Sidor

2018-07-19

Intressant samtal om vårt i många fall konstiga land. Jens Ganman

Diskussion om bland annat Statsägd television, om öststatstänket hos Public Service.

En intressant diskussion med Jens Ganman om bland annat media, Public Service och vårt polariserade land. Om att yttrandefriheten är det viktigaste vi måste försöka upphålla. Ett samtal där man lyssnar på varandra och inte bara försöker köra över varandra. Väl värt att lyssna på!

Kanalen: De Basso TV
https://www.youtube.com/watch?v=STu5X0RyLNY
FRANKT: Malin & Sargon med Jens Ganman



Intervjuare Malin frågar om ett citat som Jens sagt: ”Den polariserade debatten vi har i Sverige håller på att knäcka det här samhället?” 
- ”Stämmer, det är ju precis vad jag säger. Så är det ju. Vi kan inte ha den här polariserade debatten i längden. Under en kort period kan vi ha den, men inte i längden, att vi hänger varandra i struparna på det här sättet. Och antingen har man helt rätt eller helt fel, eller också är man god eller ond. Det kommer inte funka i längden.” – Jens Ganman

//Om att behöva välja sida, vem är det som bestämmer att man behöver
3:35
Jamen det är ju DN, Aftonbladet, Public Service och några till som har bestämt att det ska vara så. Att dom är goda och dom har alltid rätt och alla andra som inte håller med dom är onda. Det är ju så, dom har satt agendan.
//Parafraserar //
Intervjuare Malin: ”Du har sagt att man blir dum i huvudet av att titta på SVT och lyssna på SR?
- Oj ja.
Malin: "Vill du utveckla det lite grann."
För några år sen, då kunde jag lyssna på P1 en hel dag och känna att jag blir lite smartare av det här, jag lär mig saker. Det kan fortfarande så ibland. Men den här aktivismen har ju smugit sig in i alla deras program nu och dom är ganska oförblommerade i sin genusaktivism eller sin flyktingaktivism eller vad det nu kan va. Och det är helt okej att man har åsikter åt ett håll eller ett annat och jobbar på Public Service, men när jag började där i början på 90-talet då satte vi en ära i att det skulle inte märkas att man var vänstervriden. Alla som jobbade på P3 var ju vänster, även jag. Men man satte en ära i att det får inte märkas, det är dåligt för vårt varumärke. Och mina chefer på den tiden, Daniel af Klintberg och Erik //Hör inte vad säger// och andra var väldigt tydliga med det. Ni får ha politiska åsikter men de får inte framskymta , utan vi ska vara neutrala. Till och med P3 som var en ungdomskanal med humorprogram och så där.
Nu är det tvärtom, nu sätter dom en ära i att det ska märkas. Och då stänger jag av för jag vill inte bli indoktrinerad.
7:15 //Fortsätter med Public Service //
Med tanke på deras gigantiska budget så producerar dom otroligt mycket skräp. Och det finns otroligt många journalister inom Public Service som är lata, obildade, som har suttit för länge på samma positioner. Och det skulle aldrig funka inom näringslivet, det vet du själv för du jobbar inom det. Att om du inte producerar något och gör ett dåligt jobb, plockas du tillslut bort. Det är nästan en naturlag, så funkar det inte inom Public Service, där blir du befordrad.” – Jens Ganman

”Man skulle kunna bygga om Public Service bolagen, lägga ner Utbildningsradion till att börja med, som bara sysslar med indoktrinering. Och sen skulle man givetvis slå ihop SR och SVT enligt en BBC modell och sen ge dom kanske en fjärdedel av dom pengar dom har. Och säga att ”nu får ni skärpa er och göra bra saker”.

9:40 ”För det finns jättemånga som jobbar genom Public Service som är jätteduktiga men dom är så hårt hållna och så rädda för att vara så bra som dom kan vara på grund av att det finns ett inbyggt kontrollsystem i Public Service som är ganska skrämmande, hur kollegor kontrollerar varandra, vad som är okej och inte. Är du god är du ond, har du rätt åsikt eller inte. Så därför måste man nog trappa ner dom eller nolla, jag kanske låter lite hårt, men i alla fall trappa ner det kraftigt, verksamheten.” – Jens Ganman 

17:05 ”Dom flesta kommer hem från jobbet, dom är trötta, ungarna skriker, man ska laga middag, och så sjunker man ner framför TV:n en stund och hjärnan går på halvfart och så här, och så öppnar du Aftonbladet och bläddrar igenom. Det är klart att du blir dum i huvudet av det, men det är ditt eget ansvar. Jag säger inte att SVT egentligen har något övergripande ansvar att uppfostra medborgarna utan till syvende och sist är det vi själva som individer som har ansvar för vilken information vill jag ta reda på. Så är det ju.” – Jens Ganman, 

38:50 ”Vi ska alltid värna yttrandefriheten för det är det viktigaste vi har. När vi slutar göra det, då är det kört. Kan inte ha 99 procents yttrandefrihet, då är det diktatur. Man måste ha 100 procents yttrandefrihet. Man måste så här,... ”Jag hatar den där personens åsikter, jag är inte beredd att dö för dom, men jag måste respektera att den här personen tycker helt annorlunda och säger det”. Jag kan försöka tysta den personen men dom åsikterna försvinner inte då, utan då kryper ner i kloakerna istället. Det är inge bra. Det är precis det etablissemanget håller på med nu. Nu ska dom trycka ner allting som är jobbigt. Alla som tycker annorlunda ska tryckas ner. Ner, ner ner, bort bort bort, vi ska inte se det. Och då tror dom att det försvinner, alltså det här sopa under mattan. Vad händer tillslut, ja då exploderar dammsugarpåsen och så kommer allt ut i hela rummet.” – Jens Ganman

Jens Ganman söker ett jobb på Public Service för han är nyfiken om värdegrundsbabblet skulle komma och  går på intervju och får efter ca 30 minuter in i intervjun frågan.

1:02:30
Vad har du för värdegrund?
Och jag vet ju precis vad det här handlar om så jag bara:
Jo, men jag har väl en ganska taskig värdegrund” och dom blir //han visar med kroppspråk: förvåning//, 
Jaha, vad menar du då?” 
Jens svarar: ”Nej, men jag tror inte på alla människors lika värde till exempel.” Det är en sån där triggerpunkt för dom. Och då blir dom: 
”Alltså. Gör du inte det?” 
”- Nej, det gör jag inte. Klart alla föds med samma, lika värde, men sen att man definieras av sina handlingar.. Jag skulle aldrig om jag var ute i en eka på öppet hav och var tvungen och välja mellan att dra upp min mamma eller Breivik ur havet och rädda någon. Jag skulle välja min mamma givetvis. Så att det är hyckleri sa jag till dom. Jag tror inte på det här med allas människors lika värde som står i deras portalparagraf numera. Och man behöver bara säga att man gör det, då är man hemma. Om jag hade sagt, ”jo men jag har rätt värdegrund och jag tror på alla människors lika värde” då så här: ”Jamen bra du kan börja på måndag.” – Jens Ganman
1:03:30
Dom är ju skogstokiga när det gäller det här med värdegrund. Läs vad det står i deras egna statuter numera, dom har ju mer fokus på att man ska ha rätt värdegrund än att göra bra journalistik.” – Jens Ganman

Tack Sargon De Basso, Malin Rothenborg och framförallt Jens Ganman för ett intressant program! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar