2014-10-04

Ett av det bästa tal jag har hört?

... tror jag är Steve Jobs Stanford tal som han gjorde år 2005. Han trodde sig kanske ha besegrat cancern.

Ett djupt öppet personligt tal som talar rakt in i hjärtat på mig.

Om hur viktigt det är att följa sitt hjärta och inte andras (ofta dogmatiska) åsikter om hur man ska leva sitt liv.

Jag kanske redan skrivet om detta tal, men på sista tiden har jag lyssnat säkert 10 gånger på det, och för varje gång man hör det går det djupare in i själen.

Lyssna inte om du är rädd för förändring!

Nedan har jag tagit mig frihet och citerat vad jag tycker de bästa bitarna:

Inspirationskort nr 107
Fortsätter med talets godbitar på Inspirationskort nr 108
Tillhör du inte dom som sett talet? Here goes:



Angående att använda döden som besinning mot låga tankar; Epiktetos tycks också vara inne på samma spår.

//Epiktetos – Handbok i livets konst. sida 27, avnsnitt XXI //

"Besinna varje dag vad död och landsförvisning egentligen är och allting annat som förefaller dig skräckinjagande, men framför allt döden. Då kommer inte några låga tankar någonsin att få makt över dig, inte heller ett lidelsefullt begär efter någonting."

Gillar du talet eller vad tycker du? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar