2016-05-22

Hoppar av studierna inom filosofi

För några dagar sedan tog jag ett beslut.
- om vad då?
Om att hoppa av akademiska studier av filosofi.
- Varför dådå?
- Det känns bara som en massa waste of time. Lika bra att säga som det är. Och det gäller ju att prioritera den lilla tid som finns här på jorden.

Jag är bara upptagen med att vara upptagen. Minimalismens kärna går förlorad när man är överallt. Det gäller inte bara prylar utan intressen, människor, ja allt. Dags att skära för att få mer tid till det viktiga.

Jag har gillat att läsa vissa textstycken, men jag kommer ju färgad av en massa annat jag läst och då blir det ganska lätt att avfärda vissa filosofers texter (som inte är konsistenta och klara principer).

Värst har inlämningsuppgifterna varit. Otroligt tråkiga att göra! Dessutom svårt att förstå vad lärarna vill ha för svar.(förutom massa svammel från texterna) För flummigt för mig. Jag har i kurserna inte fått ett enda argument som vunnit över de åsikter jag tidigare haft, vilket tyder på att jag är inne på rätt linje. Jag har fått läsa en och annan bra text, men inget utan den kanske störste tänkaren, vilket i sig säger en del om kurserna.

Akademiska studier kan kanske vara en bra grund för att få grepp om olika filosofiska teorier, men det är också otroligt mycket blay (av skräp) som man måste läsa. Tid som kan spenderas klokare om du frågar mig.

Vart jag läste: Umeå Universitet
Kan tyvärr inte alls rekommendera de två kurserna jag läst. Filosofi studeras bäst på egen hand tror jag, åtminstone när du börjat få en grund för vad som är rätt eller fel.

"Syftet med moral är att lära dig hur man lever ett bra liv." - Yaron Brook

Om huvudsyftet är enligt Yarons citat ovan, misslyckas universitetet ganska markant enligt min ödmjuka åsikt..

Det här är lite nivån på akademiska studier inom filosofi. Hittade bilden i en grupp om filosofi. Ursprung icke känt.
Hur som helst känns det väldigt bra att få mer tid till det jag tycker är viktigare. Bland annat personlig utveckling och filosofi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar