2016-07-29

Bötfälld för att ej cykla i cykelfilen?

När jag är ledig så cyklar jag ofta till olika platser. Jag tycker det oftast är mycket smidigare än att ta bilen. Plus att det ger motion och hälsa. Man slipper leta parkering och slipper ofta massa dumma regler. Jag kommer på mig själv allt oftare att jag blir irriterad när jag åker bil inom staden. Det är fartbulor överallt, trängselavgifter och folk är allmänt fräcka och otrevliga i trafiken osv. Det är inge kul att köra bil längre. Jag brukade tycke det förr när jag var yngre, men sällan nu för tiden.

När jag däremot cyklar är det som att frihetskänslan ökar! Det finns ingen registreringsskylt och det är knappt någon som vet vad trafikvett är så man cyklar lite som man känner för, använder sunt förnuft istället och det fungerar oftast utmärkt. Det gäller bara att vara uppmärksam! Ofta är cykel ett exempel där "less is more". Speciellt nu när vädret är på topp. Bil tar man bara om man ska längre sträckor.

Som en anekdot..
Casey Neistat blir bland annat bötfälld av en polis för att han inte cyklade i cykelfilen. Han tar upp det löjliga i att man inte får cykla utanför cykelfiler och är kritiskt till människor som försöker kontrollera och styra andra.

Han tog fram sin mobil och filmade händelsen och polismannens ignorans (som sa att han alltid måste hålla sig i cykelfilen), och sen gjorde han en 3 minuters film (en "rebuttle") där han visade alla hinder som oftast finns i cykelfilen. I filmen cyklar han in alla möjliga hinder, bland annat en lastbil, en polisbil och hinderskyltar osv. Han visar att det kan vara svårt och farligt att cykla i cykelfilen helt enkelt. Han tycker det är bättre att cykla än att släppa ut ohälsosamma avgaser etc.
Vill du se den? Okey here goes, Caseys videofilm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar