2014-10-15

Problemlösning med plånboken


Efter mycken ångest togs beslutades att rensa bort resten av bokhyllan för ett par veckor sedan! Försökt sälja, men trögt så trögt. Någon del hade tidigare redan rensats, men nu var det dags att ta den större tjuren vid hornen.

Ikeas Bestå hylla har en folie (faner) som är  väldigt bräcklig för stötar. Däremot håller pianolacken för en del stötar. Men överlag ska man ha klart för sig att Ikea:s prylar i princip saknar andrahandsvärde, för kvaliten är ingen höjdare. Detta märkte jag tydligt när s**ten monterades ner. Väldigt lätt att skada dess finish.


Att montera isär bokhyllan
tog säkert någon timme bara det..
Kändes för tung för att bära ner rakt av,
lättare att montera isär.
 Idag tänkte jag gå genom något som jag är tror är väldigt vanligt hos många av oss. Problemlösning.
När denna Bestå bokhylla inhandlades var dess syfte att lösa ett problem. Problemet var att mycket prylar behövdes gömmas undan. Hemmet upplevdes som "rörigt", minst sagt. Detta var alltså ett antal år sedan.

Låt oss så här i efterhand gå igenom de val som undertecknad tycks ha haft för att lösa prylproblem:


  • Flytta till större. Ingen bra idé, hade troligtvis gett större utgifter bara. Utgifter som troligtvis gör att jag tvingas sälja min värdefulla tid mot pengar. Mer form av lönearbete, fast i lönetutten än mer. Jag hade i alla fall haft förnuft att inse detta!
  • Lösa problemet för stunden genom att tänka med plånboken. Dvs. köpa en bokhylla som gick upp till taket istället för den befintliga som inte var lika djup och som inte gick upp till taket. Den redan befintliga bokhyllan gick inte heller inte att stänga för, alltså oredan (med dörrar). Dessutom var den inte lika snygg som en ny vit hylla med blanka tjusiga dörrar.. Pianolack har jag alltid varit svag för.. Såå... i stället för att tänka ut en bättre lösning, valde jag att minimera tänkandet och lösa problemet med plånboken ("bara köpa och handla"), bara för att jag hade den möjligheten. Ett dåligt val så här med facit i hand. Det var ju alltså det här valet jag gjorde. En Quickfix.
  • Jag hade också valet att jag kunde ha rensat ur bokhyllan, gett bort, eller på annat sätt gjort mig av med prylar / problemet. Men detta hade jag nog inte ens insett vid inhandlingstillfället. Att välja att rensa bort problemet var det jobbigaste sättet att lösa problemet, det jobb som helt klart innebar mest ansträngning, ett val som ansågs oöverstiglig just då. Jag hade inte ens tankebanorna att mindre kunde vara bättre.


Det slutliga resultatet att köra hem och bära upp åbäket två trappor, montera upp.. husera lite prylar i den ett par år och sen nu montera ner och bära ner igen, lasta bilen full och göra mig av med den igen, har i princip bara vara tidsslöseri. Vanvett egentligen, brist på intelligens, Resursslöseri. Waste.
Pengarna hade säkert kunnat göra bättre nytta någon annanstans också. No meaning? Nu säger jag inte att allt behöver ha mening, men det fanns ett val att göra, och konsekvensen av det valet handlar om vad man vill lägga sin tid på..

Tack vare att bokhyllan monterades
isär fick jag in allt för endast en
körning till återbruket. Givetvis
hade återbruket stängt så fick köra in
bilen i garaget igen och köra dagen därpå.
Fick förövrigt fälla baksätet, montera ur
nackskydd etc för att få in allt.
Tillslut var i alla fall "eländet"
 inbaxat i min lilla fina bil.
För att få plats fick jag köra främre
passagerarstol så långt fram som möjligt.
Lets recap! Det bästa vore såklart att inte skaffat alla dessa onödiga prylar från början!! Dem flesta prylar har på sin höjd skänkt kortvarig lycka. Såhär i efterhand kunde jag lika gärna varit utan dem. Antagligen tyckte jag att jag behövde dem för att bli socialt accepterad.. men .. Vi måste ju handla massa prylar för att vara intressanta för andra, right? I sanningens hårda upplysning har (de onödiga) prylarna mest kostat mig tid, tid som jag fått tagit från något annat. Dessutom la sig prylarna som en slöja av fastlåsningseffekt. Nu ser jag prylarna mest som ankare. Som fastnar i gyttjan. Någon form av stagnation. Prylarna ägde mig. Precis som en båt vill ut och segla vill ett liv levas, inte ligga vid hamn för länge. Jag vill bara bort med dem nu. Bara behålla det jag verkligen behöver.

Lärdom och slutsats att dra:
Tänk efter före! Gå inte på alla impulsköp! Lockelser och frestelser finns överallt. Undvik om du kan. Du tror kanske du står emot alla intryck, men det undermedvetna suger åt sig , du påverkas, vare sig du vill eller inte. Förhoppningsvis kan detta beteende innebära att man inte behöver "löneslava" någonstans där man inte trivs.

//s47, avsnitt XXXIV , Epiktetos – Handbok i livets konst//
”Om tanken på någon njutning kommer över dig, behärska då som vanligt och låt dig inte ryckas med. Låt saken vänta, och tvinga dig själv till ett uppskov. Fundera sedan över de två stunderna, den när du smakar njutningen och den när du efteråt ångrar dig och ansätts av självförebråelser. Ställ i motsats till detta den glädje och tillfredsställelse du får känna om du avstår.”


På återbruket var det som vanligt fullt
med folk som dumpar sina konsumtionsprylar.
Det är så väldigt lätt att lösa problem genom att "bara köpa ytterligare en pryl som ska lösa det tidigare problemet". Men slutresultatet blir bara en massa överflödiga prylar. Försök tänka om det går att lösa utan plånboken, finns det inget enklare alternativ! Behöver du en grill? Ta i stället ugnsgallret och lägg ovanpå några stenar, spring inte och köp en grill. Use your head. Jag tror i alla fall att det är vettigt att försöka undvika Quickfix-lösningar.

En bra regel numera är att jag aldrig får köpa någon bestående pryl på impuls. Minst någon dag bör det gå, ju fler desto bättre. Det finns vissa som skriver upp det som de vill köpa på en lista och sen måste det gå 30 dagar innan dom får köpa. En översyn som även tränar tålamodet! :) Ofta hinner begäret lägga sig då. Ge cellerna där uppe i pallet en chans att fundera ut en enklare lösning! Ofta kommer jag numera på någon annan lösning än att springa och köpa en pryl som ska lösa ”problemet” om jag bara ger mig själv chansen. Dessutom är det lite kul att klura, fråga runt och få hjälp av andra att komma upp med en lösning. Men dom flesta löser helt klart problem genom att köpa någon pryl, lönearbeta ihop till denna pryl.
Även framför bilen fanns folk som
lastade av och "grejade". Här var det
även någon container som gnisslade..
 Därav att hon i orange håller för öronen.
Just so you know! ;)
Och det är klart att ibland finns det också fog för att handla. Vi behöver inte leva som en andlig (ickeägarnde) sökare om vi inte vill, right? Det fina är att just detta val är något som vi har kontroll över, och vi kan alltså själva bestämma hur vi vill göra.

 Förövrigt känns det nu skönt att ha rensat bokhyllan och det blev genast lite luftigare här hemma i lägenheten! Ja riktigt rymligt faktiskt! Men det var också lite ångest att ta sig hit. Elefanten tuggas bäst i små bitar eller hur nu ordspråket går. :-)


Herrå!

10 kommentarer:

  1. Jättebra jobbat med bokhyllan! Jag förstår att det var svårt för dig att göra dig av med den. Några tänkvärda ord apropå den ångest som du kämpat med:

    "Fördelen med uppförsbackar är två.
    Dels leder de uppåt. Orkar du hålla på, når du småningom toppen.
    Dels följs de av nerförslut."

    (Citat från "Sinnesfrid - Finn lugnet i ditt liv", s 11, av Lena Katarina Swanberg. En liten pärla till bok.)

    Tänkvärt det du skriver här i inlägget. Jag tror att man i möjligaste mån ska undvika förvaringsmöbler, eller skaffa så små som möjligt. Finns det förvaringsutrymmen ser man på något sätt till att fylla dem, det är min egen erfarenhet. Själv har jag inte ens en garderob...
    Mitt sätt att undvika impulsköp är att undvika de ställen där det finns lockelser. Numera går jag aldrig i affärer bara för att titta, utan bara när jag verkligen behöver något. Det finns roligare saker att göra med sin tid.

    Fröken H

    PS. Törs jag fråga... hur går det med elcykeln som du tidigare skrev om att du förvarade i hallen? Har du verkligen behov av den...?

    SvaraRadera
  2. Del1 av 2

    Jamen tack själv för uppmuntran att dumpa den! Du är lite av min sidekick i rensningens framtåg! :)

    Ja, lite jobbigt är var det trots allt att ”get down to business” eller vad man säger. Allt mätt i I-landstermer dvs. Det kanske låter drastiskt att använda ord som ”ger ångest” etc, när det mer handlar om huvudbry. :)
    Mina små pryl-problem falnar lätt i större problems mörker.

    Fin liten text du hittat. Den ska jag spara! Tack! :)

    Du har säkert hört följande ordspråk, apropå motstånd: ”Det är i motvinden som draken lyfter”. Det uttrycket gillar jag! :)

    Ja, håller med dina tankar angående förvaringsmöbler. Fast tidigare gick tankarna mer kring att använda ”outnyttjat lagerutrymme”. Att det dumt att låta en plats vara tom liksom. En tom plats skulle liksom göra nytta, härbärgera någonting. No matter what. Jag slängde mig med termer där jag enligt intellektet tafatta försök skulle låta smarta typ: ”Outnyttjat lagerutrymme är dött kapital” och liknande, ha ha. Va patetiskt det klingar i mina öron i dagens ljus.

    Med sådana tankegångar blir det inget ”lagerutrymme” kvar. :)

    Intressant att du inte har någon garderob, har du då en klädkammare eller trycker du ner alla kläder i en byrålåda? Eller låt mig gissa, du har små plastlådor under sängen? Nått finurligt sätt har du säkert i alla fall. Enlighten me?

    Håller med dig angående affärer. Har blivit på sistone att jag undviker dom också. För går jag i affärer så blir det lätt att det slinker med en och annan pryl/plagg. Speciellt om man går med andra, och den andra köper något, då måste jag ju också köpa något liksom. För att passa in i ”triben”, och inte var tråkig eller nått. :) Right? ;)

    Elcykeln.. Att du törs fråga denna känsliga fråga!! Vet hut fröken H! Hur vågar du ställa en fråga jag själv avhåller mig från att fråga?!?!+ Du är inte lite fräck du! ;)
    Nerååhh. *skoja ba*
    Så du ställer frågor som jag själv inte vågar ställa? Nu är du inne på känslig mark fröken H ska du veta, mina cyklar. Jag vill härmed göra dig påmind om du petarr mitt upplevda jag/ego rakt i ögat.. ”Aj”.. Alltså… Förvänta dig en hord med dåliga ursäkter nedan.. =-)

    - Ehh… Nähh, vahdå, jag har egentligen inte behov av den.. just idag.. .. .. men kanske till våren..:)

    Okey, vänta. (Jag ser att du börjar vifta med handen och vill säga något) Låt mig försöka bygga ett trovärdigt scenario.. Precis som en advokat lägger upp sitt case kommer jag nu försöka lägga upp mitt case till ett trovärdigt försök till att få behålla elcykeln.
    (läs: mitt ego, försöker övertyga dig om att jaget har ”rätt”..)

    Du vet att jag verkligen gillar att cykla, right? Jag skulle nästan kunna säga att älskar att cykla, även om det kanske låter som en överdrift. En cykel är trots att en funkionsföremål. Och föremål som innefattar en funktion står högre i rangordning än vackra opraktiska föremål, okey, är du med? (jag ser att du nickar hörsamt).. Du förstår... Jag finner frid i att cykla. Ett föremål som i mina ögon i viss mån ökar min frihet vad transport. Den Miyata som jag monterat en elmotor i framhjulet körde jag ca 40 mil för att köpa. Det tog mig nästan en dag att bara åka och köpa den där cykeln, det kan man inte kasta bort bara sådär, Eller hur? ;)

    Forts. nedan

    SvaraRadera
  3. Del 2 av 2.

    (Du sitter fortfarande och nickar medhållandet)

    Även om min egenmonterade ”elcykel” saknar batteri (som kostar mer än hela cykeln i sig själv) så finns det ett visst sug efter att testa köra elcykel någon gång i framtiden. Är du med?

    (Du, nickar, men öppnar sedan munnen för att säga något, jag avbryter dig raskt och fortsätter)

    Okey, att jag antagligen skulle klara mig utan elassistans, men jag är helt enkelt för nyfiken på detta just nu. Dessutom jobbar jag ju i viss mån med el, och bla blaa.. fyll i ursäkter själv, heheh. Läs att egot identifierar sig med elprylar och därför är skulle en elcykel eller elbil passa min egoupplevda identitet..

    Skulle jag t.ex. få för mig att dumpa bilen i framtiden (vilket iof inte sär å troligt än på ett tag) så behövs troligen en elcykel för att åka och ”storhandla”. Okey att det finns stora lastcyklar, men dom är rätt stora och otympliga (återigen dåliga ursäkter). Tror det vore bättre med en släpkärra i sådant fall.

    Vet du, en annan sak som jag räknat ut vad gäller cyklar. Den dag jag får för mig att bryta upp från lägenheten och ge mig ut på äventyr eller nått, så kan jag ju bara ställa ut mina cyklar i cykelställ här och där här i staden och låta allmänheten njuta lita av dom, Smart va? #räknatutdet
    Alltså är cyklarna inget stor problem, då det finns gott om cykelställ i staden.

    Okey, there you have it. Serverat som ett smörgåsbord.

    - Enough--

    *jag småskrattade gott åt mina försök att övertyga mig själv när jag skrev detta svar. Jag var förövrigt väldigt nära att beställa ett batteri (från Kina) för några veckor sedan, men lyckades besinna mig att vänta.. Bara det är ju en bedrift i sig att fira :) *

    Tack för tipset om bok! Stadsbiblan hade inte den boken, men jag har reserverat följande av samma författare:
    ”Blod, svett och tårar”
    Där står:
    "En bok som ifrågasätter hormonbehandling av kvinnor, från puberteten till klimakteriet. Författaren har läst ny och gammal forskning, intervjuat gynekologer och forskare samt talat med kvinnor. Även konsekvenserna för miljön av hormonutsläpp tas upp."

    En annan bok hon skrivit är
    ”Torpdrömmar”
    Låter också lite intressant. Hon har skrivit en radda med böcker upptäckte jag.

    Sen får jag nog ta och dra ner på bokläsandet ett tag, det har tagit lite för mycket tid i anspråk känner jag.

    Okey, herrå! :)

    SvaraRadera
  4. Jag har inte tidigare hört ordspråket du nämner om motvind, det gillade jag!

    Min icke-garderob. Jag har faktiskt ingenting av det du gissar. Jag har en liten Ikea Expedit som rymmer det mesta, både kläder, handdukar och sänglinne. (Såg för övrigt att Ikea nu har döpt om Expediten till Kallax.) Tidigare hade jag böcker i den. Jag ställde Expediten på högkant och köpte till dörrluckor och vips hade jag ett klädskåp! Man tager vad man haver, du vet... ;) Utöver den så har jag en stång på dryga metern för sånt som behöver hänga på galge. Sedan hittade jag tyglådor med lock på Ikea, de har jag ovanpå Expediten och förvarar icke-säsongskläder m.m. i. Jag är faktiskt supernöjd med den här lösningen. En förutsättning för att det ska funka är att jag bara har kläder jag använder regelbundet, det finns inget utrymme att lagra kläder jag inte använder. Och det finns ju ingen anledning heller. Jag har ett superbra argument för att inte köpa kläder alltför ofta - "jag har inte plats för mer".

    Elcykeln. Jo, nog förstod jag att det här är ett känsligt ämne. ;) Så elcykeln har med ditt ego att göra, hm... Jag tycker mig ha läst någonstans att egot är något som vi människor ska försöka koppla bort, men jag måste ha läst det i någon gammal möglig bok som de hade glömt att rensa bort från biblioteket. ;)

    Det var riktigt roande att läsa ditt försvarstal! Jag utgår nästan från att du vill ha mothugg, annars hade du väl inte presenterat dina argument så här öppet? Here it comes:

    Så du har behov av den till våren...hm...undrar just vilken vår du kan tänkas mena... Våren 2019 eller 2030 eller 2067? Jag vet att du gillar att cykla. Det gör jag med. Fast jag gillar ju motionen, och elen är lite fusk som jag ser det. Att du har åkt långt för att köpa cykeln och monterat elmotorn själv gör det svårt att rensa bort den, det förstår jag. Så batteriet kostar mer än hela cykeln, hm... jag kan tänka mig att den här cykeln kommer att bli ganska stöldbegärlig. Törs du verkligen ställa den utanför affären? Jag har förstått att du har ett mycket stort elintresse. Men du har ju faktiskt rensat ut rätt många elprylar, vad jag läst här på bloggen. Kanske kombinationen el + cykel gör det extra svårt? Inte behövs det någon elcykel för att handla - det går alldeles utmärkt med en vanlig cykel. Det finns riktigt stora cykelkorgar man kan ha på pakethållaren, jag har t.o.m. lyckats bli bestulen på en sådan. Jag har sett nu att folk låser fast sådana här cykelkorgar med hänglås.

    Vad omtänksamt av dig att tänka på allmänheten den dag du ger dig ut på äventyr! Vänta inte för länge bara med äventyren - tiden rinner iväg som sanden i ett timglas... Carpe diem!

    Fröken Sidekick

    SvaraRadera
  5. Nämen, se där en bokhylla som förvaring. Ja, jag klassar expedit som en bokhylla, rätt eller fel. Det var ju faktiskt rätt smart att köpa dörrar och ha den som en garderob! Bra jobbat! Du använde huvudet och tänkte till, thats how you do it! :)

    Små lådor att förvara saker i är ju ganska smidigt. Flyttbara lådor är väldigt flexibla har jag märkt. Bara man vet vad som är i dem. Uppmärkning har jag märkt är viktigt om dem inte är transparenta.

    Själv är jag (ibland) ganska lat och plockar oftast kläder från tvättkorgen (alltså som är redan är tvättade rena). Då slipper man hänga in dem i garderoben = spar tid. Fast ibland får man ta sig kragen och hänga in dem i garderoben. Det mesta är träningskläder. Det finns bara en garderob, och sen en hel klädkammare i lägenheten. Handskar har jag i en genomskinlig plastlåda, en ”smartstore” från Hammarplast.
    Jag har även börjat utnyttja alla ”överblivna ”plastlådor till att knöggla ner träningskläder i. Kan ta och skriva ett inlägg om hur jag rullar mina kläder.
    Anade att du förstod att det lite av ett känsligt ämne det här med elcykeln..
    Jahadu, någon möglig bok säger du? Var det möjligtvis någonting med att Egot, smärtkroppen och intellektet ställer till det för oss? Dysfunktionella metoder? Som bara skapar polariteter, separerar och där det är viktigare att ha rätt än att bry sig om?

    Du tolkade mina patetiska ursäkter som att jag ville ha mothugg? Vill egot ha mothugg? Vill medvetenhet ha mothugg? Fundera på den du! ;)

    Jag tycker nästan det känns som att du vill utmana mitt ego till en debatt? Med all rätt, mitt ego bredde ju verkligen ut sig i min tidigare kommentar. Och mitt ego är fortfarande starkt och ett betydande inslag i mitt liv. Ska inte förneka detta! Det tränas på att belysa det med närvaro från stund till stund. Rom byggdes inte på en dag.

    Ville du med ditt intellekt försöka komma med inspirerande åsikter? Du kommer med många argument som mitt ego vill bemöta. Förstår nog att du vill sporra mig och stötta i resning. Det uppskattar jag.

    Mitt ego har gått och smidigt planer ett antal dagar för att bemöta dina ståndpunkter, men nu försöker jag befinna mig här och nu (i ett försök till medvetenhet) och väljer att svara så här:

    Du har säkert rätt Fröken Sidekick!

    Vet du? Jag ska ta och skriva ett dokument med lite av planerna för framtiden, och så får vi se om elcykeln bidrar till dessa planer. Har en känsla av att den inte gör det.

    Det verkar som det anspelas på mina känslor i sista meningen, att mitt liv rinner som sanden genom fingrarna och att jag måste ta tag i det på något sätt. Även om jag själv sagt detta och innerst vet att du har rätt så vill mitt ego bemöta det också, för det har hört så många slänga sig dessa ord och har massor med åsikter om detta..

    Apropå Tolle, har du sett denna?
    Sett denna?
    Eckhart Tolle and Arianna Huffington - Reimagine. Everything.
    Dreamforce 2014

    https://www.youtube.com/watch?v=-gsgkkRaZv0#t=72

    SvaraRadera
  6. Mina lådor är inte uppmärkta. Jag brukar tänka att det tränar mitt minne när jag måste försöka komma ihåg vad som är in which box. (De har fasta platser, så jag flyttar aldrig runt lådorna). Jag har också plastlådor men jag har dem på vinden, de är mycket bra att stapla.

    Jag konstaterar att du är bättre än mig på att spara tid med the laundry! Jag har fler moment än du...och jag förenar dessutom nytta med nöje genom att göra två saker samtidigt...inte alla som klarar det minsann... men känn dig för all del inte träffad. ;)

    Egot, smärtkroppen och intellektet? Jo, det känner jag igen. Det kan väl aldrig vara så att du har läst the same book?

    Nej, egot vill inte ha mothugg, I agree. Egot vill bara ha rätt till varje pris. Mitt intellekt vill verkligen inte utmana ditt ego till debatt, det är rätt givet vem som skulle vinna. När mitt intellekt förlorar en debatt kanske mitt ego skulle kunna få för sig att vakna till liv. Och jag föredrar att låta egot mitt sova sin törnrosasömn ett tag till, jag har liksom nog bekymmer med det bångstyriga intellektet. Jag överväger allvarligt att köpa a one-way-ticket to Sibirien och skicka iväg mitt sabla intellekt. Eller åtminstone låta det sysselsätta sig med avancerade sudokun, kanske gå en kurs i mandarin, eller börja sy hardangerbroderi. Vad tror du om det? You may have better ideas? Jag rådfrågar nu ditt intellekt.

    Så du väljer att svara att jag säkert har rätt. Hm... Ditt ego är verkligen väluppfostrat som står tillbaka på detta sätt, när det egentligen nog vill be mig dra åt en plats som är varmare än solen. Ditt svar får mig att associera till ett mycket inspirerande sommarprogram jag hörde many years ago, med Kay Pollack. Han har very sensible thoughts. Han sa, att om någon säger något som är alldeles uppåt väggarna, ska man svara "Det ligger något i vad du säger". På det sättet tappar ingen ansiktet och man blir inte oense, men ändå har man inte sagt att man håller med. En annan tänkvärd sak han sa var, att om man stöter på en människa som man har svårt att hantera så ska man tänka "han/hon är utsänd för mig att träna på". Kanske ditt ego kan försöka se mitt sabla intellekt så? ;-)

    Jag hoppas att med dessa rader ha blidkat ditt ego a little. När det gäller det sista jag skrev läste du nog in lite för mycket. Jag har en känsla att du förvaltar dina sandkorn betydligt bättre än jag. I am the one who must learn. Men vi går inte in mer på det. Please.

    Stort tack för länken! Jag gillade den väldigt mycket. Mycket inspirerande att se honom. I even understood everything! Jag uppskattar att du delade med dig!

    Regards from Miss sidekick with the bångstyriga intellect
    PS. Jag hoppas att någon gång få bekanta mig lite mer med ditt ego. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Del 1 av 2:

      Jahaja, du har minsann klarat av att göra två saker exakt samtidigt, ja det var ju kul för dig då.. tycker inte du ska ”rub it in my face” allt som du läst och fått bekräftat (boken av Peale). :)
      Förövrigt kan jag på i princip konstatera att det stämmer att ni tjejer har svårare att veta vad som är höger och vänster (till en början). Det ser jag på varje Yogapass jag går på! Hah :). (Instruktören/Ledaren ger instruktioner som det för vissa tar lite korrektion att utföra åt ”rätt” håll..)
      Det är ju bra att du inte flyttar runt lådorna och tränar på ditt minne. Du har antagligen gjort det hela som ett Tetris, där varje liten låda bara passar in på sin specifika plats? Är dom månne tro i samma färg? #speculationtime.
      Umhua, ditt intellekt vill inte utmana mitt ego till debatt och det vore rätt givet vem som skulle vinna?
      Jaså, verkligen, blir mitt svar. (jag har ju läst en ny jord). Hihihih (egot finner styrka och tror sig ligga ett steg före dig)
      Så ditt ego sover törnrosasömn, det låter väldigt behagligt, jag önskar jag kunde säga samma sak om mitt ego. Mitt ego är oftast på sin vakt och letar saker att reta sig på, jämföra. “Fördöma” osv.. Att jag inser detta är att göra framsteg dock vilket mitt inre är glad för. Egot tycks för det mesta vara beredd på drama och konflikter om än i väldigt liten storlek. Den här veckan har jag lyckats hålla tillbaka egot vilja att gå till motangrepp på jobbet ganska bra. Jag försöker då ta ett steg tillbaka, tänka på andning osv.. inte låta mig dras med i (onödiga) icke fruktsamma diskussioner. Negativa tankar finns tyvärr till och från.. Då är egot där. I alla fall enligt Tolle, om vi ska tro på det (egot som ifrågasätter nu tror jag)? En positiv sak med boken är att den på ett nytt sätt gjort mig medvetande om att mitt ego finns där och bör belysas för att inte växa sig starkare etc. (För den som inte genuint läst boken har nog svårt att hänga med i vad som skrivs här.. (gissar))

      Så du funderar på att skicka ditt bångstyriga intellekt på en enkel resa till Sibirien? Ja, som Tolle beskriver intellektet i ”en ny jord” så är intellektet både en form av förbannelse och någon form av välsignelse. Allt beroende vad det används till. Har du svårt att sluta tänka, alltså koppla bort tankarna?

      Håller ditt intellekt på och överanalyserar och har sig, or what? Ska vi tro på Tolle så är ju 90 procent av det vi tänker på onödigt krafs som bara snurrar runt runt.

      Hmm.. Att rådfråga mitt intellekt om hur du ska sysselsätta ditt intellekt? Djupt. :)
      Näh, jag (intellektet) vet inte. Kanske.. om du vill koppla av tankarna så gå in i närvaro, Varande. Jag intellektet förstår mig inte på det där, men Per-Gunnar försvinner in i det där då och då, då har jag inget att säga till om stundtals.
      (lustigt att skriva om sig själv i tredje person..) =)

      Efter att ha läst Tolle igen gick hans ord in än djupare. Nästan så jag upplevt de sista veckorna som lite jobbiga, då jag börjat sett samma dysfunktionella värld som Tolle beskriver. Mitt intellekt har nog funnit detta lite jobbigt, men samtidigt tror jag ”jobbighet” är bra för utveckling/växande. Jag finner hans böcker synnerligen intressanta. Första gången jag läste ”Lev livet fullt ut” eller ”Power of now” som den heter på engelska, tyckte jag Tolle var lite väl djup och försköt nog mycket av hans idéer. Det gick bättre att läsa andra gången. Jag börjar närma mig slutet av ”En ny jord” nu. Den är riktigt bra om man är andligt intresserad! Fortsätter på ungefär samma tema som ”Lev livet fullt ut”.

      Forts. följer

      Radera
    2. Del 2 av 2.

      Kay! Ja, men eller hur! Jag tror jag faktiskt kan ha hört på samma sommarprogram. I alla fall var det något som fick mig att läsa ”att välja glädje”. Jag gillade den boken. Jag upplever att Kay är inne på samma sak, om att ego projicerar osv., men Tolle beskriver det mycket bättre. Jag finner det fascinerande att du influeras av samma saker som mig.

      Kay har ett enande sätt, det gillar jag. Mycket bra tips du tar upp! Det tycks som att låter man egot spela en stor roll i ens liv, skapas mycket separation och drama. Egot enar inte, utan vill fördöma och ha rätt. Politik, och åsikter om vad som är rätt eller fel springer egots tjänsteärenden. Därför splittrar ofta politik mer än det enar, om egona inte är överens dvs.

      Egot bör förminskas. Det du säger om att elcykeln kanske är onödig i mitt liv är helt korrekt, det är egot som kämpar emot. Jag uppskattar att du vill hjälpa, ärligt. Men det kan också locka fram egots jobbiga tryne. Hoppas du kan ha överseende när mitt inre inte lyckas hålla egot tillbaka..
      Det tar tid att förändra sig själv.. skyller jag på..

      Ja, du har nog också blidkat mitt ego a little. Är det därför du slänger dig med Swinglish, för du upplever att mitt ego har lättare att känna att vi är på samma nivå då? Haha. Känner inte riktigt igen dig. :)
      Jag (egot) läste antagligen in lite för mycket i det sista som skrevs ja. Något som egot finner det viktig att bemöta är når någon antyder hur man bör leva sitt liv. Känsligt för egot. Det är förstås många som har åsikter om vi och andra ska leva våra liv, även mitt ego. Du vet allt det här med Boomenranglagen, den sociala varianten av Newtons tredje lag, motsatslagen osv. All dess innebörd hänger ihop med egot tror jag. Jag vet inte om det jag skriver låter konstigt. Men om du läst Tolle hänger du nog med i svängarna? Alltså med den input jag har så ”makes it sense”.

      Jag tror att egot tjänar sitt syfte i situationer som kräver ren överlevnad, ”slåss” eller ”fly” scenarion. Ungefär som när vi möter en Björn eller lejon eller någon annan situation som hotar vår direkta överlevnadssituation. Egot hade sin funktion mer i en tidigare tid, egot byggde kraft och mod för kortsiktig vinning. Min känsla är att egot numera mest ställer till konflikter och bök i våra liv (alltså i vår skyddade trygga tillvaro). I brist på riktiga utmaningar typ. Håller ditt närvarande inre med om detta?

      Kul du gilla länken! :)

      Du skriver att du hoppas få bekanta dig mer med mitt ego. Detta förstår jag inte riktigt vad du menar med? Menar du att du inte fått nog av mitt ego på den här bloggen? :)

      Bästa hälsningar PG.

      Radera
  7. Titta, nu blev du sur för att jag klarar något som du inte klarar. ;-) Och så ska du ge igen med yogan, hahah. Det har väl ingen betydelse om man börjar med höger eller vänster, jag tycker du hakar upp dig på petitesser nu. Nu äntligen förstår jag varför du går på yoga, det är för att roa dig, eller hur? Du sitter förstås längst bak och skrattar åt alla tjejer som bara gör fel? Något som skulle roa mig vore att se dig på ett aerobics-pass! Hah! ; )
    Beträffande mina lådor har du FEL FEL FEL, som Brasse en gång sa i ett känt TV-program. #nomorespeculationtime

    Att se sitt ego som du gör är starkt. Jag tror att det svåra är att ens bli medveten om att man har ett ego och vad det gör med en. Du skriver mycket tänkvärt om egot. Kanske är det jag som ännu inte är medveten om mitt ego...?
    Mitt intellekt känner sig lite påhoppad av de lätt insinuanta frågor du ställer och väljer då att tiga.
    Fascinerande är att jag också läste Att välja glädje, efter att ha lyssnat på Kays sommarprogram. Jag gillade den också!

    Varför jag använde Swinglish. För att ge texten en mer humoristisk ton. Jag tyckte mig ana att ditt ego var lite irriterat på mig, och när jag upplever att någon är irriterad på mig använder jag gärna min humor för att vända irritationen till något positivt. Och det funkade väl? ; )
    Så du känner inte igen mig? Minsann. Kanske du inte har lärt känna bokstaven H:s alla sidor ännu? H ter sig vid första anblicken som en minimalistiskt enkel bokstav, men jag vill göra dig uppmärksam på att bokstaven H är ytterst mångfacetterad. Studerar man den närmare består den av flera linjer, två långa, bestämda, lodräta, stadigt förankrade, en annan tvekande kort, vågrät, krampaktigt inklämd mellan de lodräta, förmodligen något hämmad. Bokstaven H har även flera vinklar och vrår som vid första anblicken ser tomma ut, men säkert är de fyllda av någon slags bråte. Bokstaven är sig lik även om man vänder den upp och ner vilket kan göra det svårt att avgöra om man ställt den åt rätt håll. Om H ter sig alltför främmande kan det därför vara lämpligt att prova att vända på bokstaven. ; )

    I likhet med dig gillar jag inte heller när någon antyder hur man bör leva sitt liv. Men när jag försöker uppmuntra dig till rensning, äventyr e.d. så utgår jag från den person jag tror att du är, och det jag uppfattar är dina värderingar, din vilja och dina drömmar. Sånt kommer ju fram rätt tydligt om man läser dina blogginlägg. Och jag har ju läst din blogg ett bra tag nu.; )
    Mitt närvarande inre håller definitivt med dig om att egot ställer till med mycket trassel.

    Ska vi avsluta tråden här, PG? Jag ger dig sista ordet.

    Hälsningar från en Hundraprocentigt Helgalen Hejdundrande Humoristisk Hysteriskt Hälsosam Havsälskande Höstnjutande Helylle-Häxa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt att det inte har någon betydelse, det där med höger och vänster. Spelar ingen roll.. Det är bara en empirisk observation. =).

      Om du aldrig jämför, om du aldrig dömer, om du aldrig har en negativ tanke, då är du nog fri från egot!

      Vilken fin beskrivning du har av bokstaven H! Har aldrig tänkt på den i dessa termer, kreativt av dig!

      Jo, grejen är ju att du har rätt att det finns mycket bråte som inte behövs egentligen. Jag uppskattar att du försöker sporra mig, det är bara egot som stör sig en aning och är rädd för förändring, men i sinom tid blir det säkert så. Att ”kasta” bort sin tidigare identitet och sitt tidigare liv göres icke på en kvart. Det är en smula läskigt. Det tar tid. Jag vet inte ens om det är vettigt. Det enda jag väl egentligen vill är att följa mitt hjärta mer, men har inte löst alla bitar än. Jobbar dock sakta men säkert på det!

      Ja, det blir bra att avsluta här. :) Tack för sista ordet.

      Radera