2016-05-03

Fotografiska

Eftersom jag har lite av ett fotointresse och hört talas om fotografiska så var jag såklart lite nyfiken på att kolla om det var något som jag skulle gilla. Hakade därför på ett besök till Fotografiska.

Utställningen huserar på två vångar, sen finns en restaurang längst upp. Ligger i Stockholm, strax bredvid Birka Cruises.

Priser per person:
120:-
90 :- (student)

Här är några bilder så du får en känsla vad det handlar om. Guiden berättade att bilderna skulle få oss att känna något,  tolka något. Hur skulle vi tex tolka de tre bilderna där en man släpper en kruka och där krukan på tre bilder har 3 olika placeringar, varav den sista så slår krukan i marken. Någon i publiken drogsambandet till det tidigare krossade Kina. Själv tyckte jag bara mannen experimenterade med seriefotografering..(tyvärr tog jag inga bilder på "mästerverken")

Bettina Rheims, en hel del avklätt. Bland annat berättades av guiden att hon frågat folk på gatan om de ville följa med upp till hotellrummet och fota deras vad de tyckte bästa kroppsdel.
Utställningen på plan 2: "I´ll be your mirror"

Mer Bettina Rheims.
Det här var en "videoinstallation" av en naken kvinna som sitter medans någon häller mjöl eller liknande på hennes huvud..

Några minuter senare kunde vi se att hon börjat knåda en deg. Tydligen missade jag när hon tillrede degen i en bunke. Typisk konst enligt min ödmjuka åsikt.
Här var en hörna med fokux på down syndrom

Behöver jag tillägga att det fanns en "shop" med böcker på utställare, t-shirts osv.
Okey, här står vad som var aktuellt hos fotografiska vid det här tillfället.

Till vänster: Globens förlaga, en kula
Till höger "Sustainability" från Occupy Wallstreet händelsen
Här hittade jag tavlor bredvid toaletten i bottenplan (läs källaren). 3000 pix är ju som hittat eller? Dyrare fanns uppe vid restaurangen.
Det var allt för den här gången. Nix har som vanligt inte tjänat en krona på det här inlägget. Min åsikt är därför fri och oberonede (om än något subjektiv).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar