask???! Sitta som en paschaa (vet inte ens vad det betyder) på sadeln och låta blodådrorna korka igen samtidigt som du låter ditt BMI går upp!?” ”Det håller inte!!”

Ja, ungefär så. :)

Bokhyllan, har jag försökt att sälja, men folk vill bara pruta alltför mycket. Eller så vill dom köpa delar.. Mindre än 1/3 av nypriset tycker jag den kan vara värd. Nu vet jag i och för sig att Ikea möbler saknar andrahandsvärde, men ändå.  Vilka bokhyllor ska behållas? Kanske borde kasta Ikea Effektivhyllorna i stället? Vet inte? Alla dessa val, hahah?Ska jag ge bort den ska de vara till någon som förtjänar som får den. Trots allt är bokhyllan minimalistiskt snygg. 
Har även massa elektronikkomponenter som ligger på vinden och ”skräpar”. Dom känns lättare att kasta.
Frågan är följande: Varför är det svårt att gå från tanke till handling ibland? Är det amygdalan (reptilhjärnan) därbak som sätter krokben? Sägs att uppkomst av fruktan ligger i amygdalan samt ångest och andra fobier. Säkert jättebra funktion för hundratusentals års sedan när vi blev anfallna av tigrar, men kanske inte så användbart idag?

Joshua Becker tycker jag alltid skriver så bra inlägg på sin blogg Becoming Minimalist.

Nu senast skrev han följande tankvärda om att gå från tanke till handling:
” It is only a 60-inch journey from our head to our feet; but often times, it is the most difficult journey we embark upon. To move an idea from our head to our actions requires discipline: discipline to cut out distractions, discipline to get started, and discipline to get better.
But the reward is always worth the journey.” – Joshua Becker (http://www.becomingminimalist.com/changed/ )

Belöningen är alltid värd resan.
Okey? Vad väntar jag på? Att det ska vara så svårt!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar