2013-08-28

Avslutade ytterligare ett intresse härom dagen..




Igår (2013-08-27) plockade jag ner min stereoutrustning, bar ner och fyllde lilla Kian (bilen) med högtalare och all elektronik (inklusive 3 fjärrkontrollers). 
Ljudintresse är något som jag haft sedan jag fick min första stereo. I mina yngre år var jag en riktig "high fidelity" snubbe. Ljudet följe mig in i bilstereovärlden och det mesta av mina hårt inarbetade sekiner lades på detta ljudintresse, främst högtalare och förstärkare till bilen. Det fanna långtgående planer på att tävla i billjud osv. Men intresset har mattats med åren och jag är inte lika kräsen längre. Plus att hörsen inte är den bästa, hahah.
Nåväl.. 
Jag körde sen iväg till en auktionsbyrå i Västerås, Effecta. Två förstärkare, CD-spelare med skivtallrik och en flashig equalizer (som jag köpte för dess ljusshow). Högtalarna väger ca 28 kg styck, tunga med andra ord. Jamo X3M 10 (rätt stora golvhögtalare). Totalt inköpspris för dom här prylarna ligger på ca 22k. (jag har tidigare sålt iväg mina finaste högtalare som kostade 14k i inköp, jag fick 3k för dom).
Auktionsförrättarn på auktionsbyrån tog glatt emot grejorna! Jamo gillade dom tydligen!

Skulle jag gissa så kanske slutpriset blir på en tusenlapp. Så jag får kanske drygt 700 kr på försäljningen.

 Effecta tar bara emot saker som kan säljas för minst 200 kr. Sen tar dom 25 % i försäljningsprovision av säljare. Plus att dom slår på 25 % på det sålda priset (som köparen får betala extra). Dessutom tar dom en fotoavgift på 25 kr/utrop! Minst sagt dyrt! Effecta tar således bra betalt för sina tjänster och har höjt avgifterna för varje år. Jag tycker dom blivit väl dyra och det märks också att det är färre som lämnar in prylar nu. Men det är å andra sidan bekvämt. Bara dumpa av grejerna istället för att köra till tippen. Det har dock hänt att dom inte velat ta emot mina saker, bland annat tavlor (varav en som var inköpt för 4k).. Det blev tippen för den.. 
Givetvis kan man få bättre betalt om man försöker sälja privat, men det tar tid och suger ofta energi. Jag är också less på att lägga ännu mer tid på prylar. Enough is enough! Man får se det som att grejernas värde är avskrivet för länge sedan.

Det känns konstigt att vara utan en välljudande stereo hemma, men det är nya tider nu! And I like it! Det blåser förändringens vindari  mitt liv. Och det känns befriande att bli med mindre prylar!

Framöver blir det att lyssna via hörlurar (jag har kvar ett par fina lurar) eller via datorhögtalare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar