2016-08-18

Vilka resväskor används vid resor?

Måste ju vara lite bloggig ibland och då tänkte jag berätta vilka väskor jag använder när jag är ute och reser. :-)

I mina val av resväskor finns inte så många tankar, det har bara fallit sig naturligt att det blivit som det blivit. Har alltså inte haft tankar om det "Perfekta setet" som en del har.. Det här är inget flashigt kit, långt därifrån, mer like "low key".. Jag tycker det här fungerar mycket bra. Något jag ibland saknar, så är dock hjul på väskorna. Dom här väskorn får man släpa på och det kan bli lite tungt om det är långa transportsträckor. Fast försöker hitta vagnar så det går att rulla. Finns ju alltid vid flygplatser.
Har samlat ihop väskorna för en översiktsbild här.
Använder gamla billiga väskor! Skulle man använda en dyr vätska ökar det bara risken att den stjäls. Tänker mig bortlämnade väskor på en flygplats.. Den blå i bakgrunden är ganska unik, har aldrig sett någon som har samma 20 åriga väska. De två i fronten är billigast tänkbara, ni vet sådana som man får när man är på olika jippon.

Att kunna hänga handdukar på utsidan av ryggsäcken är ett plus! Me like. Den här väskan tjänstgör ofta till stranden eller till lönearbetet.
Ryggsäckar gillar jag. Har tre storlekar, varav den minsta används mest frekvent.

Base-Camp. Vandringsväska på 60 liter. Används för sällan för att egentligen behålla, men har haft den vid tältcamping, dels motorcykel, dels mopedsemester. Dragkedjorna på denna är av dålig kvalité tyvärr.
Den går att öppna från botten vilket är bra då man kan ha packat djupt. Stålram i denna.
Det här är en fiffig väska. Berghaus Bullfrog. Väldigt tålig måste jag säga. Den har använts flitigt och det är en ganska bra storlek. Det går nämligen att ändra utrymmet i väskan genom att justera remmar på baksidan, så ryggan kan vara antingen 30 liter eller 50 liter. Jag har till och med haft hunden Rasmus (nu i himlen) i den här väskan. Han satt där bak när jag cyklade, tittade ut så fint så. Fungerade jättebra.

Den här ryggsäcken har ett vadderat fack för en laptop. Kamerautrustning tas också i denna väska. Alltså som handbagage. Kablage lägger man i ytterfacket. Det dyraste tar jag alltid som handbagage så jag kan hålla koll på grejerna. Den är dock dålig att cykla med för handtaget går liksom in i nacken. Enda negativa jag kan komma på.
.
Det är också en fördel om ryggsäckarna har remmar som kan spännas över bröstet. Det avlastar en del om dem är tungt lastade. Även midjerem så klart, men det har de flesta ryggsäckar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar