Sidor

2016-03-11

Provkör elbil för första gången!

Äntligen fick jag möjlighet att provköra elbil! Vi har nämligen en elbil på lönearbetet och vi använde den för att åka och hämta givare hos en leverantör. En Renault skåpbil, typ Expert eller Kangoomodell, (osäker)

Mitt första intryck, det kändes väldigt lyxigt på något sätt. Inget motorbrum och det var lättare att kontrollera mjukkörning med denna bil. Det gick att smyga fram väldigt sakta, eller backa väldigt sakta.

Det var ganska bra acceleration i bilen, nästan så den spann loss (en hel del grus på vägarna). Servot var kanske lite trögare än i en vanlig bensinbil, de vill väl spara på energin kan jag tänka. Men överlag fungerade bilen väldigt bra och jag gillade lugnet i den. Tyst gled man iväg, som sagt en känsla av lyx, ovanlighet eller något.
Väldigt skönt att slippa koppla och växla var det!

Det är "automat"låda, inget växlande behövs. Finns nog inte ens en växellåda i den här bilen. Här väljer man parkeringläge, "Reverse", "Drive" osv. Precis som på en hederlig gammal bilautomat.
Laddas i fronten på bilen. Det går inte att rycka ur laddningskabeln förrän man låst upp dörrarna, smart. Tog ett tag innan vi fatta de, hehe.

Tändningslåset på golvet framför handbromsen, no, just kidding. Det var vanlig nyckelstart på den här Renaulten.
Efter mycket om och men fick till den gröna "Go" lampan. Man måste vrida nyckelreglaget precis som på en bil, dvs. "låtsasstarta" bilen. Här är Ecoläget intryckt och ett litet "E" visas vid "D" indikeringen. Rangen är inte stor.. får bli en kort tur.

Här nere sitter "Eco" lampan. Vi testade att köra bilen med detta läge, och det var ändå rätt bra drag i bilen.
Även denna bil har alkoholtestare i sig. Lite drygt att behöva vänta på denna varje gång. (den måste värmas upp = är det kallt tar det flera minutrar, upp till 5 min), och sen behöver man blåsa i en skitig plastplopp, den går i och för sig att byta, men orka liksom).
Tändläget innan man startar bilen. Här syns "P" läget, dvs parkeringsläget. Batterikapacitet syns. Vet inte riktigt vad som är skillnaden på effektmätaren och batterimätaren=
Laddkabel tillbakasatt (grön lampsladdslampa tänds), här inkopplad i vanligt motorvärmaruttag. Man ser hur lång tid det tat tills fulladdat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar