2016-09-17

Resan mot Hammarby sjöstad fortsätter

Fortsättning på tidigare inlägg...
Forden trumma på bra. Gick bra förbi Hummelsta, vi närmade oss Gripsholms slott och allt verkade som det skulle.  Jag hade stenkoll på temperaturmätaren. Den låg under mittenmärket så allt verkade lugnt..

Innan Strängnäsbron stannade vid en vägverkets trafikplats för att kontrollera kylarvätskenivån. Den var låg igen.. Droppet fortsatte under bilen..

Vi fyllde på ytterligare en liter vatten. Eftersom bilen var varm är det lite svårt att bedöma nivån (inbillade jag mig). Vi fyllde även på vår saftbehållare (med lock) med ytterligare en liter vatten från en toalettstation och bestämde oss för att fortsätta.

När vi kommit ca 8 mil på vår resa hände något....
Efter att vi kört ner på E20 så hände något. Det hände ingenting när jag tryckte på gasen och det lät som det puffade någonstans.. Bilen tappade allt mer ork och jag berättade för F att det var något fel på bilen. Vi tappade allt mer fart och när jag tryckte in kopplingen så dog bilen helt. Det var bara att rulla av och ställe sig vid sidan av motorvägen.
Vi kände oss båda ganska chockade. Vad gör vi nu?? Det här var första gången som jag blir stående med en icke fungerande bil efter vägen. Trots att jag åkt mycket bil..

Det rök om motorn och vevhusventilationsslangen hade hoppat av. Det såg tomt ut i kylarvattenbehållaren. Vi fyllde på den sista litern och det gjorde bara att bilen rök ännu mer. Vattenånga. Temperaturmätaren inne i bilen visade fortfarande inget konstigt. Inget varningslampa lös heller. Inget hade varnat om det här.. Sk-tbil.. 
Vi visste inte vad vi skulle göra, förbereda som vi INTE var, hahah. Styvfarsan ringe 112 och fick ett nummer till Assistanskåren, 020-912 912. Så vi ringde de och de skulle komma från Södertälje och försöka hitta oss. Jag hade ju GPS i min telefon så vi kunde ge ganska specifik info var vi stod. Vi ringde även de vi skulle besöka och J var snäll och kastade sig i bilen för att hämta oss så vi kunde träffas ändå.

Snälla J har dykt upp med sin leasade bil för att hämta oss.
Diskussionen: Vilken verkstad skulle bilen köras till? De ville ha 3200 för att köra 16 mil (tur och retur) för att köra bilen tillbaks till Västerås. Tillslut bestämdes att bilen skulle lämnas på OK i Södertälje. 

På väg dit vi skulle igen.. 
Vi bjöds på fantastisk god mat och mycket trevligt sällskap. Deras två S döttrar S och J var det också trevligt att träffa.

Utsikten från balkongen. Hammarby Sjöstad.
Gillade den här tavlan. "Stressed? It´s Just Desserts spelled backwards" Värt att tänka på! Att känna stress är ofta något vi drar på oss själva.

J skjutsade oss in till Stockholms central där vi tog tåget hem.
Vi sparade även några kronor på att ta lokalbussen istället för att taxi hem. Har nog inte åka VL på säkert 15 år.. Nu har de fått skärmar i bussarna.

 Vad hände med bilen, Forden?

Den blev skrotad. Det var helt enkelt för mycket jobb att laga. Det fanns ingen kompression. (det konstaterade vi även efter väggrenen) Troligen var det topplockspackningen som gett upp. Styvfarsan är nu tyvärr "förkrossad" över att vara utan bil... En stor omställning för dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar