2018-07-11

Tips: Filosofiskt samtal där Navid talar med Aron om bland annat frihet

Läser du den här bloggen är du antagligen intresserad av olika idéer och tankar kring olika ideologier, rätt? Älskar du höra beskrivningar av verkligheten, fakta, tolka vad som är sant och falskt? Alltså tankar utanför den vanliga dogman från t.ex. Riksdagen och Almedalsveckan (enligt mig har dom flesta tyvärr inte kommit så långt i sitt sökande (Alexander Bard undantaget, Sara Skyttedal vågar åtminstone sticka ut lite (och verkar nyfiken).), men kanske är det bara jag som är ignorant och infantil.. Kom ihåg ifrågasätt allt, saker är ofta inte så som vi först tror (verkligen!!..).

Får jag tipsa om ett väldigt intressant intellektuellt samtal som Navid Modiri har med Aron Flam (på kanalen "Hur kan vi").

Är du en inbiten och övertygad socialdemokrat är detta antagligen inte något för dig..



Individualism är frihet, under ansvar.
Nedan är några utdrag från samtalet:

45:00 Navid:
Att ta ansvar för sin egen personliga utveckling, psykologiska utveckling, det är ett ganska bökigt arbete?"

Aron Flam: ”Ja det är det. Det är ett bökigt arbete som pågår hela livet.


1:15:15 Navid: Ӏr du feminist?

Aron: ”- Nej jag är inte feminist, jag är individualist. Jag tror på lika rättigheter för alla människor, lika möjligheter. Men det betyder inte att alla får lika utfall.”

1:18:55
Aron: ”Sverige älskar ju likhet, vi ska alla ha det så lika som möjligt. Det är lätt att blanda ihop ordet ”lika” med ordet ”likadana” till exempel. Ska man översätta vår besatthet av likriktning som vi har här i Sverige oavsett om man har invandrarbakgrund eller vad det nu kan va. För man känner ju av det eller hur?
Navid: "- Um"
//hoppar någon mening om besattning av sameness//

Aron: ”Men dra den tanken hela vägen ut då: Då ska vi tillslut alla vara könlösa, ha grå hy, lika långa, väga lika mycket, äta lika mycket, tycka likadant, känna likadant. Det är slutmålet.
Navid: "- Ja det låter ju fascistiskt."
Aron: ”Ja, det är ju superfascistiskt. Det är inget snack om den saken.
-------------------  ---------------
1:21:10 Aron Flam: "Jag säger inte att vi i grunden är onda eller goda utan vi är amoraliska djur som försöker överleva. Och i viss mån också maximera vårt välbefinnande. 
Så i Sverige har det ju varit väldigt svårt att kritisera Sverige, det svenska systemet. För folk har haft det materiellt väldigt väldigt bra. Då orkar man inte bry sig om saker är principiellt fel. Om man har det bra. Men nu är vi på väg emot ett samhälle där välfärden inte kommer funka lika bra. Det gör den redan inte. Och då kommer vi se mänskligheten i en mer sann natur. Och det är då vi kommer veta vilka i vårt samhälle som är goda eller inte. Därför att nu är det ju en massa människor som säger att dom är goda, men dom behöver inte göra så mycket för att visa det. Dom behöver inte visa att dom är självuppoffrande till exempel."

//Slutar med ett bra tips från Aron Flam //
1:27:30Läs, otroligt mycket. Så mycket du kan. Eller lyssna om det är ett lättare sätt att ta in information på. För mig går inte det. Jag gillar att läsa, och det har hjälp mig jättemycket. Det har hjälpt mig både å bli bättre på att tänka men framförallt att bli mer empatisk. Att förstå andras situation. Vilket kanske inte var helt naturligt för mig. Men det tror jag är viktigt.” – Aron Flam


En författare som Aron Flam tyckte var intressant när han var yngre är Hunter Thompson. Han nämner
Fear and Loathing in Las Vegas
(Novel av Hunter S. Thompson) som sedan blev film med bla. Johnny Depp och Benicio Del Toro.

Det jag har svårt för med Aron Flam är att han verkar testa diverse droger.. Något jag inte alls står för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar