2018-01-09

Boktips: Familj till 100 %

Ni som följer bloggen har nog märkt att jag hittat en bok som jag verkligen gillar. Det är den här:

Familj till 100%, av Stephen R. Covey

(THE 7 HABITS OF HIGHLY EFFECTIVE FAMILIES), svenska förlaget

Jag tycker det är en riktigt bra bok, och för mig gav den nya perspektiv helt klart. Rekommenderas. (Jag har inte fått något betalt för att säga detta). Den handlar om familjelivet och ger bra idéer om hur vi kan leva efter principer som fungerar, leva enligt naturlagar. Om vi alla kunde lära oss tänka vinn/vinn och ha större förståelse för varandra torde världen bli ett bättre ställe.

Familj till 100%, av Stephen R. Covey (THE 7 HABITS OF HIGHLY EFFECTIVE FAMILIES), svenska förlaget
Familj till 100%, av Stephen R. Covey
(THE 7 HABITS OF HIGHLY EFFECTIVE FAMILIES), svenska förlaget

Baksidan av boken, läs själv om innehållet. Klicka för större bild.
Baksidan av boken, läs själv om innehållet. Klicka för större bild.


Jag vet inte hur mycket jag vågar skriva av (då jag tror det kan vara otillåtet), men här är några korta uttdrag så att ni får en känsla:

 //från förord, sid 11 //
”Stephen sa en gång åt en grupp högt uppsatta affärsmän: ”Om era företag höll på att gå under vet ni att ni skulle göra allt för att rädda dem. Precis samma resonemang borde gälla för familjen.” De flesta av oss vet vad vi bör göra, men är vi verkligen beredda at göra det?”
//längre ner samma sida, s11 //
”Stephen och jag diskuterade ofta vilket slags hem och familjeliv vi ville skapa. När familjen växte och våra liv blev brådare och mer komplicerade, insåg vi att ett lyckligt familjeliv inte kommer av sig självt. det kräver varje uns av förenad energi, begåvning, vision och viljestyrka. Sådant som man verkligen bryr sig om kräver tid, tankar, planering och prioritering. Man måste arbeta på det och göra uppoffringar. Man måste vilja det och vara beredd att betala priset.”


//lite längre ner fortsätter covey, s23 //

”Metoden att gå inifrån och ut är kärnan i de sju vanorna. Genom att konsekvent tillämpa de principer som är inbyggda i dessa vanor kan du åstadkomma positiva förändringar i alla relationer eller situationer.”


//s37 //
”Skapa en ”pausknapp”

Det är så lätt att vara reaktiv! Tycker du inte att det är så i ditt eget liv? Du blir stundens slav. Du gör saker som du sedan ångrar, och du tänker: ”Om jag bara hade stannat upp och tänkt efter skulle jag aldrig ha reagerat på det sättet!”


//fortsätter s39 //
”Lägg nu märke till den tredje gåvan som kvinnan använde: fantasi. Det är förmågan att föreställa sig någonting helt annat än sina tidigare upplevelser. Hon lyckades föreställa sig en mycket bättre reaktion, en reaktion som fungerade på både kort och lång sikt. Hon fick grepp om denna förmåga när hon sa: ”Jag hade själv kontrollen. Jag kunde välja ett bättre sätt.
Och vad är den fjärde gåvan? Det är självständig vilja – förmågan att vidta åtgärder. Lyssna på kvinnans eget språk igen. ”Jag avstår från att bete mig impulsivt. Jag strävar ständigt efter perspektiv och kontroll” och ”Eftersom kampen fortfarande pågår drar jag mig ofta tillbaka till ensamheten i mitt inre för att på nytt satsa på att vinna mina privata strider och få klarhet om mina motiv”. Se bara på den väldiga målmedvetenhet och viljestyrka hon ger prov på!”


//s43 gillade detta uttryck//
”Hollywood har fått oss att tro att kärlek är en känsla.”


//s122 //
”En familjetid ger utomordentliga möjligheter att diskutera och skapa familjens trosbekännelse. Och när den är klar kan familjetiden hjälpa dig fylla behovet av ett praktiskt sätt att förvandla trosbekännelsen till grundlag för ditt familjeliv och att fylla fyra vardagsbehov: andligt (att planera), mentalt (att undervisa), fysiskt (at lösa problem) och socialt (att ha roligt).”

---- ------ SLUT PÅ BOKUTDRAG -------- ----

Tror vi alla tjänar på om du läser den! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar