2015-02-08

Dagens reflektion om begreppet 'Frivillig Enkelhet'


Jag börjar bli lite kluven till det här med ”frivillig enkelhet”.
Jag gillade ju verkligen begreppet tidigare. Jag hade hittat många webbsidor (mest engelska) på nätet som verkade vettiga där jag kände igen mig och kände att det kunde vara något för mig. (Volontary Simplicty) Jag hade liksom börja kramat om begreppet och känna kärlek inför det på något sätt..

Men..

Jag har sedan en tid varit med i en svensk Facebookgrupp (Frivillig enkelhet - mer med mindre) som är tänkt att locka till sig människor som gillar frivillig enkelhet. Ja, jag har varit medlem nästan från start faktiskt. Jag gillade verkligen gruppen till en början, och försökte bidra med lite inlägg precis som andra i gruppen . Det fanns en värme i gruppen och många hade likartade tankar som en själv, men gruppen har alltmer växt och förändrats alltefter som fler människor tillkommit och gått med i gruppen. Och ärligt talat, jag vet inte, jag känner att min åsikt börjar vända. Jag vet inte längre om jag vill bli förknippad med en del av åsikterna i den gruppen. Jag menar: kanske inte livsstilen frivillig enkelhet är något för mig? Hur det än är så blir man ju dömd av människor utifrån vilka grupper och associationer man väljer att vara med i. Jag har redan fått någon gliring i verkliga livet (IRL) från någon facebookvän som sett att jag gått med den gruppen (eftersom det inte är dolt för ens vänner vilka grupper man går med i på Facebook). Det verkar som det finns en del fördomar i begreppet redan alltså. Och i alla grupper och konstellationer finns det värderingar, och dessa bör ju gå åtminstone någorlunda i den riktning man själv sympatiserar med, eller?

Det hänger lite ihop med livstil alltså.  Precis som vindsurfare/surfare har en viss livsstil och vissa värderingar i gemenskap etc.

Det känns som svenska gruppen har fått en obalans av människor med en viss politiskt inriktning, även om det såklart finns många jag gillar inom gruppen också. Men ibland händer det att jag kan skriva någon kommentar bara för provocera, och det är väl mindre bra egentligen. Jag tycker också känslan i gruppen på senare tid blivit kallare.

Det har på sistone blivit allt fler som tycker en massa utan att ha speciellt mycket förankring i verkligheten (min bedömning, rätt eller fel). Ibland får jag känslan att det är människor som INTE valt frivilligt enkelhet i sig själv, utan mer egentligen är tvingade till enkelhet liksom. En del nytillkomna medlemmar verkar också lite för extrema för min smak, trots att jag inte direkt själv är någon ”mainstreamkille”. En del verkar ha påhittade namn och någon profilbild som inte är dom själva i alla fall.
Jag vet inte, jag antar att det finns en rädsla att förknippas med åsikter som jag inte står för.

Det gör mig lite ledsen att jag ifrågasätter livsstilen som jag tidigare gillat. Kanske jag mer ska kalla mig aspirerande minimalist. Hmm, får ta mig en funderare..

Vad innebär begreppet 'Frivillig Enkelhet' för dig?

2 kommentarer:

  1. Den gruppen har ju tyvärr blivit något mer av en "snålhetsblogg", om man får säga så. Frivillig enkelhet är ju ett så mycket större koncept än att spara pengar (som, som sagt, den gruppen tycks fokusera på). Har du läst Duane Elgins bok "Voluntary Simplicity"? Den är en bra grund att stå på tycker jag, då han tar upp alla de oändligt olika varianterna av frivillig enkelhet som finns. Jag har skrivit en del om min syn på konceptet på min blogg, kanske att du har mer samma syn på saken som jag? Oavsett så tror jag inte facebookgruppen är bra för sinnesron... :)

    SvaraRadera
  2. Hej Pernilla,

    Ja, upplever att jag kanske inte vill döma vad som är rätt och fel i begreppet, men jag saknar också vissa delar i gruppen. Ja, ibland känns det mer som att det handlar om ”Frugal Living” än ”Volontary Simplicity”. Men jag är inte uppdaterad på vad begreppet enligt definitionen står för, det är mer än känsla jag har...
    Jag hade kanske för höga förväntningar, det finns helt klart en hel del kloka tankar där, men också en del mer besynnerliga tankar. Som jag inte sympatiserar med (och inte vill bli förknippad med). Vissa saker tycker jag inte hör ihop med frivillig enkelhet och minimalism.
    På sistone känns det också som att det är lite väl många ”politiskt aktiva” som driver sin agenda. Kanske bidrar jag en del till det också, men det är mest för dessa personer inte ska få ta över för mycket.. (mitt ego stör sig). :)
    -Nej, jag har inte läst Duane Elgins bok. Tack för tipset! Låter som en bra bok. Ska se om jag kan hitta den på något bibliotek i närheten. Vill inte äga den. Känner att jag behöver undersöka vad begreppet egentligen står för. Det som jag läst på din hemsida tycker jag stämmer bättre med den bild jag har. Bra blogg förresten, men det har jag redan kommenterat för länge sen. :)

    Du har nog rätt, Facebookgruppen är nog inte så bra för sinnesron, kanske mer ett sätt att göra sig upptagen, distraktion på något sätt. Fast samtidigt är jag nyfiken på att hitta fler likasinnade. :-)

    SvaraRadera