2015-04-19

Besök på Plantagen & rädda livet på yuccapalm

Dags för en snabb update.
Jag har ett par Yuccapalmer här hemma som har klarat sig förbi rensningen. Har inte velat lägga någon omsorg på dem. Men tänkte att det går ju inte att rensa helt rent i fönstrena, hur "crazy" får man bli liksom. :) Hur det än är tycker jag blomster är fint! Helst nyttig blomster som man kan äta.

Växter-Alltså det finns en viss komfort och skönhet som växter tar med till ett rum. Trivsel. Påminner om naturen eller nått.

Mina stackars palmer har fått leva på samma jord alltför länge och verkade vara på väg att dö ut, så jag bestämde mig för att åka och köpa lite ny jord till dem. Problemet är bara att då är risken att dom växer fööör bra.

//En liten parentes: Vet ni förresten vad som är den stora skillnaden mellan växter och djur?
- Psyket
Ja, de var vad jag hörde. Fundera på om det ligger något i det! :-) //

Förövrigt kände att ett visst citat gnagde i ryggmärgen, något som gjorde att jag fick ta mig samman.. Just de, tänker på följande citat:
Mystery: "If you can’t
care for a plant, then you
can’t take care of a woman."
Tror det ligger något i det.

Palmer är tjusiga på något sätt. Jag har på sistone blivit sugen på att odla lite ätbara växter här hemma, men jag klurar fortfarande på vad det i så fall skulle vara för växter och vilket system som kunde passa.

Nåväl, nu tog jag en massa bilder på Plantagen så det är väl lika bra att lägga upp den så fler kan få se! :)

Om jag själv funderar på något brukar jag gilla googla lite på nätet för att se vad för bilder som dyker upp i ämnet.
Syns det hur undernärd denna yuccapalm varit? Här plockar bort gammal näringsfattig jord.

Då yuccapalmen växt sig lite väl stor, testar jag med att bryta av den. Sätter sedan ner den i ny fräsch jord och hoppas på det bästa. Borde nog gjort ett 45 gradit snitt så växten får maximalt med area att suga vätska. Ni vet att det är därför man skär snett va. Åtminstone är det vad jag blivit ilurad. :)

Här är en förbild. Som synes är den högre på väg att dö. Den behöver näring. Här syns jorden jag köpte. Det ska va lecakulor i jorden till dessa palmer. Blir mer luftigt för växten då. (mer syre)

Efterbild. Här är den vänstra som jag bröt av. Får se om dom klarar sig. Snyggt? Nej, heheh. HAHAHA.

Lite bilder från Plantagen, Hälla, Västerås. Tycker stora palmer är tjusiga på något sätt.

Guldpalm för 199 kr.
Guldpalm

Vilka fina chilipeppar! 179 pix för den hugade.

Citron på stam, läckert. Undrar om de är svåra att hålla liv hemma. Antagligen.

Uppe i taket satt en liten fågel och kvittrade så fint! Japp, det var mysigt med lite fågelkvitter. Hoppas den kan hitta ut.

Jordgubbar, a 79 kr. Inte billigt att odla alltså. Ska dock gå att ta sticklingar har jag förstått. Lättast med aeroponics som start och sen plantera. (tror jag)

Till vackra växter behöver man hitta en vacker kruka, right? Vitt passar sig inte riktigt tycker jag. Även om vitt förvrigt är en favoritfärg.

Inte billigt direkt. 1795 kr för dessa Dracena Dorado.
Inte billigt direkt. 1795 kr för dessa Dracena Dorado. Men fina!

Också fina!

Yuccapalm va? Modell större än jag har. Kan bara tänka mig hur dom lär växa om man ger dem ordentligt med näring. Men dom växer inte i "stammen", bara utifrån stammen.

Fröer, olika sorter. 

Tror nästan det är billigare på överskottsbolaget. Men det finns nog mer utbut här på Plantagen skulle jag gissa.

Phoenixpalm. Också fin, lite mindre i storlek.

Dom här krukorna var läckra, passar bra till palmer tycker jag.

Beige terracotta är också fina.

Terrakotta har en härlig lyster, gillar den enkla färgen. Passar också bra till många växter.

Och här sista bilden. Vet inte riktigt vad dessa heter. Ganska lika Yucca palm.


Tjarrå! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar