2013-03-02

Prylar igen, musikspelare, bilslutsteg kopplat till mobiltelefon?

Det är dåligt med framsteg på prylfronten, dvs rensningen. Det går framåt, men det går långsamt. Jag kämpar med att släppa taget om alla prylar. Jag har nyligen fotat diverse prylar som jag ska försöka sälja. Uppenbarligen behöver jag "bearbeta" det mer. Inte redo att göra mig mig av med vissa saker (än), först försöka sälja. Igårkväll bestämde jag mig för att testa om mitt gamla bilslutsteg fungerade (som jag fortfarande gillar). Tanken är att kanske använda detta slutsteg i framtiden när den vanliga förstärkaren och högtalarna blivit sålda.

Lite bakgrund: Detta Soundstreamslutsteg inhandlades i Sthlm för en massa år sedan, typ 15 år sedan. På 90-talet var detta något av det bästa man kunde köpa, och det var många som tävlade i billjud med just detta steg. Det var vida känt för sin musikalitet, Reference 300 heter det. Jag köpte det för 6000 kr. Slutsteget blev sedan liggande (i vanlig ordning) och användes inte, jag hade redan en drös med andra bra bilslutsteg i bilen och jag ville vänta tills jag byggde om billjudet i bilen, tills detta bilslutsteg kunde komma till användning (jodå jag la mycket tid och energi på ljudkvalité på den tiden). Så bilslutsteget blev liggande och när jag väl bestämde mig för att använda det så visade det sig att slutsteget inte fungerade. SUCK!. Garantin hade då gått ut! Bilslutsteget gick dock att laga och fungerar nu igen.

Åter till grundtråden.. Jag kopplade alltså en Nokia N8 mobiltelefon till Soundstream slutsteget som i sin tur drev en Jamohögtalare. Från telefonen kopplade jag en 3,5 mm plug som gick till ett par RCA lågnivåkontakter. Volla! Det var stundtals ett märkbart brus (troligen kanske spänningsaggregatet som störde), men när volymen skruvades upp från mobilen så gjorde musikaliteten i slutsteget sig gällande. Det lät riktigt bra! Jag körde Flac musik (hög kvalite), nokia gör ofta bra bättre ljudkretsar än andra mobiltelefoner (enligt min erfarenhet).


Soundstream Referene 300 kopplat till en Nokia N8. 3,5 mm till RCA kontakter
Soundstream Referene 300 kopplat till en Nokia N8. 3,5 mm till RCA kontakter

Mobiltelefon, via slutsteg Kopplat till en Jamo X3M 10 högtalare.
Mobiltelefon, via slutsteg Kopplat till en Jamo X3M 10 högtalare.

12 Volt fick jag från detta datorspänningsaggregat som är lite DIY:avat.
12 Volt fick jag från detta datorspänningsaggregat som är lite DIY:avat.

Japp, det var dagens inlägg det, sharrå! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar