2015-06-21

Göra brännässlesoppa, plocka och göra soppa

Många år har jag hört hur nyttigt brännässelsoppa är, och även att det är gott. Äntligen kom jag mig för att åka och plocka lite nässlor och försöka tillreda en soppa.Det sägs att de är godast på våren. Detta gjorde jag i maj.

Jag letade upp ett recept på Internet. Jag utgick från detta: http://receptfavoriter.se/recept/naesselsoppa-soppa-med-naesslor.html

Det här i grova drag vad jag gjorde. Receptet förklarar hur man ska gå tillväga.

Tips: Använd handskar som tål brännässlor för att plocka bladen. Skippa stam är vad jag hört.

Väl hemma; skölj bladen i rent vatten så det blir rent och ev. skit, insekter mm faller till botten.

Här ligger "mina" brännässelblad i blöt.

Jag tog gul lök och hackade upp. Sen en halv buljong redo för att läggas i stekpannan.

Jag kokade först bladen i en sisådär 5 minuter. Sen stektes dem tillsammans med lök. Här stekningen.

Hade även på lite vatten (sparat från kokningen) och vetemjöl. Kryddade lite också.


Servera gärna med ägghalvor. Jag tycker det smakade riktigt gott. Nyttigt och vegetariskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar