2016-05-23

Utveckling av tankeprocessen

Tankeprocessen vid den tiden.

Antar att jag inte ensam om att märka hur tankeprocessen utvecklas? Tittar jag tillbaka på mig själv kan jag bara säga Wov. Vad gäller mina principer, mina tankar om verkligheten har sannarligen förändrats efter att jag funnit bättre argument. Det började någonstans i en vilja att förbättra den privata ekonomin. Öka förståelsen. Sedan fortsatte sökandet efter personlig utveckling. Hittade många bra böcker och föreläsningar (dessa påverkade mig mycket i personlighet), vidare på det spåret fortsatte sökandet efter vad som är rätt och fel, . Vad som är rättvist och vad som är orättvist. Filosofi. Sökandet efter hur ett bra liv kunde levas. På många sätt blir det lätt att man förkastar det som man tidigare trodde var vettigt. Likaså de tankarna.
Ibland känns det som att det är någon slags Ying Yang, att det positiva man lär sig balanseras av att man tappar respekten för det som man inte längre ser något positivt i.

Annika Ploghammar berättar om hur vi väcker hotkänslorna vid sänkt status, orättvisa, osäkerhetskänsla, upplevd maktlöshet, känsla av utanförskap. En mkt bra föreläsning som jag var på här i veckan.
Spännande, spännande att leta olika stigar. Jag vet inte om ni märkt att det till en början kan vara väldigt svårt att veta vem man ska lyssna till. Ungefär som en politikerdebatt där någon är väldigt duktig på retorik, spelande på känslor osv. Till en början kan det mesta låta bra innan man gått djupare ner i konsekvenserna. Ungefär lite som ett schackspel där ett visst drag får rätt stora konsekvenser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar