Sidor

2015-01-26

Boktips: Att lyckas som författare


I julhelgen fick jag lite tid att läsa boken "Lyckas som författare". Jag tyckte den hade en hel del intressant att tipsa om så jag rekommenderar den om du själv har drömmar eller planer att bli författare. Det finns säkert en del matnyttigt även för den mer erfarne författaren som givit ut ett antal böcker.

Boken handlar om allt från olika publiceringsmöjligheter till olika boktips.

Boken: Lyckas som författare
Boken: Lyckas som författare

Baksidan text. Läs själv :)


Bokutdrag – Lyckas som författare
Av Sölve Dahlgren och Lars Rambe
Med bidrag från Ann Ljungberg

Det finns betydligt mer läsvärt i boken! 

//s13 //
”Normal royalty, enligt Författarförbundets standardavtal, är 25,5 % av f-priset. Ett garantihonorar motsvarar royaltyn på 50 % av den tryckta upplagan betalas ut före utgivning. Författaren står för sociala avgifter. Om din bok trycks i 3 000 exemplar och f-priset är 100 kr skulle alltså garantihonoraret bli 38 250 kr.
Det finns även förlag som i stället ger författaren 50 % av vinsten, alltså inte baserat på f-pris utan den faktiska vinst som förlaget gör på bokens försäljning. Det finns mindre förlag som låter författaren vara med och ta vissa av kostnaderna i utbyte mot 50 % på intäkterna.”

//s16 //
”1.2.2 Hoi-modellen
Hoi förlag grundades hösten 2010 (se även kapitel 1.6) och jobbar med en modell där författaren ges möjlighet att investera i sin egen utgivning och i gengäld ta 80 % av vinsten.”

//s17 //
”Det finns flera företag som erbjuder tjänster för egenutgivare, i vissa fall kallar de sig förlag (Vulkan och Recito) och ibland är de mer fokuserade på tryck och distribution (Publit och ett antal andra mindre konkurrenter).”

//s19 //
”Publit satsar nämligen på e-böcker och äkta print-on-demand. Det innebär att när en bok beställs så trycks en bok. Därmed behövs inget lager.
Däremot kan du själv beställa hem böcker, 1 eller 200 exemplar åt gången beroende på vad du behöver. Det innebär att styckpriset blir högre, men också att du minimerar de pengar du binder i en tryckt upplaga.”

//s32 //
”It takes twenty years to become an overnight success.”
 
Eddie Cantor
Den moderna versionen av detta är att det “bara” tar tio år, men principen är den samma. Det tar i de flesta fall lång tid att bygga upp ett brett intresse för det du skriver eller sysslar med.”

//s37 //
”Om du vill lära dig mer om hur du kan arbeta med ditt personliga varumärke så rekommenderar vi boken Visa ditt rätta jag av Anna-Karin Lingham.” //finns på biblan i form av e-book //

//s39 //
”Vad krävas för att lyckas som författare? Ungefär som i resten av livet – en portion tur och massor av hårt arbete. Det finns inga genvägar helt enkelt.
Författaren Thomas Erikson, känd för sina thrillers om Alex King, ger detta råd till blivande författare:
”Man kan inte korsa Atlanten genom att stå vid stranden och glo ner i vattnet. Oavsett vad du än skriver om; vilka idéer du än har; bortsett från vad alla andra människor säger eller inte säger om dina planer och drömmar; hur mycket eller lite tid du än tycker att du har att skriva; oberoende av om du får eller inte får stöd av din omgivning: vänner familj, föräldrar; hur svårt det än är och hur många hinder du antingen har eller inbillar dig att du har – gör jobbet! GE ALDRIG UPP! Uthållighet är en svårt underskattad egenskap. Och den går att lära sig genom att skapa struktur i arbetet.”
Författarskapa består i grunden av två delar. Att skriva boken och sälja boken. Båda delarna är minst lika viktiga och det är alltid enklare att sälja en välskriven bok.
Här är några framgångsfaktorer som vi ser hos författare som lyckats väl:
1. Skriva mycket
Ska man bli riktigt duktig på någonting bör man öva flitigt. Det gäller även skrivande. Skriva varje dag är ett klassiskt råd från etablerade författare till nybörjare. Vill man lyckas som författare gäller det helt enkelt att ta sig tid till skrivandet och ägna sig åt det helhjärtat under lång tid.
2. Våga ta kritik
Är du lättstött? Släpp det så fort du kan, annars blir det jobbigt att vara författare. Alla kommer att ha  synpunkter på din text. Från redaktörer och lektörer som dissekerar ditt manus, till vänner och helt okända människor som läser den färdiga boken. Recensenter kommer att älska eller hata boken. I bästa fall får du hyllningar, men du //s40 // kommer sannolikt aldrig att klara dig undan ett par rejäla sågningar. Det viktigaste är att inte ta det personligt. All litteraturkritik är subjektiv. Ibland kan man lära sig av kritik, ibland är det bara att rycka på axlarna och konstatera att det är allas rättighet att ha en personlig åsikt om din bok.”


//s41 //

7. Långsiktighet och uthållighet
Som vi nämnde i kapitel 1.4.1 tar det ofta lång tid att slå igenom som författare. På varje succédebutant går det hundratals om inte tusentals författare som kämpat i åratal och ibland årtionden med bok efter bok utan några större framgångar.  Om man inte får ett medialt genomslag första veckan innebär det inte att man ska ge upp.
8- Produktivitet
Vissa framgångsrika amerikanska egenutgivare menar att man inte ska börja marknadsföra sig förrän man skrivit och publicerat minst fem (vissa säger tio) böcker. Peter Robinson sa i en intervju med Di Weekend att ”(…) förlag och läsare driver på. Folk skulle bli galna om de inte fick en bok om året”. Budskapet är detsamma: om en läsare hittar en bok eller författare de gillar så läser de gärna mer. En ny bok säljer tidigare böcker och vice versa. Därför gäller det att alltid skriva på nästa bok.”


//s51, kapitel 2.1 ”Att skriva (F) ” //
”Vill du ha ett enkelt råd för att bli en framgångsrik författare? Skriv en bok och fortsätt skriva böcker i så högt tempo som du orkar. Svårare är det inte, om man ska tro många författare som har lyckats.”
//längre ner samma sida, s51 //
a) Myten om den stora romanen
Alla drömmer om att skriva den stora romanen. Den som slår både kritiker och läsare med häpnad, som kombinerar den stora berättelsen med de viktiga frågorna och resulterar i oändlig försäljning av böcker. Romanen som det regnar litterära priser och topplisteplaceringar över. Den som bygger på en fantastisk nyskapande idé och är utförd med en sådan språklig elegans att alla arrangörer av skrivarkurser blir tvungna att citera ur den för att visa bra exempel på gestalning, miljöbeskrivningar och intrigbyggande.
Klart det ska vara din vision. Men det är skillnad på vision och mål, vilket inte alla förstår. Om du tror att din allra första bok ska uppnå allt ovan, eller att varje bok du skriver ska göra det, då kommer du att få ett väldigt ångestfyllt liv som författare.
Vad du däremot alltid ska sträva efter är att utvecklas som författare. Låt oss lyssna till någon som personifierar framgångsrik författare, åtminstone när det gäller läsarnas uppskattning:

”Mitt bästa råd till unga författare, eller bara i livet är uthållighet. Fortsätt med det du gör, försök att inte bli avskräckt, fortsätt oavsett vad som sker. Jag påminner alltid unga författare om att min första bok blev utgiven ganska snabbt och lätt, men ingen köpte de kommande fem böcker jag skrev. Jag fortsatte skriva, och från min sjunde bok, började böckerna att sälja, först långsamt, men ökande. Om du verkligen vill bli författare, måste du härda dig själv mot refuseringar, fortsätta försöka förbättra dig, lära dig hantverket, och fortsätta skriva. Som i allt annat, uthållighet är det som ger framgång.” 
//”Råd från Danielle Steel, som sålt över 600 miljoner exemplar av sina böcker. Hon har skrivit 128 böcker”..//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar