2016-06-09

Varför gör aspirerande minimalister sig av med överflöd?

Äg mindre prylar, köp mindre, lev bättre.
När du tar bort dig från racet att alltid behöva mer och vilja ha mer, så märker du att du inte behöver vara upptagen hela tiden.

Vad är det som får aspirerande minimalister i någon form att göra sig av med allt överflöd?
Framförallt tror jag det är känslan av frihet och för den nya lätthet de känner. Samt mindre stress över pengar. Vi vet att vi inte blir lyckligare av större, snarare tvärtom om.
Många säger också att de vill ha fler upplevelser snarare än mer skräp.


Kanske svåraste biten av allt med rensandet är den introspektion som minimalism tenderar att föra med sig.
 "När ungefär den fjärde skåpbilslasten lämnats till Goodwill, blev jag mycket självreflekterande ," Säger Joshua Becker.
Han fortsätter
 "Varför jag har fyra skåpbilar fulla med saker som jag faktiskt inte behöver? Har reklam verkligen så stor effekt på mig? Försökte jag att imponera på folk med de saker jag ägde? " Om och om igen rullade liknande frågor. "Att behöva möta sig själv, reflektera igenom vad man gjort, det var svårt, smärtsamt.”

"När du tar bort dig själv från det konsumentdrivna ekorrhjulet att alltid behöva mer och vilja ha mer och försöker tjäna mer för att köpa mer, finner du att du inte behöver vara upptagen hela tiden. Du kan finna lite lugn i livet." - Joshua Becker

En annan person säger:

"Efter att mina grejer var borta, var det som, herregud, jag är fri," säger Schmidt. "Jag behöver inte göra det här längre. Jag behöver inte köpa massa saker. Jag kan gå till ett bibliotek eller ett museum och vara runt dessa saker på andra sätt, men jag behöver inte äga dem."

Källa:  http://www.success.com/article/how-living-with-less-can-give-you-more

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar